راهکارهایی برای تقویت انگیزه میان دانشجویان/ نهادهای سیاست‌گذار اعتماد دانشجویان را جلب کنند

نهاد سیاست گذار باید بتواند اعتماد جوان دانشگاهی را جلب کند. این در حالی است که اغلب دانشجویان به دنبال راهکاری برای مهاجرت هستند. این مقوله بزرگترین ضرر برای نهادهای آموزشی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، برای همگان ایجاد انگیزه برای فعالیت‌های موثر یکی از الزامات و موتو محرک محسوب می‌شود، حال در این شرایط با ایجاد و تقویت انگیزه در بین دانشجویان می‌توان فعالیت این قشر آینده ساز را بیش از پیش تقویت کرد، چون دانشجوی امروز در یک سیستم همه جانبه زندگی می‌کند و با ایجاد نقص در یک سیستم دیگر اعضا هم دچار مشکل می‌شوند. برای مثال با بررسی جامعه در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... شاهد بروز نارسایی‌های متعدد هستیم. همین مقوله نشانه عدم هماهنگی در بین عناصر در درون سیستم و بروز مساله است.

 بی شک برای دانشجوی امروز به دلیل عدم دسترسی به شرایط مناسب برای اشتغال، کسب درآمد و ...  بی‌انگیزگی بروز می‌کند. از سوی دیگر وقتی دانشگاه مطابق با رسالت خود توانایی تربیت یک انسان دانشگاهی فعال و پویا را ندارد،  طبیعتا شاهد بروز بی‌انگیزگی در بین دانشجویان می‌شویم. در این شرایط کنش‌های انسان‌ها تنش به دنبال دارد.

برای تقویت انگیزه در بین دانشجویان باید نهادهای مسول، حاکمیتی و تصمیم‌گیران اقدام به فعالیت‌هایی مبتنی بر واقعیت‌های اجتماعی داشته باشند تا بتوانند در تحقق نیازهای جامعه وارد عمل شوند. برای مثال دانشجو بعد از فارغ التحصیلی باید بتواند از طریق کسب مهارت در حرفه مورد علاقه خود به اشتغال بپردازد. از تصمیم‌گیران انتظار می‌رود تا با جوانان دانشگاهی ارتباط برقرار کرده و بتوانند با ایجاد سیاست گذاری برای وضعیت اشتغال از طریق نیروهای متخصص در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کنند. امیدواریم با این اقدامات ‌انگیزه  دانشجویان و  جوانان  افزایش یابد. برای مثال در کشورهای توسعه یافته دانشجویان برای اشتغال در حوزه‌های مختلف با توجه به نیازهای جامعه تربیت می‌شوند تا بتوانند در نقاط تاثیرگذار به فعالیت بپردازد. در کشور ما هم از طریق سیاست‌گذاری مناسب در سطوح کلان و میانی بدون تمایز جنسیتی اشتغال زنان و مردان مورد توجه قرار بگیرد.

از سوی دیگر نهاد سیاست گذار باید بتواند اعتماد جوان دانشگاهی را جلب کند. این در حالی است که اغلب دانشجویان به دنبال راهکاری برای مهاجرت هستند. این مقوله بزرگترین ضرر برای نهادهای آموزشی کشور محسوب می‌شود. در کنار اعتمادسازی نهادهای سیاست‌گذار می‌توانند از تصمیم‌گیران در حوزه اشتغال، صنعت، آموزش و ... انتظار آموزش به نیروها را داشت تا بتوان نیازهای کشور به متخصصان را شناسایی و در راستای تربیت این نیروها اقدام کرد.

همچنین برای مهار بی‌انگیزگی در بین دانشجویان و جوانان به عنوان قشری آینده ساز هماهنگی و انسجام بین علم و عمل تصمیم‌گیران از اهمیت برخوردار است. تحول فکری و زیربنایی در بین نهادهای تصمیم گیر در صنعت، اجتماع و اقتصاد باید مورد توجه قرار بگیرد تا بتوان انسانی دانشگاهی و آگاه تربیت کرد.

*عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی

انتهای پیام/

کد خبر: 1150266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =