آخرین تحولات اوکراین | رئیس دونتسک: حدود نیمی از سرزمین بزرگ ما آزاد شده است

در شرایطی که اتحادیه اروپا پیشنهادی برای ممنوعیت صدور "ویزای شینگن" برای شهروندان روس دریافت و این موضوع در دستورکار بروکسل قرار دارد، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: روس‌ها می‌توانند برای دریافت روادید به نمایندگی‌های ایالات متحده در جهان مراجعه کنند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، "سرگئی کرینکو"، معاون اول رئیس دفتر ریاست جمهوری روسیه معتقد است که ناتو در خاک اوکراین در حال جنگ نیابتی با  روسیه است و برای این منظور «تا آخرین اوکراینی» را نیز قربانی خواهد کرد.

کرینکو گفت: «مقامات اوکراین کشور خود، خاک خود و بدتر از همه، مردم خود را برای استفاده به غرب فروخته‌اند. آنها خاک اوکراین و مردم این کشور را در اختیار غرب گذاشته‌اند و با دستان خود یک رویارویی اساسی بین جامعه غربی علیه روسیه در این سرزمین بوجود آوردند.»

این مقام کرملین یادآور شد که مسلماً ناتو از این روش جنگیدن با روسیه خرسند خواهد بود و همانطور که از به زبان آوردن آن هم تردیدی ندارند ارزش دارد تا آخرین نفر اوکراینی، در این راه قربانی شود.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| واشنگتن از مسکو خواست تا کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه‌ را به کی‌یف بازگرداند

این در حالی است که "لوید آستین"، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در ریگا، پس از دیدار با همتای لتونیایی خود، ابراز اطمینان کرد که کشورهای عضو ناتو به دنبال مقابله با روسیه نبوده و تهدیدی برای این کشور نیستند.

آستین در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی در نظر دارند برای حفاظت از حاکمیت اوکراین، تجهیزات و فناوری لازم را در اختیار این کشور قرار دهند. وی گفت: «ایالات متحده کارهای زیادی برای تضمین امنیت اوکراین انجام داده است. البته ما تنها یکی از نزدیک به 50 کشوری هستیم که با هم همکاری داریم تا بودجه مناسبی برای کمک به اوکراین جمع آوری کرده و به ارائه حمایتهای لازم به کی‌یف ادامه دهیم و تا زمانی که لازم باشد این کار را انجام خواهیم داد.»

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اعلام کرده بود که اظهارات مقامات غربی مبنی بر اینکه آنها می خواهند تا "آخرین فرد در اوکراین" علیه روسیه بجنگند، یک تراژدی غم انگیز برای کل مردم اوکراین است.

پوتین همچنین یادآور شد که کشورهای غربی مدعی هستند که این روسیه بود که "جنگ" در اوکراین آغاز کرد، در حالی که در واقع این جنگ توسط غرب جمعی به راه انداخته شد. رئیس جمهوری روسیه این واقعیت را مورد توجه قرار داد که کشورهای غربی باید درک کنند که آنها از همان ابتدای عملیات ویژه روسیه برای محافظت از دونباس شکست خورده بودند، زیرا آغاز آن به معنای وارد شدن به یک نظم جهانی متفاوت است و سلطه غرب در جهان دیگر به پایان رسیده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و شصت و نه جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کرملین: غرب نمی‌تواند روسیه را انکار کند، این مسئله غیرممکن است

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه، شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که بسیاری از کشورها در خصوص تحریم‌های ضدروسی از خط استدلال و عقل سلیم عبور کرده‌اند، ولی واقعیت این است که روسیه را نمی‌توان انکار کرد، برای اینکه چنین کاری اصولاً غیرممکن است.

 سخنگوی کرملین گفت: «در واقع، ما می بینیم که بسیاری از کشورها دیگر هر نوع حد و مرزی در بکارگیری عقل سلیم را زیر پا گذاشته‌اند. آیا می توان چایکوفسکی را انکار کرد؟ غیرممکن است. آیا می توان روسیه را انکار کرد؟ این هم غیرممکن است. غربی‌ها چه بخواهند چه نخواهند، این کار به سادگی غیرممکن است.»

اعلام آمادگی سوئیس برای دفاع از منافع اوکراین در روسیه

پیر آلن الچینگر، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه سوئیس روز چهارشنبه به خبرگزاری تاس اعلام کرد که در صورت رضایت مقامات مسکو، این کشور آمادگی دارد تا به درخواست اوکراین و به نمایندگی از طرف آنها از منافع دیپلماتیک این کشور در روسیه دفاع کند.

الچینگر توضیح داد: «صحبت بر سر "حکمیت قدرت حامی" است، که به موجب آن سوئیس می‌تواند نماینده منافع دیپلماتیک اوکراین در روسیه باشد، زیرا در حال حاضر هیچ روابط دیپلماتیک بین دو کشور وجود ندارد. سوئیس فعالانه دفاتر خوب خود را به هر دو طرف ارائه داده و میتواند  «نقش میزبان برای مذاکرات و جلسات» و همچنین پشتیبانی و سازماندهی «مذاکرات احتمالی» داشته باشد.»

این مقام گفت: اوکراین می‌خواست سوئیس مسئولیت قدرت حامی این کشور در روسیه را بر عهده بگیرد و مذاکرات در این خصوص به پایان رسیده است. البته برای اینکه این مأموریت اجرایی شود، روسیه هم باید رضایت خود از این موضوع را اعلام کند.

دیپلمات روس: رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی درباره نیروگاه اتمی زاپوریژیه تهیه کرده است

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، روز چهارشنبه اعلام کرد، انتظار می رود رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در شورای امنیت سازمان ملل گزارشی درباره نیروگاه اتمی زاپوروژیه ارائه کند.

اولیانوف گفت: «من با همکاران دبیرخانه آژانس تماس گرفتم. آنها تأیید کردند که آقای گروسی با درک اهمیت این رویداد، ظاهراً تصمیم به قطع تعطیلات خود گرفته و گزارشی را برای نشست شورای امنیت آماده کرده و آن را در نشست فردا ارائه خواهد کرد.»

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، صبح روز چهارشنبه تایید کرد که روسیه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص ادامه حملات نیروهای مسلح اوکراینی به نیروگاه اتمی زاپوروژیه در روز پنجشنبه شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا: محدودیتی برای صدور روادید برای روس‌ها وجود ندارد

وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص درخواست طرف اوکراینی از کشورهای "گروه هفت" (G7) برای ممنوع کردن صدور روادید ورود برای شهروندان روس اظهار نظر کرده و یادآور شد که شهروندان روسیه می توانند برای دریافت روادید به نمایندگی‌های ایالات متحده در سراسر جهان درخواست دهند، زیرا هیچ محدودیتی در این رابطه برای روس‌ها در ایالات متحده وجود ندارد.

جولی استاف، معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی شب گذشته در یک نشست خبری گفت: «روس‌ها در واقع می‌توانند برای درخواست [روادید] به هر یک از سفارتخانه‌های ایالات متحده در جهان مراجعه کنند. این اتفاق هر روز می‌افتد و هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد.»

وی در عین حال یادآور شد که صدور روادید در حال حاضر در سفارت ایالات متحده در مسکو انجام نمی‌شود.

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین روز چهارشنبه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و گروه 7 خواست تا صدور روادید برای ورود شهروندان روس به این کشورها را متوقف کنند. کوله‌با گفت که روس‌ها باید «از حق عبور از مرزهای بین‌المللی محروم شوند تا زمانی که یاد بگیرند باید به آنها احترام بگذارند».

فقدان موضع گیری واحد در اتحادیه اروپا در خصوص صدور روادید برای روس‌ها

روز چهارشنبه مشخص شد که اتحادیه اروپا پیشنهادی برای ممنوعیت صدور "ویزای شینگن" برای شهروندان روسیه دریافت کرده و این موضوع در دستور کار این سازمان قرار دارد. این مسئله را استفن هبشتریت، سخنگوی دولت آلمان فاش کرده و یادآور شد که پیشنهادی برای ممنوعیت صدور ویزای شینگن برای شهروندان روسیه برای بحث در اتحادیه اروپا ارائه شد.

به گفته وی، برلین این اطلاعات را مورد توجه قرار داده، ولی از اظهار نظر در این خصوص خودداری می‌کند. اکنون دولت آلمان باید در این باره بین اعضای کابینه و با شرکای خود در اتحادیه اروپا گفتگو کند و تا زمانی این گفتگوها به پایان نرسیده، از نتیجه گیری در باره آن خودداری خواهد شد.

سخنگوی دولت آلمان همچنین پاسخی نداد که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در این زمینه چه موضع گیری دارد.

پیش از این، یان لیپاوسکی، وزیر امور خارجه جمهوری چک، از پیشنهادی که در اتحادیه اروپا برای ممنوعیت صدور ویزای شینگن برای شهروندان روس مورد بحث قرار گرفته، حمایت و تاکید کرد که در حالی که عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین ادامه دارد، "نمی‌توان از گردشگری معمولی برای روس‌ها صحبت کرد."

عضور پارلمان فرانسه: تحریم‌ها علیه روسیه ناکارآمد است

لوران ژاکوبلی، یکی از اعضای پارلمان فرانسه و دبیر مطبوعاتی حزب "اتحاد ملی"، اعلام کرد که تحریم ها علیه روسیه باید برداشته شود، برای اینکه آنها ناکارآمدی خود را نشان داده و چنین ابزاری برای تاثیرگذاری بر اقدامات مسکو مفید نیست.

این نماینده پارلمان فرانسه گفت: «روبل روسیه حتی با وجود محدودیت‌ها تقویت شده و صادرات روسیه رشد کرده است. در حالی که در فرانسه همه برای برق هزینه بیش از حدی پرداخت می کنند، در روسیه همه چیز "آنقدرها هم بد نیست". بنابراین مشخص است که "تحریم ها کارآمد نیستند".»

ژاکوبلی لغو ممنوعیت‌ها را پیشنهاد و تاکید کرد که این اقدام تنها راه حل بحران اوکراین است. وی افزود: تنها کسانی که از این تحریمها رنج می برند، کشورهایی هستند که این محدودیتها را اعمال کردند، از جمله فرانسوی‌ها.

این سیاستمدار همچنین به اشتباه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه اشاره کرد که به عقیده وی، به دلیل کوتاهی، فرصت مذاکره بین مسکو و کی‌یف را از دست داد. وی تاکید کرد که رئیس جمهور این کشور به "گروه کر ضدروسی" در غرب ملحق شد که با نقش وحدت بخش ویژه فرانسه در سراسر اروپا در تضاد است.

اندونزی آماده میزبانی از دیدار پوتین و زلنسکی در اجلاس گروه 20 است

خوزه تاوارس، سفیر جمهوری اندونزی در مسکو اعلام کرد که این کشور علاقه مند به میزبانی دیداری بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در حاشیه نشست سران گروه 20 است و از ارائه هر نوع کمکی در این راستا دریغ نخواهد کرد.

این دیپلمات یادآور شد: دعوت نامه شرکت در اجلاس سران گروه 20 در بالی، توسط جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی، برای رهبران هر دو کشور روسیه و اوکراین مدت‌ها پیش ارسال شده است. اگر آنها شرکت کنند، مطمئناً فرصتی برای دیدار دوجانبه نیز وجود خواهد داشت و اندونزی آمادگی دارد شرایط لازم برای تسهیل چنین نشستی را فراهم کند. البته، اگر روسای جمهوری روسیه و اوکراین در این اجلاس شرکت کنند که این اقدام مورد نظر مقامات اندونزی است.

چند روز قبل میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین، گفت که زلنسکی ممکن است  با وجود امکان حضور ولادیمیر پوتین در نشست گروه 20 در اندونزی شرکت کند. به گفته وی، رئیس جمهوری اوکراین معمولاً ترجیح می دهد در اجلاس‌های بین المللی از طریق آنلاین شرکت کند، ولی در این خصوص آماده است استثنا قائل شود.

نشست سران گروه 20 با حضور سران کشورهای عضو این گروه از 15 تا 16 نوامبر (اواخر آبان ماه) در جزیره بالی اندونزی برگزار خواهد شد. مسکو پیشتر اندونزی را از قصد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای شرکت در نشست گروه 20 مطلع کرده است.  سپس دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین یادآور شد که روسیه همچنان عضو گروه 20 است و در اجلاس سران آن شرکت خواهد کرد، البته ترکیب هیئت نمایندگی روسیه، پس از تجزیه و تحلیل وضعیت مشخص و اعلام خواهد شد.

واکنش مقامات کریمه به قصد کی‌یف برای بازگشت این شبه جزیره به ترکیب اوکراین

یوری گمپل، رئیس کمیته دیپلماسی مردمی و روابط قومیتی پارلمان جمهوری کریمه، روز چهارشنبه در واکنش به سخنان ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین درباره بازگرداندن کنترل کی‌یف بر کریمه، اعلام کرد که تامین امنیت شبه جزیره کریمه از لحاظ نظامی کاملاً قابل اعتماد است.

این مقام پارلمانی تاکید کرد: شبه جزیره کریمه در ترکیب فدراسیون روسیه به طور قابل اعتمادی از لحاظ نظامی تقویت شده است. مهم نیست زلنسکی چه حرفی زده و چه قول داده. واقعیت این است که کریمه لقمه‌ای بسیار بزرگتر از دهان دولت اوکراین است و باید بازگشت این منطقه به ترکیب اوکراین را فراموش کند.

رئیس جمهوری اوکراین روز چهارشنبه در یک پیام ویدئویی وعده داد که کی‌یف قطعاً شبه جزیره کریمه را پس گرفته و به کنترل خود باز خواهد گرفت. به گفته زلنسکی، کریمه "جزئی از خاک اوکراین" است و اوکراین هرگز از آن دست نخواهد کشید.

گمپل در پایان یادآور شد که اوکراین مدت‌ها پیش کریمه را رها کرده و زمانی که لازم بود، توجهی به آن نداشت و از موضوع کریمه فقط برای فریب دادن بخش غربی استفاده می‌کرد تا بعد بتواند آن را غارت کند.

یکی از بنیانگذاران "عفو ​​بین الملل" پس از گزارش مربوط به جنایات ارتش اوکراین استعفا داد

پیر وستبرگ، یکی از بنیانگذاران دفتر سوئد سازمان مدافع حقوق بشر "عفو بین الملل"، به دلیل مخالفت با نتیجه گیری در گزارش این سازمان در خصوص جنایات نیروهای مسلح اوکراین علیه مردم این کشور، تصمیم به ترک سمت خود گرفت.

او گفت: «من به همکاری طولانی و پربار خود [با این سازمان] پایان می دهم. عفو بین‌الملل ابتدا با آزادی زندانیان سروکار داشت، ولی ناگهان "وظایف خود را گسترش داده" و از اختیارات خود فراتر رفت. من با نتیجه گیری مدافعان حقوق بشر درباره جنگ اوکراین مخالفم.»

پیش از این، اوکسانا پوکالچوک، رئیس دفتر عفو ​​بین‌الملل در اوکراین ، پس از رسوایی انتشار اقدامات غیرقانونی و استفاده نیروهای مسلح اوکراین از مردم اوکراین بعنوان سپر انسانی، تصمیم به ترک سمت خود گرفت. او یادآور شد که تلاشش برای حذف گزارش فوق و انتشار سندی جدید موفقیت آمیز نبوده است.

رئیس دونتسک: حدود نیمی از سرزمین بزرگ دونتسک آزاد شده است

دنیس پوشلین، رئیس جمهوری منطقه خودخوانده دونتسک (در شرق اوکراین) اعلام کرد که تا به امروز، حدود نیمی از سرزمین بزرگ دونتسک آزاد شده است.

این مقام محلی گفت: «تا به امروز 266 شهر و منطقه مسکونی آزادسازی شده است. به صورت درصدی، این مناطق حدود نیمی از سرزمین دونتسک است. البته نیروهای متحد روسیه، جمهوری مردمی دونتسک و جمهوری مردمی لوهانسک همچنان در حال پیشروی در چندین جهت گیری هستند و هر روز با موفقیت روبرو شده و در حال پاکسازی سرزمین مادری ما و عقب راندن دشمن (نیروهای مسلح اوکراین) هستند.»

لازم به یادآوری است که روز چهارشنبه هیئتی از خبرنگاران خارجی از مناطق مختلف سرزمین لوهانسک که به تازگی توسط نیروهای متحد روسیه و لوهانسک آزاد شده بازدید کردند. خبرنگاران خارجی قبل از هر چیز مایل بودند از معادن زغال سنگ منطقه دیدن کرده و با کارگران شرکت‌های معدنی گفتگو کرده و از شرایط آنها مطلع شوند. آنها همچنین با ساکنان محلی صحبت کرده  و به چشم خود خرسندی آنها از رهایی از دست ناسیونالیست‌های اوکراینی را مشاهده کردند.

منبع: تسنیم

کد خبر: 1150322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =