رتبه اول ایران در صنعت داروسازی

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران گفت: دارویار طرح بسیار وسیعی است که باید بصورت تخصصی روی آن کار شود تا خروجی مثبتی داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، فرشاد هاشمیان روز شنبه در یک نشست خبری افزود: دارویار طرح جدیدی است که ماهها بر اساس نظرات کارشناسی در حوزه داروسازی و اقدام مهم دولت اجرای آن برای نخسیتن بار در کشور کلید خورد و قرار است در نوزدهمین همایش سه روزه  داروسازی ایران ( ۹ تا ۱۱ شهریور) با حضور صاحبنظران صنعت داروسازی مورد ازریابی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ایران از جایگاه  اول علمی در منطقه  حوزه علوم پزشکی که داروسازی را نیز شامل می شود، برخوردار است، اظهار داشت: تغییر سیاست های دارویی کار خوبی است و استفاده از دانش های به روز در تولید داروها و شفافیت سازی در صنعت داروسازی می تواند در ارایه خدمات به بیماران موثر باشد.

هاشمیان ادامه داد: در حال حاضر فهرست دارویی کشور بسته نیست و هر دارویی بر اساس تصمیم و بررسی صاحبنظران با توجه به اثرگذاری داروها به فهرست اضافه شود، البته در هیچ جای دنیا به این شکل نیست که هر دارویی وارد فهرست دارویی آن کشور شود و نیاز به اتخاذ سیاست هایی است.

آمادگی داریم بازوی مشورتی در کنار سازمان غذا و دارو در عرصه صنعت داروسازی کشور باشیم

وی تصریح کرد: در دور قبل دولت پیشنهاد دادیم که بازوی مشورتی شورای سیاستگذاری دارو باشیم که میسر نشد، اما باز هم این آمادگی را داریم که در کنار سازمان غذا و دارو، نقش مشورتی را داشته باشیم تا با استفاده از نظرات کارشناسی داروسازان مجرب، صنعت دارویی کشورمان متحول و در راستای خدمت به بیماران، عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

به گفته رئیس انجمن علمی داروسازان ایران، حق فنی داروخانه ها یک اصل مهم بوده و برای تداوم این حق، باید انگیزه های مالی نیز علاوه بر جنبه علمی بودن آن مورد توجه قرار گیرد.

هاشمیان افزود: نوزدهمین همایش داروسازان ایران با تمرکز  بر "خدمات بیمار محور" بعد از ۲ سال وقفه به دلیل شیوع همه گیری بیماری کرونا در هتل المپیک برگزار می شود و ما به عنوان انجمن علمی وظیفه به روزرسانی اطلاعات دانش آموختگان را داریم و در حوزه دارویی یک کشور ایده آل شویم.

وی اظهار داشت: صنعت داروسازی دنیا و روش های تولید دارو رو به تغییر است و با توجه به ورود جوانان به عرصه این صنعت، باید  شرایط را منطبق با دانش ها و تکنولوژیهای روز کنیم تا از کشورهای دیگر عقب نمانیم.  اگر با ریتم شتابان جهانی هماهنگ نشویم، یک جایی دچار شکست خواهیم شد.

احسان والی داروساز نیز در این نشست گفت: شمار داروسازان جوان در کشور رو به افزایش است و باید زمینه جذب آنها در صنعت دارویی فراهم شود.

تبلیغات دارو در فضای مجازی فریبنده است

وی با اشاره به تبلیغات گسترده داروهای لاغری، ریزش و درمان مو و غیره در فضای مجازی، اظهار داشت: نباید به این تبلیغات توجه زیادی کرد، آنها فریبنده هستند و خطراتی زیادی بر سلامت دارند، متاسفانه مشاهده شده که بسیاری از افراد برای دریافت دارو، به فضای مجازی مراجعه می کنند در حالیکه درست نیست.

والی تاکید کرد: عرضه دارو فقط باید از طریق داروخانه ها باشد تا سلامت بیماران به خطر نیافتد.

طرح ملی دارویار از ٢٣ تیر ۱۴۰۱ آغاز شده است تا با اجرای این طرح مهم، اصلاح سیاست‌های ارزی دارو، منطقی شدن قیمت دارو، رسیدن یارانه دارو به دست مصرف کننده اصلی، افزایش پیدا نکردن پرداختی از جیب مردم و در نهایت اختصاص یارانه سلامت به ٣۶۶ قلم داروی ضروری و  تحت پوشش بیمه قرار دادن ١١٩ قلم داروی بدون نسخه را مردم شاهد باشند.

با اصلاح یارانه‌های دارو و اجرای طرح «دارویار» در کشور، نفع آن به مردم می‌رسد و قیمت داروها برای مردم به عنوان مصرف کننده هیچ تغییری ندارد و بیمه‌ها هزینه اضافه آن را تقبل می‌کنند همچنین در طرح «دارویار»، یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص خواهد یافت؛ این اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای است

توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌ها از یارانه، عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب العلاج از مزایای اجرای طرح دارویار است.

در راستای اجرای طرح دارویار مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است. سه دهک اول جامعه یعنی «حدود ۶ میلیون نفر» بدون مراجعه حضوری و به صورت رایگان توسط سازمان بیمه سلامت تحت پوشش قرار گرفتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =