چرا باید روانشناسی بخوانیم؟/ اشتغال ۹۵ درصدی فارغ‌التحصیلان دکتری

روانشناسی و علوم تربیتی از رشته‌های گروه علوم انسانی است که فارغ‌التحصیلان دکتری این رشته از اشتغال ۹۵ درصدی برخوردارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بازار کار یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور است؛ چرا که بی‌توجهی به آینده شغلی رشته، می‌تواند حداقل چهار سال از بهترین سال‌های جوانی فرد را هدر بدهد. در این راستا، ایسکانیوز در نظر دارد در پرونده‌ای با عنوان «فوت و فن انتخاب رشته» به معرفی رشته‌هایی بپردازد که بر اساس آمار رسمی وزارت علوم بیشترین میزان اشتغال را دارند.

روانشناسی و علوم تربیتی

روانشناسی و علوم تربیتی از جمله رشته‌هایی هستند که کمترین میزان بیکاری را دارند. به طوری که فارغ‌التحصیلان کارشناسی این رشته‌ها از اشتغال ۵۵ درصدی، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد از اشتغال ۶۸ درصدی و فارغ‌التحصیلان دکتری آن از اشتغال ۹۵ درصدی برخوردارند. 

روانشناسی و علوم تربیتی دو رشته مجزا هستند که هر کدام گرایش‌های تخصصی منحصر به فردی دارند. برای مثال، روانشناسی دارای گرایش‌های روانشناسی عمومی، روانشناسی صنعتی و سازمانی، روانسنجی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و روانشناسی اسلامی است. علوم تربیتی هم شامل گرایش‌های تکنولوژی آموزشی، مدیریت و برنامه‌ریزی، آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی است.

چرا روانشناسی بخوانیم؟

روانشناسی رشته محبوبی در بین داوطلبان کنکور شناخته می‌شود؛ اما افراد برای انتخاب این رشته باید علایق و استعدادهای خود را درنظر بگیرند تا با دلایل کافی آن را انتخاب کنند. بر اساس اطلاعات پایگاه راهنمای جامع دانشگاهی انگلستان، تحصیل در رشته روانشناسی به افراد کمک می‌کند که مردم را بهتر درک کنند. به همین دلیل، روانشناسی برای افرادی که می‌خواهند ذهن انسان را کشف کنند و بینشی در مورد رفتارها، ادراکات و انگیزه‌های افراد به دست بیاورند، مناسب است.

تاثیرگذاری در جامعه، تقویت مهارت‌های اجتماعی و یادگیری مهارت‌های قابل انتقال مانند کار تیمی و تفکر انتقادی از دیگر دلایلی است که روانشناسی را به رشته‌ای جذاب تبدیل می‌کند.

روانشناس خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

روانشناس خوب اشتیاق زیادی به یادگیری دار. به عبارت دیگر، تعهد به یادگیری مادام‌العمر مشخصه یک روانشناس تواناست. همدلی ویژگی دیگر یک روانشناس خوب است. افرادی که مهارت‌هایی مانند گوش دادن فعال را نداشته باشند، نمی‌توانند روانشناسان خوبی شوند.

یک روانشناس باید دارای توانای حل مسئله باشد. البته این توانایی به معنای گرفتن توانایی فکر کردن از مراجع نیست. روانشناس باید صبورانه منتظر بماند تا مراجع صحبت کند، مشکلات وی را شناسایی و دلایل نارضایتی فرد از زندگی را پیدا کند.

پایبندی به مرزها یکی دیگر از ویژگی‌های روانشناسان موفق است. به این معنا که روانشناس همیشه باید فاصله شخصی مناسب با مراجع را حفظ کند. امانتداری و صبر هم از دیگر ویژگی‌های ضروری برای یک روانشناس خوب هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =