بی‌توجهی به طرح‌های مهار سیلاب از سوی نهادهای مسئول/ پوشش گیاهی چگونه می‌تواند خطرات سیل را کاهش دهد؟

پژوهشگر حوزه آبخیزداری با بیان اینکه به رغم اقدامات علمی انجام شده در زمینه مهار سیلاب فعالیت‌ها مورد حمایت از سوی نهادهای مسئول قرار نگرفته است، گفت: فقط  از طریق حمایت‌های دولتی و دستگاه‌های مسئول می‌توان طرح‌های آبخیزداری سیلاب را کنترل و به نعمت تبدیل کرد.

سجاد کریمی آزاد، پژوهشگر در زمینه آبخیزداری و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره پژوهش‌ها در زمینه آبخیزداری و آبخوانداری و امکان کاربرد ی برای مهار سیلاب‌های احتمالی گفت: برای مهار سیلاب در آبخیزداری می‌توان از پوشش گیاهی استفاده کرد. این اقدام همچون سپر دفاعی عمل کرده و در بحران باعث برخورد قطرات باران و نفوذ به زمین می‌شود.

وی افزود: در کشور ما پوشش گیاهی اندک باعث بروز سیلاب شده است، چون پوشش گیاهی از طریق ریشه گیاهان باعث نفوذ در زمین می‌شود. در این شرایط مقداری از روان آب‌ها به داخل زمین نفوذ کرده و در نتیجه سیلاب هم کاهش می‌یابد. در مناطق جنگلی همچون شمال کشور سیلاب به ندرت بروز می‌کند.

این پژوهشگر در زمینه آبخیزداری و آبخوانداری تاکید کرد: عملیات بیومکانیکی تلفیقی از عملیات مکانیکی و بیولوژیک است. در حقیقت نقش باز دارنده و  کوتاه مدت جلوگیری از فرسایش خاک به عملیات مکانیکی و نقش تثبیت دراز مدت آن به عملیات بیولوژیک است. به سخن دیگر کار مکانیکی مقدمه و بستر بیولوژیک قرار گرفته و اقدامات بیولوژیک کامل کننده هستند.

کریمی آزاد ادامه داد: در مناطق شیب‌دار با ایجاد سازه‌هایی از تجمع آب باران در این فضا نفوذ پیدا کرده و در بالادست از این طریق می‌توان سیلاب را مهار کرد. عملیات بیل مکانیکی و آبخیزداری در راستای کاهش سیلاب از بالادست حوزه آبخیز آغاز شده  و در زمینه احداث بانکه( سازه‌های شیبددار) به فعالیت می‌پردازد و همین اقدام باعث کاهش روان آب‌ها و کاهش اوج سیلاب می‌شود.

چگونه می‌توان سیلاب را به نعمت تبدیل کرد؟

وی اظهار کرد: برای مهار سیلاب می‌توان عملیات مکانیکی در دشت‌ها از جمله پخش سیلاب به روش‌های مختلف انجام داد که یکی از اقدامات موفق در دشت‌ها آبخوانداری است. در این شرایط باید بتوان سیلاب‌ها را کنترل  و به سفره‌ها زمین نفوذ داد تا بتوان از آب‌های  نفوذی در زمین استفاده کرد. در صورت حمایت‌های دولتی و دستگاه‌های مسئول می‌توان طرح‌های آبخیزداری سیلاب را کنترل و به نعمت تبدیل کرد.

بی‌توجهی به وقوع سیل به دلیل کاهش اعتبارات!

این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه به رغم اقدامات علمی انجام شده در زمینه مهار سیلاب فعالیت‌ها مورد حمایت از سوی نهادهای مسئول قرار نگرفته است، ادامه داد: در حالی که در یک برهه زمانی آبخیزداری به این طرح‌ها و پژوهش‌ها بها می‌داد، اما بعد از ادغام این نهاد با جهاد کشاورزی آبخیزداری زیرنظر سازمان جنگل‌ها و مراتع منتقل شد و به دلیل کاهش اعتبارات آنطور که باید به پژوهش‌ها بها داده نمی‌شود.

کریمی آزاد در زمینه ایجاد ارتباط صنعت با دانشگاه تاکید کرد: بروز سیلاب خطرات و خسارت‌های متعدد برای کشور به دنبال دارد و از طریق علم آبخیزداری می‌توان به مهار خطرات ناشی از سیلاب در کشور پرداخت. همچنین می‌توان با ارائه راهکار به صنعت از بروز خسارت‌ها جلوگیری کرد، اما تاکنون صنعت و مسئولان  امر به پژوهش‌های دانشگاهی و اقدامات جدید در این باره توجه نداشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =