آخرین تحولات اوکراین| واشنگتن از مسکو خواست تا کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه‌ را به کی‌یف بازگرداند

دبیرکل ناتو معتقد است پیش بینی زمان پایان درگیری‌های نظامی در اوکراین و ارزیابی پیامدهای آن غیرممکن است، ولی مسئله مهم حمایت از کی‌یف است که با وجود هزینه سنگین آن ادامه خواهد داشت، برای اینکه بهای عدم حمایت از اوکراین به مراتب بیشتر خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، "دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل صبح امروز ،چهارشنبه، تایید کرد که این کشور به دلیل ادامه گلوله باران نیروگاه اتمی زاپوروژیه (Zaporozhye) توسط نیروهای مسلح اوکراین، خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در این رابطه شده است.

شب گذشته خبرگزاری «تاس» به نقل از منابع دیپلماتیک خود در دفتر نمایندگی دائمی روسیه از درخواست مسکو برای برگزاری چنین نشستی در بعد از ظهر روز پنج شنبه 11 آگوست خبر داد.

پولیانسکی در پیامی که در کانال تلگرامی این دیپلمات روس منتشر شد، نوشت: «من این درخواست را تایید می‌کنم. موضوع ادامه گلوله باران نیروگاه زاپوروژیه توسط طرف اوکراینی مستحق بحثی همه جانبه با همکاران ما در شورای امنیت است. اقدامات تحریک آمیز اوکراینی نباید از دید افکار عمومی در جهان پنهان بماند.»

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | دیدگاه کرملین درباره دیدار پوتین و زلنسکی

به گزارش خبرگزاری تاس، روسیه خواستار شرکت "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان سخنران در این نشست شورای امنیت شده است. علاوه بر این، طبق اطلاعات وزارت امور خارجه روسیه، مقامات مسکو از "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواسته تا در حمایت عملی از اعزام هیئت کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه زاپوروژیه اقدام کرده و از انجام این بازرسی اطمینان حاصل کند.

نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه‌ - بزرگترین نیروگاه اتمی در خاک اروپا است که یک چهارم کل برق اوکراین را تولید می‌کند. ظرفیت آن حدود 6 هزار مگاوات است که از شش واحد تامین انرژی تشکیل شده است. این نیروگاه، از سال 1996، به بخشی جداگانه از شرکت ملی تولید انرژی هسته‌ای اوکراین تبدیل شد. در ماه مارس سال جاری و در جریان عملیات نظامی روسیه، تحت کنترل نیروهای مسلح این کشور روسیه قرار گرفت. در حال حاضر نیروگاه هسته‌ای با 70 درصد ظرفیت کامل خود فعالیت دارد.

نیروهای مسلح اوکراین بارها با استفاده از توپخانه به نیروگاه اتمی زاپاروژیه حمله کردند که در نتیجه به برخی تأسیسات در محوطه نیروگاه خساراتی وارد شده، ولی خوشبختانه تاکنون به راکتورهای این نیروگاه آسیبی نرسیده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و شصت و هشتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

زاخارووا: واشنگتن پشت اظهارات زلنسکی درباره ایجاد محدودیت برای روس‌ها قرار دارد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی ابراز عقیده کرد که سیاستمداران آمریکایی پشت سخنان ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین قرار دارند که پیشنهاد داده "کل مردم روسیه باید پاسخگوی عملیات ویژه باشند" و کشورهای اتحادیه اروپا باید از صدور روادید برای تمامی شهروندان روس ممانعت کنند.

زاخارووا یادآور شد که این اظهارات با هدف از بین بردن روابط انسانی بین کشورهای قاره اروپا طرح شده، برای اینکه سیاستمداران آمریکایی خواستار تضعیف اروپا هستند و از این مسئله سود می‌برند. این دیپلمات افزود که سخنان زلنسکی حتی ارزش تجزیه و تحلیل را ندارد و نشان دهنده غیرمنطقی بودن اوست.

پیش از این رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه با روزنامه "واشنگتن پست"، از جمله گفته بود که کشورهای غربی باید ورود تمامی روس‌ها به خاک خود را ممنوع کنند.

مسکو: اتحادیه اروپا حق محدود کردن ورود کل مردم یک کشور را ندارد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که بر اساس تعهدات بین المللی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا حق محدود کردن کامل صدور روادید شینگن برای کل مردم روسیه را ندارند. ماریا زاخارووا، یادآور شد که با این وجود، اگر چنین اقداماتی انجام شود، کشورهای اروپایی فوراً حکم ناسیونالیستی خود را امضا خواهند کرد و دیگر قادر به پنهان کردن آن پشت هیچ گچ آرایشی نیستند.

این دیپلمات تاکید کرد که دولت های اروپایی باید خودشان تصمیم بگیرند که در کدام سمت تعهدات خود قرار دارند.

در این رابطه روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" روز سه شنبه، به نقل از منابع دیپلماتیک خود گزارش داد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ابتکارعمل نخست وزیر استونی و رئیس جمهوری اوکراین برای ممنوعیت صدور رواید برای تمامی شهروندان روس حمایت نمی‌کنند.

واشنگتن از مسکو خواست تا کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه‌ را به کی‌یف بازگرداند

کارین ژان پیر، سخنگوی رسمی کاخ سفید شب گذشته، سه شنبه اعلام کرد که روسیه باید کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه‌ را به طرف اوکراینی بازگرداند.

سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت: «ما با اصرار از روسیه می‌خواهیم تا تمامی اقدامات نظامی در تأسیسات هسته‌ای اوکراین یا نزدیک آن را متوقف کند و کنترل کامل آنها را به  دولت اوکراین بازگرداند».

وی همچنین یادآور شد که ایالات متحده از تعهد طرف اوکراین به "حفظ امنیت هسته‌ای در این شرایط دشوار" بسیار قدردانی می‌کند.

اختصاص 90 میلیون دلار به اوکراین برای پاکسازی مناطق مین گذاری شده

روزنامه "پولیتیکو" به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا که نامش فاش نشده، گزارش داد که ایالات متحده قصد دارد حدود 89 میلیون دلار به اوکراین برای پاکسازی مناطق مین گذاری شده در این کشور اختصاص دهد.

بر اساس این اطلاعات، صحبت به طور انحصاری در خصوص پاکسازی مین‌های زمینی است. این بودجه برای آموزش 100 گروه مین روب اوکراینی و همچنین خرید تجهیزات لازم از جمله فلزیاب، تجهیزات حفاظت فردی و وسایل نقلیه ویژه استفاده خواهد شد.

یش از این کاخ سفید اعلام کرده بود که ایالات متحده یک بسته کمک نظامی به ارزش 175 میلیون دلار به اوکراین ارائه خواهد کرد.

تاکنون 12 کشتی با محصولات کشاورزی بنادر اوکراین را ترک کردند

وزارت دفاع روسیه شب گذشته گزارش داد که از ابتدای ماه آگوست تا به امروز، 12 کشتی با محموله به وزن بیش از 375 هزار تن محصولات کشاورزی، بنادر اوکراین را ترک کردند.

طبق این اطلاعات، روز دوشنبه و در چارچوب ادامه تحقق "توافقات متقابل برای حمل و نقل ایمن غلات از بنادر اوکراین"، دو کشتی باری خشک دیگر با محموله ذرت و آرد، بندر چورنومورسک اوکراین را به مقصد لیبریا و ترکیه ترک کردند.

سرهنگ میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی  روسیه  اعلام کرد: بدین ترتیب، در مجموع از اول ماه آگوست 2022 تاکنون، 12 کشتی از بنادر اوکراین خارج شده و 375 هزار و 131 تن مواد غذایی از این کشور صادر شده است که شامل 307 هزار و 831 تن ذرت، 6 هزار تن روغن آفتابگردان، 50 هزار و 300 تن آرد، 11 هزار و 11 هزار تن سویا است.

وی یادآور شد که خطرات برای کشتی‌های حامل و آسیب به زیرساختارهای بندری همچنان وجود دارد، چرا که مین‌های کار گذاری شده توسط طرف اوکراینی ممکن است از لنگرگاه جدا شده و در امتداد سواحل کشورهای دریای سیاه حرکت کنند.

این مقام نظامی در عین حال افزود که هنوز 59 کشتی خارجی از 14 کشور جهان در شش بندر (خرسون، نیکولایف، چرنومورسک، اوچاکوف، اودسا و یوژنی) اوکراین متوقف هستند.

بایدن پروتکل‌های پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را امضا کرد

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، شب گذشته، سه شنبه، پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را امضا کرد.

وی قبل از امضای اسناد سخنرانی کرده و یادآور شد: «ایالات متحده بیست و سومین کشور عضو ناتو خواهد بود که عضویت فنلاند و سوئد [در این ائتلاف] را تایید می‌کند.

در عین حال، بایدن از متحدان خویش در ناتو خواست تا هر چه زودتر روند تصویب این اسناد را تکمیل کنند. وی اطمینان داد: «برداشتن این گام اروپا و کل جهان را امن‌تر خواهد کرد.»

دبیرکل ناتو نتوانست زمانی برای پایان درگیری در اوکراین پیش بینی کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از پیش بینی زمان احتمالی پایان درگیری‌های نظامی در اوکراین و همچنین ارزیابی پیامدهای آن خودداری کرد.

استولتنبرگ در مصاحبهای در پاسخ به درخواست خبرنگار برای پیش بینی پایان جنگ در اوکراین گفت: پیش بینی اینکه جنگ در اوکراین تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و پیامدهای بلندمدت آن چه خواهد بود غیرممکن است. مهم حمایت از اوکراین است و اهمیت ندارد که این مناقشه چقدر طول بکشد. البته، تمام حمایت‌های نظامی، اقتصادی و انسان دوستانه که ما به اوکراین ارائه می دهیم، هزینه بسیار سنگینی دارد، ولی هزینه عدم حمایت از اوکراین به مراتب بیشتر از آن خواهد بود."

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود،کشورهای عضو ناتو هر کاری انجام خواهند داد تا از پایان درگیری نظامی در اوکراین از طریق توافقات سیاسی جلوگیری کنند و جریان بی پایان انواع تسلیحات نظامی به اوکراین، این هدف را تایید کرده است.

بیش از 6.4 میلیون پناهجو از اوکراین وارد اروپا شدند

بر اساس اطلاعات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR)، بیش از 6 میلیون و 400 هزار پناهجو از 24 فوریه (5 اسفند ماه : آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین) تا به امروز، از اوکراین وارد خاک کشورهای اروپایی شده‌اند.

طبق این داده‌ها، از جمله: بیش از 2 میلیون و 630 هزار نفر به خاک روسیه پناهنده شدند، یک میلیون و 256 نفر در لهستان، 915 هزار پناهنده - در آلمان، 404 هزار و 839 نفر در جمهوری چک، بیش از 157 هزار نفر در ایتالیا، حدود 145 نفر به ترکیه، بیش از 131 هزار نفر به اسپانیا و حدود 108 هزار پناهجو به انگلستان. و در کشورهای دیگر تعداد آنها از 100 هزار تجاوز نمی‌کند.

لازم به یادآوری است که بیش از 3 میلیون و 78 هزار اوکراینی پناهنده تحت پوشش برنامه ملی حفاظت و پشتیبانی موقت در این کشورها ثبت شده و از خدمات ویژه در این رابطه استفاده میکنند.

آمریکا محدودیت روادیدی برای 100 مقام بلاروسی اعمال کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن  روز چهارشنبه، محدودیت‌های روادیدی را برای 100 مقام بلاروس و افراد مرتبط با آنها به دلیل دخالت در "تضعیف دموکراسی" و همچنین حمایت از حمله نظامی روسیه به اوکراین اعمال می‌کند.

بلینکن در بیانیه‌ای نوشت: «امروز، ما اقداماتی را برای اعمال محدودیت‌های روادید برای 100 مقام دولتی بلاروس و افراد مرتبط با آنها به دلیل دست داشتن در تضعیف یا آسیب رساندن به نهادهای دموکراتیک و حمایت مقامات مینسک از اقدامات روسیه اعلام می‌کنیم.»

به گفته وی، اقدامات محدودکننده بر کارمندان دفتر ریاست جمهوری، وزارت امور داخلی، کمیته امنیت دولتی، کمیسیون مرکزی انتخابات، وزارت حمل و نقل بلاروس، وزارت دفاع  و همچنین تعدای از مقامات نیروهای مسلح این کشور تأثیر خواهد گذاشت.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس پیش از این تاکید کرد که مردم این کشور هرگز دستورات دیکته شده از سوی کشورهای غربی را تحمل نخواهند کرد و تحت هیچ شرایطی سرزمین خود را به بیگانه واگذار نخواهند کرد.

روسیه آماده کمک به سفر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به نیروگاه اتمی زاپوروژیه است

وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته با انتشار بیانیه اعلام کرد که با توجه به حملات جدید نیروهای اوکراینی به نیروگاه اتمی زاپوروژیه، طرف روسی آماده است حداکثر کمک لازم را برای سازماندهی سفر هیئت نمایندگی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به این منطقه را ارائه کند، سفری که در آخرین لحظه از سوی اداره امنیت دبیرخانه سازمان ملل مختل شد.

این وزارتخانه اعلام کرد: امیدواریم در شرایط کنونی، دبیرکل سازمان ملل [آنتونیو گوترش] به مسئولیت سنگین خود در این رابطه پی برده و در اجرای مأموریت آژانس مداخله نکند. دیپلمات‌های روسیه به نوبه خود آماده ارائه حداکثر کمک ممکن برای حل و فصل همه مسائل سازمانی هستند تا به مقامات کی‌یف اجازه داده نشود تا اقدامات تحریک آمیز نظامی خود در نزدیکی این نیروگاه را ادامه دهد.

انتقاد مقامات کی‌یف از نگرش جامعه جهانی نسبت به درگیری نظامی در اوکراین

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین روز گذشته در مصاحبه با بخش اوکراینی شبکه بی.بی.سی اعتراف کرد که دو سوم جامعه جهانی در خصوص مناقشه نظامی در این کشور،  مواضعی بی طرفانه اتخاذ کرده یا بطور کلی طرفدار روسیه هستند و این مسئله جای تاسف دارد.

به عقیده وی، این حمایت به این دلیل است که این کشورها توسط اقتصاد روسیه هدایت شده و ظاهراً سود سهام دریافت می‌کنند و از لحاظ انرژی به روسیه وابسته هستند.

پیش از این، آژانس خبری بلومبرگ نیز گزارش داد که حدود نیمی از کشورهای گروه 20 از تمایل ایالات متحده و متحدانش برای منزوی کردن روسیه از جامعه بین المللی حمایت نمی‌کنند و مقامات بلندپایه این گروه با بی میلی برخی از کشورهای عضو  برای اعمال تحریم‌های ضدروسی مواجه هستند.

کرملین احتمال دیدار پوتین و زلنسکی در نشست سران گروه 20 را بعید دانست

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه‌شنبه ، در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره احتمال دیدار رهبران روسیه و اوکراین در حاشیه نشست سران گروه 20 در ماه نوامبر در اندونزی، اعلام کرد که هیچ شرط لازمی برای انجام دیداری بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین وجود ندارد و امکان چنین نشستی بعید است.

پیش از این، میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با بی. بی. سی گفته بود که زلنسکی ممکن است حتی در صورت حضور ولادیمیر پوتین در نشست سران گروه 20 در اندونزی شرکت کند. به گفته وی، رئیس جمهوری اوکراین بطور معمول ترجیح می دهد در اجلاس‌های بین المللی از طریق ارتباط ویدئویی و آنلاین شرکت کند، ولی در خصوص این نشست سران آماده است استثنا قائل شود.

مقامات زاپوروژیه قصد ندارند ناظران خارجی را برای همه پرسی دعوت کند

یوگنی بالیتسکی، رئیس اداره نظامی-غیرنظامی منطقه آزاد شده زاپوروژیه در اوکراین اعلام کرد که مقامات محلی این منطقه قصد ندارند ناظران خارجی را برای نظارت بر روند همه پرسی در خصوص پیوستن به ترکیب روسیه که قرار است در آینده نزدیک برگزار شود، دعوت کنند.

این مقام محلی گفت: «اگر ناظران غربی می‌خواهند بیایند، بگذارید بیایند، ما چیزی را از کسی پنهان نمی‌کنیم، ولی ما قصد نداریم شخص خاصی را دعوت کنیم. این مسئله تنها به مردم ساکن منطقه مربوط است و بس.»

وی یادآور شد که البته این منطقه به روی بازدید ناظران خارجی باز خواهد بود.

یک روز قبل، بالیتسکی فرمانی را در خصوص آغاز آماده سازی شرایط لازم برای برگزاری همه پرسی درباره پیوستن به فدراسیون روسیه را امضا کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1150226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =