آخرین تحولات اوکراین | دیدگاه کرملین درباره دیدار پوتین و زلنسکی

رئیس‌ جمهوری اوکراین لایحه‌ای را برای گسترش تحریم‌ها علیه روسیه به پارلمان این کشور ارائه کرده که در صورت تصویب برای مدت ۱۰ سال قابلیت اجرایی خواهد داشت؛ ولودیمیر زلنسکی همچنین موضوع ممنوعیت ورود روس‌ها به این کشور برای مدت ۵۰ سال را بررسی خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین اعلام کرد که هیئت اوکراینی از مسیر مذاکرات خارج شده و در حال حاضر هیچ پیش شرط لازمی برای دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، که توسط رجب طیب اردوغان، رهبر ترکیه پیشنهاد شده که در استانبول برگزار شود، وجود ندارد.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «همانطور که همه می‌دانند، هیئت مذاکره کننده اوکراینی خود از این مسیر خارج شده و در این رابطه اکنون هیچ روند مذاکرتی وجود ندارد و به همین دلیل، عملیات ویژه برای حفاظت از غیرنظامیان منطقه دونباس تا رسیدن به اهداف تعیین شده ادامه خواهد داشت.»

سخنگوی کرملین یادآور شد که رئیس جمهوری ترکیه بارها تمایل خود برای کمک به حل و فصل اوضاع اوکراین را نشان داده و تلاش‌هایی برای آغاز روند مذاکرات صلح انجام داده و نقش آقای اردوغان در سازماندهی شرایط  مناسب برای برگزاری چندین دور مذاکرات بین هیئت‌های روسیه و اوکراین بسیار عالی بوده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| شرط زلنسکی برای مذاکرات صلح با روسیه/ همه پرسی در مناطق تصرف شده اجرا نشود

دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه همچنین درباره اظهارات زلنسکی مبنی بر اینکه کی‌یف از مذاکره با مسکو در صورت برگزاری همه‌پرسی در مناطقی که دیگر تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین قرار ندارند، امتناع می‌کند، توضیح داد.

پسکوف گفت: «برگزاری همه پرسی تصمیمی است که خود شهروندان ساکن مناطق آزاد شده در جنوب اوکراین گرفته شده است. ما هیچ همه پرسی برگزار نمی‌کنیم و این قصد خود ساکنان این مناطق است و باید از رئیس جمهوری اوکراین  پرسیده شود که چرا این همه مردم وجود دارند که نمی‌خواهند تحت کنترل کی‌یف زندگی کنند؟»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکرات بین مسکو و کی‌یف پس از برگزاری همه پرسی ممکن است انجام شود، یادآور شد: در حال حاضر مذاکرات ادامه نداشته و با توجه به مواضع طرف اوکراینی، هیچ پیش شرطی نیز برای از سرگیری آن وجود ندارد.

زلنسکی روز گذشته اعلام کرد که برگزاری همه پرسی در مناطق تحت کنترل ارتش روسیه شرط امتناع از مذاکره با روسیه است. وی یادآور شد که اگر مقامات روسیه مسیر شبه همه پرسی را دنبال کنند، "هر گونه شانس مذاکره با اوکراین و جهان آزاد را به روی خود خواهند بست".

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و شصت و هفتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

زلنسکی از کشورهای غربی خواست تا مرزهای خود را برای همه روس‌ها ببندند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین صبح امروز، سه‌شنبه در مصاحبه با روزنامه "واشنگتن پست" از کشورهای غربی خواست تا ورود شهروندان روز به داخل مرزهایشان را ممنوع کنند.

به عقیده وی، "مهمترین تحریم‌ها بستن مرزها" به روی مسافران روسیه است و افزود: روس‌ها سرزمین‌های خارجی را می‌گیرند. آنها باید «فقط در دنیای خودشان زندگی کنند».

علاوه بر این، زلنسکی همچنین یادآور شد که «چنین اقداماتی باید برای کسانی که کشورشان را ترک کرده‌اند نیز اعمال شود و روس‌ها هر که هستند، باید به روسیه فرستاده شوند».

زلنسکی خاطرنشان کرد که تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه در مقایسه با اقدام به بسته شدن مرزها برای روس‌ها و اعمال تحریم کامل خرید انرژی از روسیه «ضعیف» است.

پیش از این، وزیر امور خارجه لتونی پیشنهاد کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا صدور روادید توریستی برای تمامی روس‌ها را ممنوع کند، زیرا به گفته او، اتحادیه اروپا باید روسیه را کشوری حامی تروریسم معرفی کند.

پاسخ وزارت خارجه روسیه به ادعای زلنسکی درباره گلوله باران نیروگاه اتمی زاپاروژیه

ایگور ویشنوتسکی، معاون اداره منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه در جریان سخنرانی خود در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (NPT) اعلام کرد که مقامات مسکو از اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، که نیروهای روسی را به حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیه متهم کرده، بسیار متعجب شده‌اند و به نظر می‌رسد که عقل سلیم رهبران فعلی اوکراین دیگر از بین رفته است.

این دیپلمات روس تاکید کرد که مقامات کی‌یف در تلاش هستند تا مردم جهان را متقاعد کنند که ارتش روسیه خود را گلوله باران می‌کند، در حالی که باید به این واقعیت توجه داشت که این نیروهای نظامی روسی هستند که اکنون از این نیروگاه محافظت می‌کنند، چگونه ممکن است به خود حمله کنند!

اختصاص بیش از 8.9 میلیارد یورو از سوی اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین

پیتر استانو، سخنگوی رسمی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به روزنامه "ایزوستیا"، چاپ مسکو، اعلام کرد که اتحادیه اروپا از آغاز عملیات نظامی روسیه، بیش از 8.9 میلیارد یورو کمک مالی به دولت اوکراین اختصاص داده است.

وی توضیح داد: از این میزان، اتحادیه اروپا 5.4 میلیارد یورو برای نیازهای انسان دوستانه، اجتماعی و مالی، 2.5 میلیارد یورو برای اهداف نظامی (از طریق صندوق صلح اروپا)، و همچنین 1 میلیارد یورو به عنوان بخشی از کمک‌های مالی کلان اتحادیه اروپا (در مجموع 9 یورو میلیارد به عنوان وام برنامه ریزی شده) اختصاص داده است.

استانو یادآور شده که این مبلغ شامل کمک‌های اضافی ارائه شده توسط تک تک اعضای اتحادیه اروپا به صورت دوجانبه نمیشود. به گفته وی، کمک های نظامی ارائه شده به اوکراین شامل دو بخش است: یکی از سوی اتحادیه اروپا از صندوق صلح اروپا (EPF) تأمین مالی شده و دومی تأمین دوجانبه تک تک کشورهای عضو است. در حال حاضر، کمک‌های مالی صندوق صلح اروپا به 5 بخش 500 میلیون یورویی، یعنی در مجموع 2.5 میلیارد یورو، رسیده است.

این مقام بروکسل افزود: کل حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین به دلیل کمک‌های اضافی از سوی اعضای این اتحادیه، از ارقام ذکر شده بیشتر است. به گفته وی، آنها نمی توانند میزان کمک‌های ارائه شده توسط تک تک کشورهای عضو را "به دلایل واضح" به طور عمومی فاش کنند.

وزارت خارجه روسیه از آمریکا خواست تا سلاح‌های هسته‌ای را از کشورهای ثالث بازگرداند

ایگور ویشنوتسکی، معاون اداره منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه در کنفرانس بررسی NPT در سازمان ملل اعلام کرد که ایالات متحده باید تمامی سلاح‌های هسته ای را از کشورهای ثالث خارج کند.  این دیپلمات روس گفت: «سلاح‌های هسته‌ای آمریکا باید به قلمرو ملی این کشور باز گردانده شوند».

ویشنوتسکی افزود که ناتو خود را یک اتحاد هسته‌ای می‌داند و سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در خاک کشورهای ثالثی قرار دارد که هسته‌ای محسوب نمی‌شوند، ولی در حال بررسی استفاده از آنها هستند. به گفته وی، این عامل بر امنیت تأثیر منفی گذاشته و خطر درگیری هسته‌ای را افزایش داده و مانع از خلع سلاح هسته‌ای شده است.

وی یادآور شده که از جمله پیش شروط آغاز دور جدید مسابقه تسلیحاتی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، تشکیل ائتلاف دفاعی سه جانبه آکوس متشکل از آمریکا، انگلیس و استرالیا است. در همین رابطه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز پیش از این، نسبت به آغاز یک مسابقه تسلیحاتی جدید در جهان هشدار داده بود.

بلومبرگ از خرید مخفیانه نفت از روسیه توسط اروپای جنوبی خبر داد

آژانس خبری بلومبرگ با استناد به داده‌های مربوط به حرکت نفتکش‌ها گزارش داد که برخی کشورهای جنوب اروپا و دریای مدیترانه مخفیانه از روسیه نفت خریداری می‌کنند.

طبق این اطلاعات، طی هفته گذشته، حجم تحویل نفت خام از پایانه های صادراتی روسیه در دریای سیاه و دریای بالتیک به بنادر ایتالیا به بالاترین حد در هفت هفته گذشته رسید. اسپانیا نیز به نوبه خود، برای اولین بار از ماه آوریل، یک محموله نفت از برند روسی Urals خریداری کرده و مشخص شده که این تحویل از قزاقستان انجام شده است.

یونان نیز برای نخستین بار از ماه فوریه نفت روسیه را خریداری کرده است. بطور همزمان، رومانی و بلغارستان خرید انرژی هیدروکربن خود از روسیه را به 255 هزار بشکه در روز افزایش دادند. علاوه بر این، ترکیه خرید خود را به بالاترین سطح در شش هفته گذشته افزایش داده است.

دیدگاه پنتاگون در خصوص تحویل احتمالی جنگنده‌های اف-16 به اوکراین

مقامات وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کردند که تحلیل نهایی امکان تامین جنگنده‌های اف-16 آمریکایی به اوکراین هنوز آماده نیست و در هر صورت این گزینه در کوتاه مدت مطرح نیست.

کالین کهل، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی توضیح داد: این مسئله هنوز قابل درک نیست که در آینده، هواپیماهای غربی بتوانند بخشی از نیروی هوایی اوکراین شوند. با این حال، تحلیل نهایی این موضوع هنوز آماده نیست. کهل در توضیح درباره بسته کمک نظامی جدید واشنگتن به اوکراین تاکید کرد که اولویت ایالات متحده این است که "فقط آنچه در درگیری نظامی فعلی مناسب است به ارتش اوکراین ارائه شود".

وی یادآور شد که تحویل هواپیماهای آمریکایی طی یک، دو، سه سال آینده به اوکراین بعید است.

نیروهای مسلح اوکراین برای نخستین بار از موشک AGM-88  استفاده کردند

به گزارش رسانه‌های اوکراینی، نیروهای مسلح این کشور روز گذشته برای نخستین بار از موشک AGM-88که در بسته تجهیزات نظامی جدید ویژه ناتو وجود داشت، در عملیات خود در منطقه دونباس استفاده کردند. این سلاح به طور هدفمند رادارهای پدافند دفاع هوایی را مورد اصابت قرار می‌دهد. البته تصاویری از لاشه AGM-88 که در خط مقدم پیدا شده بود، قبلاً در منابع اینترنتی روسیه ظاهر شده بود.

در عین حال، طرف آمریکایی به طور علنی عرضه چنین تسلیحات موشکی به اوکراین را اعلام نکرده و این موشک‌ها در فهرست رسمی کمک نظامی آمریکا قرار ندارد. همچنین در هیچ کجا گفته نشده که AGM-88ممکن است از تاسیسات استقرار زمینی پرتاب شوند. طبق اطلاعات رسمی، این موشک فقط از سوی هواپیماها شلیک شده و حداکثر برد پرواز آن 150 کیلومتر است. این واقعیت که جنگنده‌های پیمان آتلانتیک شمالی در آسمان اوکراین پرواز خواهند کرد نیز به طور علنی در جایی اعلام نشده است.

پنتاگون مهمات بیشتری برای تجهیزات نظامی آمریکایی در اوکراین ارسال خواهد کرد

مقامات پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که یک میلیارد دلار کمک نظامی جدید به ارتش اوکراین ارائه می‌کند که شامل مهمات لازم برای سیستم‌های موشکی پرتاب چندگانه (HIMARS)، سیستم‌های موشکی ضدهوایی ناسامس (NASAMS)، گلوله‌های توپخانه و گلوله سامانه ضدتانک جاولین (Javelin) می‌شود. علاوه بر این، بسته کمکی جدید شامل خودروهای زرهی پزشکی، مواد منفجره و داروهای مورد نیاز نیروهای نظامی است.

پیش از این، وزارت دفاع آمریکا گزارش داده بود که واشنگتن در حال کار بر روی طرح‌هایی برای تامین تسلیحاتی جدید برای طرف اوکراینی برای ماه‌ها و سال‌های آینده است.

پیش از این، سخنگوی اداره اطلاعات اصلی وزارت دفاع اوکراین فاش کرد که واشنگتن مستقیماً هر یک از اهداف مورد نظر را قبل از انجام حملات صورت گرفته با سامانه موشکی پرتاب چندگانه آمریکایی، مورد توافق قرار میدهد. به گفته ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه ، این اقدام نشان دهنده دخالت مستقیم ایالات متحده در درگیری نظامی در اوکراین است.

واشنگتن 4.5 میلیارد دلار دیگر به اوکراین کمک خواهد کرد

ایالات متحده کمک مالی بودجه‌ای به مبلغ 4.5 میلیارد دلار دیگر به اوکراین ارائه می‌دهد.  خبرگزاری رویترز شب گذشته با اعلام این مطلب، گزارش داد که بدین ترتیب، حمایت بودجه واشنگتن از کی‌یف از ماه فوریه تاکنون به 8.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

لازم به یادآوری است که مبلغ کمک مالی جدید با هماهنگی خزانه داری ایالات متحده و از طریق بانک جهانی انجام شده و در چندین بخش در اختیار طرف اوکراینی قرار می گیرد. کی‌یف نخستین بخش این کمک را به مبلغ 3 میلیارد دلار در ماه آگوست دریافت خواهد کرد.

این وجوه توسط آژانس توسعه بین المللی (IDA) که در ساختار وزارت خارجه آمریکا فعالیت دارد، به اوکراین منتقل خواهد شد.

مخالفت بیش از نیمی از مردم اروپایی با تحریم‌های جدید علیه روسیه

بیش از نیمی از مردم تعدادی از کشورهای پیشروی اتحادیه اروپا مخالف اعمال تحریم‌های جدید ضدروسی هستند، برای اینکه به گفته آنها، این تحریم‌ها باعث بدتر شدن بیشتر استانداردهای زندگی شهروندان اروپایی خواهد شد. این مسئله در نظرسنجی انجام شده توسط موسسه YouGov گزارش شده است.

بیشترین درصد کسانی که مخالف گسترش تحریم‌های ضد روسی هستند، در میان فرانسوی‌ها بودند. بدین ترتیب، 63 درصد از پاسخ دهندگان در فرانسه معتقدند که این اقدامی غیرقابل توجیه است و عواقب احتمالی منفی برای کشورشان خواهد داشت.

در این نظرسنجی پس از فرانسه، ایتالیا قرار دارد. در این کشور 59 درصد مردم از پاسخ دهندگان مخالف اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه هستند. آلمان و اسپانیا در رتبه‌های بعدی این مخالفت قرار دارند که 54 درصد از پاسخ دهندگان در این دو کشور از سیاست تحریم‌ها علیه روسیه حمایت نمی‌کنند. در انگلیس، کمی کمتر از نیمی (47 درصد) از شهروندان با اعمال تحریم‌های جدید ضدروسی موافقت نکردند.

از جمله کشورهایی که ساکنان آن بیش از سایرین تشدید سیاست تحریمی علیه روسیه را تایید کردند، لهستان است. در آنجا فقط 45 درصد حاضرند این سیاست کنار گذاشته شود. 39 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی  خواستار افزایش فشار تحریم‌ها بر روسیه هستند.

بلینکن: آمریکا همچنان به راه حل دیپلماتیک برای مناقشه اوکراین امیدوار است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در آفریقای جنوبی اعلام کرد که در ایالات متحده معتقدند که وضعیت اوکراین را می‌توان از طریق روش اقدامات دیپلماتیک حل و فصل کرد.

بلینکن گفت: «ما مانند رئیس جمهور اوکراین [ولودیمیر زلنسکی] امیدواریم که بعد از مدتی شاهد حل و فصل اوضاع از طریق دیپلماتیک باشیم. البته در عین حال، ایالات متحده باید از این نظریه دفاع کند که حاکمیت و استقلال اوکراین برای خود اوکراینی‌ها و کل جهان بسیار مهم است.»

زلنسکی لایحه گسترش تحریم‌ها علیه روسیه به پارلمان ارائه کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین لایحه‌ای را برای گسترش تحریم‌ها علیه روسیه به پارلمان اعلای این کشور ارائه کرده است. سند مربوطه روز دوشنبه در سایت رسمی پارلمان منتشر شده است.

طبق این اطلاعات، محدودیت‌ها شامل 10 نکته می‌شود: ممنوعیت خروج سرمایه از اوکراین به نفع اشخاص حقیقی و حقوقی در روسیه؛ ممنوعیت خصوصی سازی یا اجاره اموال دولتی؛ ممنوعیت خرید عمومی کالاها، کارها و خدمات مربوط به فدراسیون روسیه؛ ممنوعیت خرید اوراق بهادار ناشران روسیه؛ ممنوعیت کسب مالکیت زمین برای افراد مرتبط با روسیه. این لایحه همچنین ممنوعیت انتقال فناوری و حقوق مالکیت معنوی به روسیه، ممنوعیت سرمایه گذاری در روسیه و ممنوعیت ورود کشتی و هواپیماهای روسی به این کشور را در نظر گرفته است.

در این سند یادآوری شده که تحریم‌ها همچنین شامل تعلیق مجوزهای استفاده از خاک زیرزمینی برای روسیه و خاتمه صدور پول نقد و کارت‌های پرداخت برای افراد مرتبط با روسیه است. همچنین تاکید شده که این ‌ تحریم‌ها شامل شهروندان روسی که به طور قانونی در اوکراین زندگی می‌کنند، نخواهد بود.

پس از تصویب این لایحه توسط پارلمان، این تحریم‌ها برای مدت 10 سال قابلیت اجرایی خواهد داشت.

در اوایل ماه ژوئن، زلنسکی تحریم‌ها شخصی نامحدودی را علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و تعدادی از مقامات بلندپایه این کشور اعمال کرد. محدودیت‌ها به معنای مسدود کردن دارایی، محدودیت عملیات تجاری، صادرات و واردات و همچنین جلوگیری از خروج سرمایه از اوکراین است.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین 236 دانشگاه روسیه و 261 رئیس مؤسسات آموزشی این کشور را تحریم کرده است.

اوکراین ممکن است برای 50 سال از ورود روس‌ها به این کشور ممانعت کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین طوماری را برای ممنوعیت ورود شهروندان روسیه به این کشور برای مدت 50 سال بررسی خواهد کرد. این طومار در ماه مه به ثبت رسید و در این مدت، تعداد آرای لازم برای بررسی آن توسط رئیس دولت - بیش از 25 هزار رای را به دست آورده است.

این سند در وب سایت دفتر زلنسکی منتشر شده و در آن آمده است: برای امنیت هر اوکراینی در حال حاضر و در آینده، ما پیشنهاد می‌کنیم که ورود به خاک اوکراین برای تمامی روس‌ها تا 50 سال آینده کاملاً منوع باشد و برای روس‌ها اجازه اقامت صادر نشود، مگر برای کسانی که در کنار ارتش اوکراین جنگیده باشند.

لازم به یادآوری است، از اول ماه جولای و طبق فرمان زلنسکی، اوکراین رژیم روادیدی با فدراسیون روسیه را از سر گرفت. از آن زمان، شهروندان روس دیگر نمی توانند وارد این کشور شده، در آنجا بمانند یا از طریق آن به کشور دیگری سفر کنند. البته طبق اطلاعات دفتر گارد مرزی دولتی اوکراین، تاکنون حتی یک شهروند روس درخواست اعطای روادید از این کشور نشده است.

لاوروف ریاست هیئت روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل را بر عهده خواهد داشت

سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به جای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور، ریاست هیئت روسی در مجمع عمومی سازمان ملل را بر عهده خواهد داشت. حکم مربوطه روز دوشنبه در سایت رسمی پورتال اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شد.

در هیئت نمایندگی روسی علاوه بر لاوروف، سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه، لئونید اسلوتسکی و گریگوری کاراسین، رؤسای کمیته‌های در امور بین‌الملل دومای دولتی و شورای فدراسیون (سنا)، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل و همچنین چندین مدیر بخش‌های وزارت خارجه روسیه حضور خواهند داشت.

خاطرنشان می شود که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) برگزار شده و هفته بالاترین سطح نشست‌ها نیز ازتاریخ 20 الی 26 سپتامبر برگزار خواهد شد.

آمریکا نمی‌تواند مانع از حضور لاوروف در مقر سازمان ملل شود

در دفتر نمایندگی دائمی آمریکا در سازمان ملل درباره موضوع امکان اعطای روادید به سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه برای شرکت این دیپلمات در مجمع عمومی این سازمان، یادآور شدند که ایالات متحده آمریکا طبق توافقات بین المللی باید با ورود نمایندگان خارجی به مقر سازمان ملل متحد که در نیویورک واقع شده، موافقت کند و واشنگتن تعهدات خود در این رابطه را جدی می‌گیرد.

لاوروف خود در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این باره که مقامات روسی نمی‌توانند در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کنند، تاکید کرد که "کشورهای غربی اجازه ندارند در خصوص حضور نمایندگان کشورها در جلسات سازمان ملل تصمیم بگیرند."

پوتین در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر شرکت نخواهد کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر شرکت نخواهد کرد. به گفته وی، انتظار نمی‌رود که او از طریق لینک ویدیویی هم در این مجمع صحبت کند.

پسکوف به خبرنگار تاس گفت: «سفر و سخنرانی ولادیمیر پوتین در این مجمع برنامه ریزی نشده است.»

بر اساس دستور رئیس جمهوری روسیه که روز دوشنبه در وب سایت اطلاعات حقوقی منتشر شد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، ریاست هیئت نمایندگی این کشور را برعهده خواهد داشت. آخرین بار که ولادیمیر پوتین در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سخنرانی کرد، در ماه سپتامبر سال 2020 بود.

پاسخ روسیه به لتونی درباره پیشنهاد معرفی این کشور به عنوان یک "دولت تروریستی"

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه  روسیه اعلام کرد که  تصمیم احتمالی پارلمان جمهوری لتونی برای به رسمیت شناختن روسیه به عنوان یک "دولت تروریستی" اقدامی خصمانه و در راستای توهم روس‌هراسی مقامات ریگا است.

زاخارووا گفت: مسئولیت این تصمیمی کاملاً بر عهده طرف لتونیایی است که قبل از هر چیز باید به این فکر کند که چنین اظهارات تحریک آمیزی می تواند چه پیامدهای فاجعه باری برای این کشور و مردم آن داشته باشد.

زاخارووا تأیید کرد که کمیته روابط خارجی پارلمان لتونی چند روز قبل پیشنهادی را برای به رسمیت شناختن روسیه به عنوان "دولتی تروریستی" تصویب کرده است و گام بعدی بررسی این موضوع در پارلمان لتونی این هفته برگزار خواهد شد.

جلوگیری از سوء قصد به جان سران وزارت دفاع و اطلاعات اوکراین

سرویس امنیت اوکراین روز دوشنبه از جلوگیری از سوء قصد به جان آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع و کیریل بودانوف، رئیس بخش اصلی اطلاعات وزارت دفاع خبر داد. این مسئله در بیانیه منتشره در کانال تلگرام این وزارتخانه گزارش شده است.

طبق این اطلاعات، این تلاش ظاهراً توسط برخی افراد خرابکار تدارک دیده شده است. همچنین  قرار بود یک «فعال معروف اوکراینی» نیز حذف فیزیکی شود. البته شواهدی برای حمایت از این اطلاعات ارائه نشده است.

فنلاند خواستار محدود کردن گردشگری از روسیه شد

سنا مارین، نخست وزیر فنلاند خواستار محدودیت گردشگری از روسیه در شرایط ادامه وخامت اوضاع در اوکراین شده است. نخست وزیر این موضوع را در مصاحبه با شبکه تلویزیونی این کشور بیان کرد.

این سیاستمدار معتقد است، در حالی که عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین همچنان ادامه دارد، وی اشتباه می‌داند که روس‌ها می‌توانند طوری زندگی کنند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و به عنوان توریست به کشورهای اروپایی سفر کنند.

به گفته مارین، دولت فنلاند در حال بررسی موضوع محدودیت گردشگری از فدراسیون روسیه است. نخست وزیر فنلاند از وزارت خارجه انتظار دارد راهی برای کاهش جریان گردشگران روسی بیابد. اکنون دارندگان ویزای هر کشور عضو پیمان شینگن می تواند وارد فنلاند شود. این سیاستمدار همچنین ادامه بحث درباره این موضوع در شورای اروپا را ضروری دانست.

هشدار وزارت خارجه روسیه درباره وضعیت گلوله باران مداوم نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیه

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که وضعیت گلوله باران مداوم نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیه توسط نیروهای مسلح اوکراین هر روز خطرناک تر از قبل می‌شود.

وی یادآور شد: طرف روسی مدت‌هاست که به جامعه بین‌المللی از طریق کانالهای مختلف و در سطوح مختلف هشدار داده تا حملات نظامی مداومی را که ارتش اوکراین به شدت به این نیروگاه هسته‌ای وارد می‌کنند، از جمله با استفاده از سیستم‌های تسلیحاتی غربی، را محکوم کنند و متاسفانه همچنان در این زمینه بی توجهی دیده می‌شود.

زاخارووا یادآور شد که این نیروگاه طی چند روز گذشته بارها مورد حمله نیروهای مسلح اوکراین قرار گرفت، ولی تاکنون به لطف اقدامات کارکنان نیروگاه و نیروهای مسلح روسیه که حفاظت از تاسیسات را تضمین کردند، "از وقوع یک فاجعه بزرگ جلوگیری شده است." این دیپلمات تاکید کرد که کی‌یف با این اقدامات نه تنها مردم روسیه و اوکراین را به عنوان هدف انتخاب کرده، بلکه در واقع تمام اروپا را در معرض خطر قرار داده است.

شرکت "بایراکتار" ترکیه کارخانه‌ای برای تولید پهپاد در خاک اوکراین خواهد ساخت

شرکت هواپیماسازی "بایراکتار" (Bayraktar) ترکیه قصد دارد کارخانه‌ای برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین ایجاد کند.

واسیلی بودنار، سفیر اوکراین در آنکارا، روز دوشنبه با اعلام این مطلب، گفت: همین یک هفته پیش، دولت ترکیه یک توافقنامه دوجانبه را تصویب کرد و آن را برای تصویب به مجلس ملی فرستاد، توافق در خصوص ساخت این کارخانه در اوکراین است.به گفته وی، مالک این شرکت یک قطعه زمین لازم برای اجرای پروژه را تملک کرده است.

علاوه بر این، بودنار یادآور شد که طرف اوکراینی با طرف ترکیه‌ای درباره استفاده از قطعات تولید داخلی در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین به توافق رسیدند.

آلکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین پیش از این اعلام کرده بود که این کشور 10 فروند پهپاد بایراکتار دیگر را به سازنده ترکیه سفارش داده است.

فنلاند نیز در آموزش سربازان نیروهای مسلح اوکراین در انگلیس شرکت خواهد کرد

وزارت دفاع فنلاند روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور با اعزام حدود 20 مربی نظامی به انگلستان در برنامه ابتکاری لندن برای آموزش سربازان جدید برای نیروهای مسلح اوکراین مشارکت خواهد داشت.

طبق اطلاعات وزارت دفاع انگلیس، هدف آموزش حدود 10هزار داوطلب مرد اوکراینی در مهارت‌های نظامی اولیه برای حضور در جبهه نبرد با روسیه است. آموزش سربازان جدید نیروهای مسلح اوکراین تا پایان سال جاری میلادی انجام خواهد شد.

پیش از این، مقامات سوئد نیز اعلام کردند که مربیان نظامی این کشور در این برنامه شرکت خواهند کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1150175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =