امکان اخذ ویزا و ثبت‌نام غیرحضوری دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد فراهم شد/ تحصیل ۳هزار دانشجوی خارجی در واحد مشهد

مدیر کل اداره بین‌الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: سامانه “مدبر” صفر تا صد اخذ ویزا، ثبت‌نام و امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی را به صورت آنلاین انجام می‌دهد.

سیدجواد مهدوی‌چابک مدیر کل اداره کل بین الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: حدود ۳هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشغول تحصیل در رشته‌های گوناگون حقوق، مدیریت، زیست‌شناسی و همچنین علوم پزشکی هستند که اغلب آن‌ها از سال ۱۳۹۷ تاکنون ثبت نام شده‌اند. 

وی افزود: اگرچه افغان‌ها و عراقی‌ها بیش‌ترین غیرایرانی‌های محصل در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی هستند، اما این دسته از دانشجویان گستره متنوعی از اتباع کشورهای مختلف مانند سوریه، لبنان، پاکستان و … را شامل می‌شود. 

مهدوی‌چابک ادامه داد: مرکز امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی با تاسیس دفترهای امور کنسولی، ثبت‌نام صدور ویزا و تبلیغات تلاش کرده تا ورود و تحصیل دانشجویان خارجی را تسهیل کند. دانشجویان افغان پسر نیز دیگر برای اخذ ویزا نیازی به مراجعه به افغانستان ندارند و می‌توانند ویزای خود را از جزیره کیش دریافت کنند. 

مدیر کل اداره کل بین الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بیان کرد: رصد آخرین وضعیت کنسولی و تحصیلی دانشجویان غیرایرانی تا چندی پیش برای ما در مرکز دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی ممکن نبود و علاوه بر آن‌که باعث بروز ناهماهنگی‌هایی میان دانشگاه، دانشجو و نهادهایی مثل پلیس شده بود، امکان اطلاع‌رسانی به دانشجویان را نیز از بین برده بود. 

او اضافه کرد: از طرفی گاهی ازدحام ناشی از مراجعه تعداد زیادی از این دانشجویان به دانشگاه برای انجام کارهای اداری، پیگیری درخواست‌های آن‌ها را برای ما و خودشان سخت کرده بود؛ لذا اخیرا همه ۲۳ خدمت مرکز امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد را به صورت جزئی و  تفکیک‌شده در سامانه‌ای به نام “مدبر” طراحی کردیم.

 سیدجواد مهدوی عنوان کرد: “مدبر” صفر تا صد اخذ ویزا، ثبت‌نام و امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی را به صورت آنلاین انجام می‌دهد. امروز دیگر حضور دانشجوی خارجی در دانشگاه برای پیگیری کارهای اداری لازم نیست و حتی داوطلبین غیرایرانی تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد می‌توانند پیش از ورود به ایران و از داخل کشور خود، درخواست صدور ویزا و ثبت‌نام دانشگاه را در “مدبر” ثبت کنند. 

به گفته وی، اخذ گزارش‌ و آمارگیری از آخرین وضعیت تحصیلی دانشجویان خارجی از طریق این سامانه یک‌پارچه به سهولت انجام می‌شود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد یادآور شد: “مدبر” اولین و تنها سامانه یک‌پارچه امور کنسولی و دانشگاهی ویژه دانشجویان اتباع خارجی در سراسر کشور است که ابتدا تا انتهای طراحی و اجرای آن توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد انجام شده است. همچنین قصد داریم تا در برنامه‌های پیش رو، گزینه‌های ثبت درخواست برای استفاده از امکانات رفاهی دانشجویی مثل خوابگاه، سلف و … را نیز به این سامانه اضافه کنیم.

مقام مسئول دانشگاه آزاد واحد مشهد تشریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد دو خوابگاه ویژه خواهران و همچنین تعدادی خوابگاه متاهلی برای دانشجویان مختلف اعم از اتباع خارجی در اختیار دارد. امکان اسکان دانشجویان پسر نیز با انعقاد قرارداد با بعضی از خوابگاه‌های خودگردان فراهم شده‌ است. 

او گفت: اکثر دانشجویان غیرایرانی ما را در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی، افراد غیرمقیمی که در رفت ‌و آمد با کشور مبدا خود هستند، تشکیل می‌دهند و تنها ۲۰ درصد آن‌ها مقیم ایران هستند.  

مدیر کل اداره کل بین الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در پایان تاکید کرد: تاکنون تجربه اجرای تفاهم‌نامه‌های همکاری مختلفی را با دانشگاه‌های کشور افغانستان مانند دانشکاه خاتم النبیین و  دانشگاه جامی در زمینه‌ برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت علوم پزشکی در ایران داشتیم که امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک دامنه آن را به کشورهای دیگری مثل تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و پاکستان گسترش دهیم.

خبرنگار: مصطفی مسلمی امیرانی

انتهای خبر/ 

کد خبر: 1150549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =