توقف گرانی‌های ناشی از حذف ارز ترجیحی / اصلاح یارانه در زنجیره تأمین دامدار و کشاورز را همراه دولت کرد

سرپرست معاونت اقتصادی و کسب و کار اتاق تعاون ایران گفت: تورم ناشی از اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی گذرا خواهد بود اما تورم بالایی داریم که به عنوان مثال در تیرماه تورم ماهانه بالای ۵.۸ درصد بوده که تورم بالایی محسوب می شود که در یک مقطعی هزینه ها را افزایش داد و در کنار آن طرح هدفمندی یارانه ها نیز اجرا شد.

رضا وفایی یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره تأثیر حذف ارز ترجیحی بر بازار اظهار کرد: حذف ارز ترجیحی در مقطعی شوک قیمتی به کشور وارد و سطح قیمت‌ها را افزایش داد که اصطلاحاً آن را گرانی می‌نامیم. البته گرانی با تورم متفاوت است و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و ما شاهد گرانی هستیم. به عنوان مثال پیش از این روغن ۱.۵ لیتری ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان بود و هم اکنون به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. حذف ارز ترجیحی با شوکی سطح قیمت ها را افزایش داد.

وی افزود: خوشبختانه این روند ادامه ندارد و در ماه‌های بعد از خرداد شاهد گرانی نبودیم و قیمت‌ها نسبتاً ثابت شد، در خرداد ماه دیدیم که تورم ماهانه به بیش از ۱۲ درصد رسید و برای ماه‌های بعد به روند قبلی رسید. این سیاست کسری بودجه دولت را کاهش می‌دهد و بار مالی که دولت برای واردات داشته را کاهش می‌دهد. 

سرپرست معاونت اقتصادی و کسب و کار اتاق تعاون ایران تصریح کرد: بحث قاچاق و فساد هم به دلیل قیمت‌های پایین کالاها رخ می داد که با حذف ارز ترجیحی این روند کاهش یافت. از طرفی با افزایش قیمت مصرف‌های بی‌رویه هم کمتر شده است. اما از جهتی هزینه های دولت را هم افزایش داده چراکه خود دولت هم خریدار این محصولات است. این طرح در کل روی بعضی از کالاها گرانی ایجاد کرده اما روی تورم مستمر خیلی اثرگذار نبوده است.

وفایی یگانه بیان کرد: تورم ناشی از اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی گذرا خواهد بود اما تورم بالایی داریم که به عنوان مثال در تیرماه تورم ماهانه بالای ۵.۸ درصد بوده که تورم بالایی محسوب می شود که در یک مقطعی هزینه ها را افزایش داد و در کنار آن طرح هدفمندی یارانه ها نیز اجرا شد.

وی درباره اینکه انتقال کامل یارانه کالاهای اساسی به انتهای زنجیره و اعطای یارانه نقدی مستقیم به مصرف‌کننده، موجب افزایش اصابت این یارانه به خانوار و در نتیجه کاهش ضریب جینی و تحقق عدالت بیشتر با پرداخت این یارانه مستقیم به مردم خواهد شد، اظهار کرد: واقعیت این است با این صراحت نمی توان گفت چنین اثری داشته است؛ وقتی تورم یکساله گذشته یا حتی خرداد ماه را ببینیم متوجه می شویم که بیشتر اقشار آسیب پذیر و دهک های پایین درآمدی آسیب دیده اند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: کالاهایی که از تورم اثر گرفتند کالاهایی بودند که سهم زیادی در سبد کالایی اقشار آسیب پذیر داشته‌اند و به همین دلیل هزینه های تولید در دهک های پایین درآمدی بالاتر بوده و شاید وضعیت ضریب جینی را بدتر کند ولی این هزینه ای است که اقتصاد برای اصلاح ساختار باید بپردازد و داده ها نشان نمی دهد که این اقدام در بهبود وضعیت ضریب جینی یا عدالت اقتصادی و اجتماعی موثر بوده باشد.

سرپرست معاونت اقتصادی و کسب و کار اتاق تعاون ایران با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی در اقتصادی شدن کشاورزی و بهره‌وری کالای اساسی موثر بوده است، تأکید کرد: سال های سال بود که کالای کشاورزی به صورت تصنعی پایین نگه داشته شده بود و انگیزه ای برای تولیدکننده وجود نداشت چراکه قیمت ها محصولات کشاورزی متناسب با سایر محصولات افزایش پیدا نکرد.

وفایی یگانه اضافه کرد: حالا این اجازه داده شده که قیمت محصولات کشاورزی براساس تورم افزایش یابد. در دوره ای هزینه نان برای حمایت از مردم پایین نگه داشته می شد که هزینه این پایین بودن قیمت را کشاورز یا دامدار پرداخت می کرد. الان کشاورز و دامدار اگر دولت همراهی کند و به سمت قیمت دستوری حرکت نکند بهره های آزادسازی هم باعث بهره وری و سودآوری بخش کشاورزی خواهد شد.

کد خبر: 1150561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =