چرا رژیم صهیونیستی نتوانست به اهداف خود دست یابد؟

نوع عملکرد صهیونیست‌ها در درگیری اخیر غزه نشان می‌دهد که این رژیم قصد نداشته در این نبرد به گونه‌ای عمل کند که وارد یک جنگ همه جانبه، تمام عیار و دراز مدت با مقاومت فلسطین شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، از زمان اشغال رژیم صهیونیستی تاکنون یکی از ابزارهای اصلی رژیم صهیونیستی برپایی جنگ در منطقه بوده است تا از طریق بر هم زدن اوضاع و شرایط در عادی منطقه بتواند اهداف اشغالگرانه خود را اجرایی کند. این جنگ‌ها تا سال 2006 میلادی و جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی با حزب الله لبنان، همگی جنگ‌های رژیم صهیونیستی، خارج از فلسطین بوده‌اند. از سال 2007 میلادی- که نوار غزه تحت کنترل کامل گروه‌های مقاومت قرار گرفت و توسط رژیم صهیونیستی محاصره شد- تمامی جنگ‌هایی که رژیم صهیونیستی برای رسیدن به مقاصد اشغالگرانه اش برپا کرد در این منطقه کوچک انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

محکومیت تجاوزات رژیم اسرائیل به غزه توسط شورای همکاری

درگیری ماه اوت 2022 میلادی تقریباً یکسال پس از نبرد «شمشیر قدس» رقم خورد که نقطه عطفی در درگیری‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی بوده است. نوع عملکرد صهیونیست‌ها در این درگیری- که بر اساس راهبردی نظامی رژیم صهیونیستی انجام شد- نشان می‌دهد صهیونیست‌ها قصد نداشتند در این درگیری به گونه‌ای عمل کنند که وارد یک جنگ همه جانبه، تمام عیار و دراز مدت شوند. رژیم صهیونیستی در این درگیری محدود- که حدود 4 روز به طول انجامید- اهدافی چند وجهی و متعدد را دنبال می‌کرد.

ضربه زدن به جنبش جهاد اسلامی فلسطین

پس از جنگ سال 2014 میلادی، مشهور به جنگ 51 روزه، میزان توانمندی‌های جنبش جهاد اسلامی فلسطین روز به روز افزایش یافت تا جایی که از سوی محافل امنیتی- نظامی رژیم صهیونیستی به عنوان خطرناک ترین جنبش مقاومتی فلسطینی معرفی شد. به همین دلیل این جنبش در اولویت دستگاه‌های امنیتی- نظامی رژیم صهیونیستی قرار گرفت. بخشی از این، در اولویت قرار گرفتن به علت اقدامات این جنبش در کرانه باختری بود. دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی کسب اطلاعات از جنبش جهاد اسلامی و ضربه زدن به این جنبش مقاومتی را در کرانه باختری و نوار غزه در رأس اقدامات خود قرار دادند.

اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری علیه جنبش جهاد اسلامی با فراغ بال صورت گرفته است اما این رژیم برای ضربه زدن به جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه نیاز به یک بهانه برای ایجاد فرصت داشت، که با حمله اخیر به نوار غزه این فرصت را برای خود ایجاد کرد.

ضربه زدن به جنبش جهاد اسلامی با اقدام صورت گرفت: اول، ترور رهبران و فرماندهان جهاد اسلامی، دوم، از بین بردن زیرساخت‌ها، امکانات و توانمندی‌های جنبش جهاد اسلامی فلسطین.

تلاش برای ایجاد شکاف بین جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی

سیاست ایجاد تفرقه، راهبرد همیشگی و مستمر صهیونیستی‌ها بوده است و این سیاست را در عرصه‌های مختلف از جمله بین گروه‌های مقاومت دنبال کرده‌اند.از سال 2018 میلادی- که برای نخستین بار اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت، فرماندهی و رهبری جنگ در نوار غزه را بر عهده گرفت- رژیم صهیونیستی به دنبال این بوده است که با ایجاد تفرقه بین گروه های مقاومتی، وحدت عمل آنها را از بین ببرد. در این مسیر جدی ترین اقدام رژیم صهیونیستی ایجاد تفرقه بین جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی بود که دو بال اصلی مقاومت در نوار هستند. صهیونیست‌ها ایجاد اختلاف بین این دو جنبش را از زمان آغاز بحران سوریه در دستور کار خود داشته‌اند اما با توسعه توانمندی‌های نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین پس از جنگ سال 2014 میلادی این مسئله به طور جدی تر از سوی صهیونیست‌ها دنبال شد و در سال 2018 به نقطه عطف خود رسید.

 در این راستا صهیونیست ها در حمله اخیر خود به نوار غزه در اظهارات متعدد تلاش کردند تا این مسئله را عنوان کنند که به دنبال ضربه زدن به جنبش جهاد اسلامی هستند و با حماس کاری ندارند. اما زمانی که دیدند این سیاست راه به جایی نبرده است و موضع گیری‌های مسئولان جنبش حماس همراه با رویکرد جنبش جهاد اسلامی فلسطین است به تهدید جنبش حماس روی آوردند.

از بین بردن بازدارندگی ناشی از نبرد «شمشیر قدس»

نبردی که از تاریخ 10 تا 21 ماه می سال 2021 میلادی با نام «شمشیر قدس» رخ داد متفاوت ترین جنگ به وجود آمده در تاریخ اشغال فلسطین بود. این نبرد از همه جهت متفاوت با جنگ‌های پیش از خود بود. آغازگر این جنگ برای اولین بار فلسطینی‌ها بودند. شتاب حرکتی جنگ بسیار وسیع بود. برای نخستین بار مقاومت فلسطین در این جنگ موشک‌هایی را به سمت قدس غربی شلیک کرد و سرانجام با فشار ایالات متحده و درخواست رژیم صهیونیستی، این نبرد به نفع مقاومت فلسطین به پایان رسید.

در کنار تمامی نتایج مقطعی و کوتاه این جنگ، مهمترین دستاورد مقاومت از این جنگ، ایجاد «بازدارندگی» در مقابل رژیم صهیونیستی بود. این جنگ موجب شد گستره حمایت مقاومت از ملت فلسطین، به کل فلسطین اشغالی توسعه یابد و رژیم صهیونیستی به این نقطه رسید که هر اقدام تجاوزکارانه‌اش با پاسخ پیش دستانه مقاومت روبرو خواهد شد. لذا به طور خودکار موجب جلوگیری از تجاوزگری‌های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی شد.

رژیم صهیونیستی از زمان پایان نبرد «شمشیر قدس» به دنبال آن بود که با اعمال فشار به مقاومت و مجبور ساختن مقاومت به قبول شروط رژیم صهیونیستی در مواقع درگیری این بازدارندگی را از بین برده یا آن را معکوس کند. درگیری ماه اوت 2022 میلادی این هدف را نیز دنبال می‌کرد که بتواند تغییری در موازنه قوا و بازدارندگی به وجود آمده از سوی مقاومت ایجاد کند. اما با استمرار حملات مقاومت و قبول شرایط مقاومت از سوی رژیم صهیونیستی این هدف به تحقق نزدیک هم نشد.

به دست آوردن افکار عمومی داخل رژیم صهیونیستی در آستانه انتخابات جدید

دولتی که «یائیر لاپید» و «نفتالی بنت» در ماه می 2021 تشکیل داده بودند در ژوئن 2022 از هم پاشید و نظرسنجی‌های انجام شده در سرزمین اشغالی نشان داد، ائتلافی که قدرت را در دست گرفته بود دیگر نخواهد توانست کابینه بعدی را تشکیل دهد. هرچند مخالفان این کابینه هم- که ریاست آن را «نتانیاهو» برعهده داشت- برتری محسوسی بر این کابینه ندارند اما نکته مهم آن است که ائتلاف کابینه فعلی نخواهد توانست کابینه بعدی را در انتخابات 1 نوامبر 2022 تشکیل دهد.

کابینه فعلی، به این جنگ نیاز داشت تا خود را در حفظ امنیت جدی نشان دهد و بتواند در انتخابات بعدی که کمتر از 3 ماه دیگر برگزار خواهد شد جایگاهی پیدا کند. به ویژه آنکه با این جنگ، آنها می‌توانستند با ادعای حفظ امنیت در شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف نوار غزه، آراء خود را در این شهرک حفظ کنند و خود را در مقایسه با «نتانیاهو» در توجه به امنیت شهرک نشینان با اهتمام‌تر نشان دهند.

مجموعه عواملی که موجب شد رژیم صهیونیستی به نوار غزه در این مقطع حمله کند نتیجه رویکرد نظامی گری و مشی تروریستی این رژیم بود که مجموعه اهداف کوچکتری را نیز دنبال می‌کرد. اما این نکته نباید مغفول بماند که هدف اصلی صهیونیست‌ها از این حمله همچون گذشته با رویکرد هجومی صورت نگرفت و صهیونیست‌ها در موضع دفاع و ضعف دست به این حمله زدند. اهدافی که در این حمله مدنظر آنها قرار داشت، برای جلوگیری از استیصال رژیم صهیونیستی در آینده، در برنامه صهیونیست‌ها قرار گرفت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1150184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =