عصب‌شناسان علت خستگی ذهنی را کشف کردند

حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از یک روز کاری طولانی، از نظر فیزیکی به شدت خسته شده‌اید. دانشمندان دریافته‌اند که در این شرایط، مغز پس از مدت زمان طولانی فعالیت، شروع به تولید یک ماده شیمیایی سمی می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه Pitié-Salpêtrière در پاریس در مطالعات خود دریافتند که زمانی که مدت زمان زیادی کار فکری می‌کنیم، مغز شروع به تولید یک ماده شیمیایی سمی به نام گلوتامات، می‌کند و سپس برای جلوگیری از گردش این ماده شیمیایی، به بدن دستور خستگی می‌دهد تا فعالیت بدنی‌اش را کم کند.

دانشمندان می‌گویند: نظریه‌های تاثیرگذاری هستند که نشان می‌دهند خستگی نوعی توهم است که توسط مغز خسته پدیدار می‌شود تا ما را وادار کند کار را متوقف کنیم و به فعالیت‌های لذت‌بخش‌تری روی بیاوریم. حال یافته‌های ما نشان می‌دهد که مغز با این کار سعی در تغییر عملکرد واقعی خود دارد و در واقع خستگی سیگنالی است که ما را مجبور به توقف کار می‌کند، اما برای هدفی متفاوت که آن حفظ یکپارچگی عملکرد مغز است.

به گفته دانشمندان، خستگی جسمانی نتیجه مستقیم کار شدید بدنی است، اما در عوض فکر کردن طولانی مدت باعث خستگی ذهنی می‌شود که علائمی مانند کمبود انگیزه و عدم تمرکز را به همراه دارد.

آنها برای انجام این پژوهش، از طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی یا MRS  برای نظارت بر شیمی مغز در طول یک روز کاری برای دو گروه از شرکت‌کنندگان استفاده کردند. گروهی را برای انجام وظایف آسان و گروهی دیگر را برای وظایف سخت مبتنی بر کامپیوتر انتخاب کردند که شامل به خاطر سپردن و تطبیق یک سری حروف با رنگ‌های متفاوت در طول مدت 6/5 ساعت بود.

نتایج نشان داد که افرادی که وظایف سخت‌تری انجام دادند، تمایل به کارهایی پیدا کردند که در ازای تلاش کمتر پاداش کمتری بگیرند یا سریع‌تر به نتیجه برسند.

دانشمندان سپس سطوح گلوتامات افراد را در سیناپس‌های قشر پیشانی مغز مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که این میزان برای گروهی که وظیفه سنگین‌تر ذهنی داشتند، بالاتر بود. در نتیجه این فرضیه را تائید می‌کرد که تجمع گلوتامات باعث می‌شود مغز به سمت انجام کارهای کمتر تلاش کند. این روش برای جلوگیری از گردش یا تجمع بیشتر این ماده شیمیایی سمی است که می‌تواند عملکرد مغز را مختل کند.

محققان امیدوارند که این یافته بتواند روش جدیدی برای تشخیص خستگی شدید ذهنی و همچنین راهکاری را برای کمک به جلوگیری از فرسودگی روانی ارائه دهد.

آنها قصد دارند در آینده‌ای نزدیک دریابند که چرا قشر جلوی مغز انقدر مستعد تجمع گلوتامات و خستگی پس از فعالیت عصبی است. همچنین کنجکاوند که بدانند آیا همان نشانگرهای خستگی در مغز می‌توانند بهبودی از شرایط سلامتی مانند افسردگی یا سرطان را پیش‌بینی کنند یا خیر.

دانشمندان با توجه به دریافته‌های خود پیشنهاد می‌کنند که از تصمیم‌گیری‌های مهم در هنگام خستگی ذهنی خودداری کنید و زمانی که خستگی شروع می‌شود، استراحت کافی داشته باشید.

گلوتامات چیست؟

گلوتامیک اسید یا گلوتامات یکی از 20 اسید آمینه اصلی یاخته‌های زنده است. این ماده شیمیایی به سلول‌های عصبی کمک کند اطلاعات را به سلول‌های دیگر ارسال یا از آنها دریافت کنند و در واقع، در انتقال پیام‌های نوروتیک موثر است. این ماده برای فعال کردن هر عملکرد تحریکی اصلی در مغز مهره‌داران استفاده می‌شود. برای اینکه مغز شما به درستی کار کند، گلوتامات باید با غلظت مناسب، در مکان مناسب و در زمان مناسب وجود داشته باشد. گلوتامات بیش از حد موجب بیماری‌هایی مانند بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر و بیماری هانتینگتون می‌شود.

کد خبر: 1150523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =