تضمین برای پایان فشارهای سیاسی / توافق در وین منتظر تصمیم آمریکا

یکی از دغدغه‌هایی که مذاکره کنندگان ایران در این دوره از مذاکرات روی آن پافشاری کردند اطمینان از قطع فشارهای سیاسی در آینده بود که ادعاهای پادمانی آژانس انرژی اتمی یکی از این مصادیق است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، دور جدید گفت‌وگوهای ایران لغو تحریم‌های آمریکا پنجشنبه 13 مرداد به پیشنهاد اروپا در وین از سر گرفته شد. در این دور از مذاکرات طرف‌های گفت‌وگوی علی باقری نمایندگان روسیه، چین و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اروپا بودند.

تیم مذاکره کننده کشورمان دیدگاه‌های خود را به طرف مقابل منتقل کرد و حالا این طرف مقابل است که باید در اینباره تصمیم گیری کند.

هرچند علی باقری پیش از عزیمت به وین در توئیتی عدم تصمیم گیری سیاسی دولتمردان آمریکا را تنها مانع مقابل احیای برجام عنوان کرد و نوشت: «برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسئولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث منحوس گذشته ناکام مانده‌اند. آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است. توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسئولانه عمل کنند.»

جمهوری اسلامی ایران از همواره عزم راسخ خود برای نتیجه بخش کردن گفت‌وگوها و جلوگیری از اطاله آن را نشان داده است مشروط بر اینکه منافع ملت ایران خروجی این مذاکرات باشد.

به گفته کارشناسان در این دوره هم یکی از دغدغه‌هایی که مذاکره کنندگان ایران روی آن پافشاری کردند، تضمین و اطمینان از قطع فشارهای سیاسی در آینده بود که ادعاهای پادمانی آژانس انرژی اتمی یکی از این مصادیق است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها در بیانیه‌های خود به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات اقرار کرده بود و جمهوری اسلامی ایران نیز برای جلب اطمینان بسیاری از مسائل را فراتر از پادمان پیش می‌برد، اما ادعای رافائل گروسی مدیرکل آژانس که مدعی شد ایران همکاری لازم با آژانس را نداشته موضوعی کاملاً سیاسی بود که واکنش جمهوری اسلامی ایران را برانگیخت و دسترسی آژانس و نظارت برخی دوربین‌ها را قطع کرد.

ادامه رفتار سیاسی آژانس بین المللی در سفر رافائل گروسی به اسرائیل تمام پرده‌های این سیاست ضد ایرانی را کنار زد. قطعنانمه شورای حکام که ایران را به همکاری نکردن با آژانس متهم می‌کرد عاملی شد تا در اسفندماه سال گذشته مذاکرات وارد بن‌بست شود. از همین رو تیم مذاکره کننده در این دوره از مذاکرات وین بر اخذ تضمین برای پایان فشارهای سیاسی برای نتیجه گرفتن در مذاکرات تأکید کردند.

اکنون شرکت‌کنندگان در آخرین دور مذاکرات وین با ارائه مطالب خود به طرف‌های گفت‌وگو به پایتخت‌ها بازگشتند تا در مورد آنچه در جلسات کارشناسی مطرح شد، نتیجه گیری کنند.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی در وین با بیان اینکه ایران حق دارد بر خواسته‌های خود پافشاری کند، بر حمایت کشورش از رویکرد ایران تأکید کرده و گفته است که اگر ایران بخواهد پیشنهاد دیگری را مطرح کند یا خواهان اصلاحاتی در متن نهایی نشست وین شود کشورش از آن حمایت خواهد کرد.

این دیپلمات روس معتقد است: ایران باید از نتیجه کار راضی باشد چون بزرگترین قربانی سیاست فشار حداکثری آمریکاست.

با این حال انریکه مورا معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است: مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پیشرفت داشته و به زودی این گفت‌وگوها خاتمه خواهد یافت و انتظار دارم مذاکرات را بزودی ببندیم. موضعی که در گفته‌های یک مقام وزارت یک مقام وزارت امور خارجه ایران رد می‌شود و بیان می‌کند: هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم. همچنان معتقدیم در صورتی که تصمیمات مناسب طرف مقابل اتخاذ شود، می‌توان به سرعت مذاکرات را جمع‌بندی کرد اما هنوز در این مرحله قرار نداریم.

کد خبر: 1150258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =