عدم تفکیک شهریه دانشجویان انتقالی به ثابت و متغیر، پرداخت آن را دشوار کرده‌ است

دانشجوی‌ انتقالی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: چون افزایش شهریه‌ دانشجویان عادی، بر شهریه ثابت آن‌ها اعمال می‌شود، در مجموع مقدار زیادی نخواهد شد؛ اما همین ده درصد برای ما که شهریه ثابت و متغیرمان تفکیک شده نیست، هزینه سنگینی ایجاد می‌کند. 

بهرام بنابی دانشجوی داروسازی که پس از ۳ سال تحصیل در یکی از دانشگاه‌های قبرس به دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در تهران انتقالی گرفته است، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسائل خانوادگی و ارزی را از دلایل بازگشت خود به ایران عنوان کرد. 

او پیرامون علت انتخاب دانشگاه آزاد چنین بیان کرد: در مقطعی که من درخواست انتقالی داده بودم، فقط دانشگاه آزاد اسلامی با انتقالی دانشجویان ایرانی از خارج به داخل کشور موافقت می‌کرد. 


بنابی افزود: وزارت بهداشت پس از انجام برخی امور خاص خود در مراحل مختلف، یک نامه‌ معرفی به دانشگاه آزاد ارسال کرد که به دنبال آن، واحدهای پذیرنده دانشجوی‌ علوم پزشکی از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب ما اعلام آمادگی کردند. 

وی‌ ادامه داد: اگر بخواهم دانشگاه‌هایم در قبرس و ایران را با هم مقایسه کنم، قبرس به لحاظ همکاری دانشگاه با دانشجویان و ایجاد بستری برای شنیده شدن مشکلات آن‌ها، عملکرد بهتری داشت. 

دانشجوی انتقالی علوم پزشکی اظهار کرد: متاسفانه در ایران، فضای مناسبی برای رسیدگی به دغدغه‌های دانشجویان انتقالی وجود ندارد و در اغلب موارد دانشگاه پاسخگوی اعتراضات ما نسبت به مسائل گوناگون نبوده‌است. 

بهرام بنابی تاکید کرد: به نظر می‌رسد نظام‌ مالی استانداردی برای دانشجویان انتقالی در نظر گرفته نشده است که این را می‌توان از هزینه انتقالی به ایران و روند افزایش شهریه ما کاملا درک کرد. 

او تصریح کرد: شهریه ترم جاری من، ۴۵ میلیون تومان است که هرترم مشمول یک افزایش ده درصدی می‌شود. چون افزایش شهریه‌ دانشجویان عادی، بر شهریه ثابت آن‌ها اعمال می‌شود، در مجموع مقدار زیادی نخواهد شد؛ اما همین ده درصد برای ما که شهریه ثابت و متغیرمان تفکیک شده نیست، هزینه سنگینی ایجاد می‌کند. 

به گفته بهرام، دانشگاه آزاد اسلامی سطح علمی خوبی دارد و اساتید باسوادی نیز در آن به تدریس مشغولند؛ البته نقدهایی به رفتار استادان با دانشجویان وارد است. 

دانشجوی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در تبیین رفتار استادان خود تشریح کرد: اساتید بیشتر از آن که به دنبال ایجاد فضای علمی صمیمی باشند، کلاس را به یک محیط پادگانی تبدیل کرده‌اند و گاهی اوقات بعضی از استادان عمدا یا سهوا دانشجو را اذیت می‌کنند. مثلا وقتی شما در درسی نمره قبولی را کسب نمی‌کنید، برای استاد فرقی ندارد که به شما ۲ بدهد یا ۹؛ اما نمره ۹ به معدل دانشجو کمک می‌کند و از این جهت برای او مهم است. 

بنابی اضافه کرد: اگرچه برخی قوانین حضور در دانشگاه به فراخور اختلاف‌های فرهنگی کشورها، باهم متفاوت است؛ اما فضای آکادمیک در قبرس و ایران تقریبا مشابه است. 

او در پایان گفت: دانشگاه‌ها در ایران به دلیل تعدد و تنوع نمونه‌های بیمارستانی توانسته‌اند آموزش‌های مهارتی و کارورزی‌های عملی بهتری از کشورهایی مثل قبرس داشته باشند. 

انتهای خبر/ 

کد خبر: 1150108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =