کلاس درس به فضای واقعی صنعت منتقل می‌شود/ طرح «سربازصنعت» گسستگی بین تحصیل و اشتغال را از بین می‌برد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: در این طرح به کمک فعالین ۷۰ صنف که خود نماینده ۵۷هزار کسب و کار استان یزد هستند، محل تشکیل کلاس دانشجویان دانشکده‌های مهارتی را به فضای واقعی کار منتقل خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشکده‌های مهارتی محصول رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی برای تعمیق آموزش دانشگاهی و مهارت آموزی دانشجویان است. در این دانشکده‌ها که بعضی آن‌ها را نسخه بروز و کارآمدشده دانشکده‌های سما می‌دانند، علاوه بر اضافه شدن سرفصل‌های جدید به رشته‌های سابق، رشته‌های تازه‌ای نیز به چرخه آموزش افزوده شده‌اند. دانشگاه آزاد در این اقدام نو، توانسته ارتباط خود با صنایع محلی در استان‌های گوناگون را نیز تقویت کند و تحصیل دانشجویان خود را به محیط واقعی کار بکشاند.

محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون فلسفه تاسیس دانشکده‌های مهارتی اظهار کرد: آموزشکده‌های فنی صرفا دوره‌های مقطع کاردانی را برگزار می‌کنند که اگرچه مقطع کاردانی با فلسفه مهارت‌آموزی تاسیس شده بود اما امروز گذراندن آن به معنای مهارت‌آموزی نیست؛ این مقطع اساسا برای دیپلمه‌هایی بوجود آمد که در نظام قدیم ۱۱ساله آموزش و پرورش، امکان تحصیل در دوره کارشناسی پیوسته را نداشتند و فقط می‌توانستند در کاردانی درس بخوانند. علاوه بر آن، هم‌اکنون افراد تنها برای کوتاه‌شدن مسیر اخذ مدرک خود به آن وارد می‌شوند؛ نه کسب مهارت.

وی افزود: بنابراین نیاز به مهارت‌آموزی به معنای واقعی خودش بیش از پیش احساس می‌شد، لذا دانشگاه آزاد اسلامی با تلفیق مهارت‌آموزی و کارآفرینی، اقدام به تاسیس دانشکده‌های مهارتی کرد. بجای آن‌که آموزش را در این دانشکده‌ها بر روی مهارت‌های سخت فنی متمرکز کنیم، آن را به سمت مهارت‌های نرم مانند ایده‌پردازی، ارائه، تفکر خلاق، تیم‌سازی، تست بازار و انواع مهارت‌های کارآفرینی که جای خالی آن در میان دانشجویی رشته‌های مختلف دیده می‌شد. 

دهقانی اشکذری بیان کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های دانشکده‌های مهارتی جدید با آموزشکده‌های فنی سابق مثل سما،  تغییر شکل آموزش دانشگاهی است. در همین زمینه طرح جدیدی به نام «مهارت‌یار» را برای اولین بار در استان یزد آغاز کرده‌ایم. در این طرح به کمک فعالین حوزه گردشگری و هتل‌داری، اتاق صمت و بازرگانی و همچنین ۷۰ صنف که خود نماینده ۵۷هزار کسب و کار استان یزد هستند، محل تشکیل کلاس دانشجویان دانشکده‌های مهارتی را به فضای واقعی کار منتقل خواهیم کرد. 

به گفته او، در صورت اجرای طرح «مهارت‌یار» که به صورت تفاهم‌نامه با استانداری و سایر دستگاه‌های مربوط در استان نیز درآمده است، شاهد پرورش تکنسین رشته‌های مختلف به صورت حرفه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم بود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: طبق قراردادی که همین امروز با یکی از کارخانه‌های برتر کاشی یزد نهایی شد، تمامی کلاس‌های هفت رشته کاردانی فنی و مهندسی در محل همان کارخانه برگزار می‌شود. همچنین از اساتید صنعتی در آموزش دانشگاهی استفاده خواهد شد که علاوه بر ایجاد یک تمایز جدی با طرح‌ها و دانشکده‌های فنی مشابه، بازده کار را نیز به مراتب افزایش می‌دهد. 

محمدرضا دهقانی اشکذری یادآور شد: در دانشکده‌های فنی دو دسته رشته تحصیلی خواهیم داشت. گروه اول، رشته‌های سابقی هستند که سرفصل‌های جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود؛ مثلا تعداد بیشتری از دروس مهندسی کامپیوتر و نرم‌افزار به صورت عملی خواهند بود. دسته دوم، رشته‌های جدید مهارت‌محور در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است؛ برای مثال اخیرا ۳۵ رشته از حدود ۷۰ رشته کاردانی دانشکده مهارتی واحد یزد، رشته‌های جدیدی هستند که برای اولین بار و متناسب با نیاز روز استان تصویب شده‌اند. 

وی گفت: قنادی، آشپزی با رویکرد گردشگری، تاسیسات مکانیکی و آواهای ایرانی اسلامی از جمله این رشته‌های جدید هستند. در این میان علاوه بر تنوع رشته‌ها، تخصصی‌شدن آن‌ها مهم‌ترین نقطه تمایز رشته‌های کاردانی جدید دانشکده‌های مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی است. کارگاه‌های معین و انتقال آموزش به محیط صنعتی با افزایش کیفیت تحصیل، مشکلاتی مثل کاهش جذب دانشجو را نیز برای دانشگاه برطرف می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد تشریح کرد: دو مدرسه عالی مهارتی مصوب و سه مورد هم درحال تصویب در دانشگاه آزاد اسلامی یزد داریم. مدرسه عالی گردشگری بزودی در یک ساختمان تاریخی که قرار است از سوی اداره کل میراث فرهنگی به دانشگاه تحویل شود، افتتاح می‌شود. این مدارس خارج از حوزه مدارک آکادمیک، در دوره‌های کاربردی کوتاه‌مدت به علاقه‌مندان آموزش می‌دهد. 

دهقانی اشکذری ادامه داد: همه دانشجویان دوره کاردانی که در کارگاه‌های معین آموزش می‌بینند، مشمول بیمه تامین اجتماعی می‌شوند تا علاوه برآن‌که دانشجو را در محل کار مشغول کند، سابقه بیمه هم برای آن‌ها لحاظ شود. ضمنا آموزش و اشتغال دو ساله دانشجویان در این کارگاه‌ها باعث آشنایی کارفرما با آن‌ها می‌شود که این زمینه اشتغال دائم آن‌ها را هم فراهم می‌کند. کما این‌که امروز درخواست‌های زیادی از سوی اصناف مختلف برای به کارگیری دانشجویان‌مان داریم.

او در پایان تاکید کرد: طرح «سرباز-صنعت» که درحال پیگیری آن به کمک سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، تضمین‌کننده اشتغال پایدار دانشجویان ‌مان خواهد بود که در آن، فارغ التحصیلان ما می‌توانند در صنایع مربوط به تحصیل خود مشغول به کار شوند. اگر این طرح به نتیجه نرسد، شاهد گسستگی بین تحصیل و اشتغال افراد خواهیم بود. 

انتهای خبر/

کد خبر: 1150552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =