امنیت شغلی در رشته حقوق نسبت به سایر رشته‌های علوم انسانی بیشتر است

دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه شیراز با بیان اینکه امنیت شغلی در رشته حقوق نسبت به سایر رشته‌های علوم انسانی بیشتر است، گفت: وکالت، قضاوت، سردفتری و مشاوره حقوقی به شرکت‌ها مهم‌ترین مشاغلی است که برای حقوق‌خوانان وجود دارد.

علی عاشورنسب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان این که حقوق در جامعه ما به عنوان رشته‌ای حفظیاتی شناخته می‌شود، در حالی که این رشته بیشتر ریاضیاتی است و به تحلیل و تفسیر است، اظهار کرد: مهارت حل مسئله یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حقوق‌دان است. اصطلاحا گفته می‌شود که حقوق‌دان مفسر مرئی متن است. یعنی حقوق‌دان باید منطوق قانون را بررسی کند و طبق چیزی که از قانون یاد گرفته، با مسائل حقوقی مواجه شود.

دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه شیراز با اشاره به این که حقوق یک رشته مسئله‌محور است، افزود: یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز حقوق‌دان، مهارت‌های زبانی است. به این معنا که یک حقوق‌دان باید فن بیان و فنون اقناعی را به خوبی بلد باشد. البته فن بیان صرف نمی‌تواند عامل موثری در حقوق‌دان شدن باشد و در ابتدا نیازمند دانش حقوقی گسترده است. نتیجه داشتن فن ‌بیان بدون دانش حقوقی کافی، شکل‌گیری مغالطه است.

دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه شیراز با تصریح بر این که یک حقوق‌دان باید در ابتدا از نظر مهارت‌های فکری به بلوغ برسد و سپس از مهارت‌های سخنوری خود بهره‌برداری کند، گفت: خودبسندگی و عزت نفس برای دانشجویان حقوق به عنوان افرادی که در آینده در نظام حقوقی کشور فعالیت خواهند کرد، بسیار نقش موثری دارد. به این معنا که حقوق‌دان همواره باید استقلال داشته باشد.

وی داشتن جهت‌گیری سیاسی و فکری برای حقوق‌دان را امری طبیعی دانست و تاکید کرد: اما این موضوع نباید در کار حقوق‌دان به عنوان مفسر قانون وارد شود، چرا که همه افراد در برابر قانون یکسان هستند. داشتن جهت‌گیری‌های سیاسی و فکری و احساسی نظر دادن در مورد مسائل باعث می‌شود که این برابری دچار خدشه شود.

عاشورنسب با بیان این که قانونی که در دست حقوق‌دان است، یک ابزار تلافی‌جویانه نیست، بلکه ابزاری کارگشا و کارآمد است، افزود: به همین دلیل، یک حقوق‌دان باید با نگاهی کلی به موضوعات نگاه کند و نه مصداقی. مثلا اگر گوشی حقوق‌دان در خیابان دزدیده شود، برخورد درست این است که آن فرد با سارق گوشی خود به گونه‌ای رفتار کند که با سایر سارقان برخورد می‌کند. صرفا این که مفسر قانون است به وی اجازه نمی‌دهد که برای یک سارق اشد مجازات را درنظر بگیرد.

دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه شیراز با اشاره به این که علاقه مهم‌ترین مولفه برای انتخاب رشته حقوق است، گفت: حقوق به دلیل سروکار داشتن با متن قانون و آرای دادگاه رشته خشکی شناخته می‌شود. چون سبک نوشتاری سنگینی دارد و درک مسائل حقوقی نیازمند تعمق و تامل است. به همین دلیل کسی که به حقوق علاقمند نباید پس از مدتی دلزده خواهد شد.

چه مشاغلی در انتظار یک فارغ‌التحصیل حقوق است؟

وی با تصریح بر این که امنیت شغلی در رشته حقوق نسبت به سایر رشته‌های علوم انسانی بیشتر است، یادآور شد: وکالت، قضاوت، سردفتری و مشاوره حقوقی به شرکت‌ها مهم‌ترین مشاغلی است که برای حقوق‌خوانان وجود دارد. کسی که به دنبال امنیت شغلی بالاتر است می‌تواند قضاوت یا سردفتری را انتخاب کند، افرادی که روحیه رقابت‌طلبانه و ماجراجویان قوی‌تری دارند باید وکالت را انتخاب کنند.

عاشورنسب در ادامه خاطرنشان کرد: تصور افراد از رشته حقوق معمولا به فضای مجازی، رمان‌ها و فیلم‌ها برمی‌گردد؛ اما واقعیت این است این رشته به اندازه تصویری که در داستان‌ها نشان داده می‌شود ماجراجویانه نیست و در برخی موارد بسیار وحشتناک است. داوطلبان باید بدانند که حقوق محدود به حقوق کیفری نیست. برخی افراد به دلیل علاقه به حقوق کیفری و جزا و جرم حقوق را انتخاب می‌کنند. در حالیکه باید یک حقوق‌دان مهارت‌های در حقوق مدنی، عمومی و بین‌الملل داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =