تردد بیش از ۶ هزار زائر ایرانی و عراقی از مرز چذابه

فرماندار دشت آزادگان گفت:۶هزار و ۱۵۰زائر ایرانی و عراقی در ۱۲روز بازگشایی چذابه ، از این مرز بین المللی تردد کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حمید سیلاوی با اشاره به اینکه در این مدت روز یک هزار و ۶۰۰ زائر ایرانی و ۲هزار و ۶۵۰ زائر عراقی از این مرز خارج شدند، اظهار کرد: همچنین یک هزارو ۹۰۰ زائر ایرانی و عراقی از مرز چذابه وارد کشور شدند.

فرماندار دشت آزادگان با بیان اینکه عزیمت انفرادی و جمعی بدون روادید زایران به عتبات عالیات از مرز بین المللی چذابه از اول محرم شروع شده است افزود:زایران با دردست داشتن گذرنامه شخصی و کارت ۲ دُز واکسن کرونا و انجام مراحل قانونی می‌توانند از پایانه مرزی چذابه به شهرهای مقدس عراق سفر کنند.

وی گفت:آزاد شدن عزیمت انفرادی زایران عتبات عالیات از مرز چذابه ، با پیگیری فرمانداری دشت آزادگان و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم محقق شده است.

پیش از این کاروان‌های زیارتی و نیز انفرادی می‌توانستند بدون دریافت روادید از مرز شلمچه و مهران به شهرهای مقدس عراق امکان عزیمت کنند.

طبق توافق مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران و عراق ، در اربعین حسینی امسال ، زایران عتبات عالیات می‌توانند به صورت انفرادی یا کاروانی از مرزهای خسروی در استان کرمانشاه ، مهران در استان ایلام ، چذابه و شلمچه در استان خوزستان به شهرهای مقدس عراق مشرف شوند.

در ۲ سال گذشته با همه‌گیری کرونا و موافقت نکردن مسوولان ارشد عراق زائران اربعین حسینی نتوانستند به کربلای معلا و نجف اشرف عزیمت کنند و تنها در اربعین ۱۴۰۰ تعداد کمی از زایران موفق شدند از مرز شلمچه و مهران خود را به کربلا برسانند.

پیش بینی شده اربعین امسال پنج میلیون زایر از مرزهای رسمی کشور به شهرهای مقدس عراق عزیمت کنند که از تعداد ۲میلیون زائر از مرزهای چذابه و شلمچه راهی عتبات عالیات شوند.

حرکت تدریجی زایران اربعین از اول ماه صفر شروع و تا بیستم صفر(روز اربعین حسینی) ادامه می‌یابد.

بر اساس تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ۲۶شهریور ۱۴۰۱ روز اربعین حسینی است.

مرز چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز و در حوزه سیاسی شهرستان دشت آزادگان و شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر ۲ مرز تجاری و مسافری رسمی کشور هستند.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1150303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =