راهکارهایی برای مهار دردهای عضلانی

یک متخصص روماتولوژی گفت: رماتیسم مفصلی بیماری است که روی زندگی مبتلایان تأثیرات گسترده‌ای گذاشته و در عین حال راه‌هایی برای درمان یا کاهش درد آن وجود دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حمزه علی‌نیا اظهار کرد: رماتیسم مفصلی روی زندگی مبتلایان به آن تأثیرات گسترده‌ای می‌گذارد، از خستگی مفرط گرفته تا کاهش اشتها و انزوا، در این میان آنچه بیش از همه مبتلایان به رماتیسم مفصلی را محدود می‌کند «درد» است.

بیشتر بخوانید:

نکاتی مهم برای بیماران روماتیسم مفصلی

وی افزود: از آنجا که این درد به شکل‌های متفاوتی بروز پیدا می‌کند برای تسکین آن نیز روش‌های متنوعی پیشنهاد می‌شود.

علی‌نیا با اشاره به این‌که از نظر پزشکان دلیل اصلی درد رماتیسم مفصلی التهاب ناشی از تورم پوشینه مفصلی است، عنوان کرد: پوشینه مفصلی کیسه‌ای نازک است که اطراف مفصل را می‌پوشاند و مایعات درون آن باعث لغزنده کردن مفاصل و در نتیجه تسهیل حرکت می‌شوند.

این متخصص روماتولوژی ادامه داد: برای کاهش درد رماتیسم مفصلی اولین هدف کاستن از شدت التهاب است، التهاب ممکن است دردی تیز و کوتاه‌مدت یا دردی بلندمدت‌ و گنگ ایجاد کند، دلیل دیگر برای بروز درد مزمن در مبتلایان به رماتیسم مفصلی فرسایش شدید مفاصل است که طی زمان ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به این‌که برای کنترل درد مفصلی روش‌هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها  ارتباط ذهن- بدن است، تصریح کرد: برای مثال افسردگی از مشکلاتی است که معمولاً با رماتیسم مفصلی همراه است، وقتی شما با بیماری دردناکی که به مفاصل‌تان حمله کرده است زندگی می‌کنید حفظ دیدگاهی روشن به زندگی کار دشواری خواهد بود.

علی نیا ادامه داد: افسردگی می‌تواند کنار آمدن با این بیماری را سخت‌تر ‌کند و از جانب دیگر باعث تشدید نشانه‌های آن شود، اما نکته مثبت اینجاست که رماتیسم و افسردگی هر دو قابل درمان هستند، شما باید بیاموزید چگونه عادت‌های زندگی سلامت را در زندگی‌تان برقرار کنید تا بتوانید علائم رماتیسم مفصلی و افسردگی را مدیریت کنید.

این متخصص روماتولوژی با اشاره به این‌که تمام استراتژی‌های کنترل درد در رماتیسم مفصلی بعد از کنترل التهاب قرار می‌گیرند، عنوان کرد: اولین گزینه در بین روش‌های کاهش درد، داروهای ضد رماتیسمی کنترل التهاب است که برای این کار باید با پزشک خودتان در الرتباط باشید.

وی تصریح کرد: بهترین داروها برای درد حاد داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی هستند که با نام اختصاری NSAIDs  شناخته می‌شوند، داروهای قوی‌تری که داروهای شبه‌افیونی نامیده می‌شوند، ممکن است برای درد غیرقابل تحمل تجویز شوند، اما بهتر است تا حد ممکن از آن‌ها استفاده نشود، این داروها باید با احتیاط مصرف شوند زیرا بدن به مرور به آن‌ها عادت می‌کند و احتمال سوءمصرف را در افراد بالا می‌برد.

علی‌نیا با اشاره به این‌که درمان‌های مدرن برای رماتیسم مفصلی بسیار اثرگذارند، افزود: داروها، درمان‌های فیزیکی، کاردرمانی و سایر درمان‌ها به تنهایی یا در ترکیب با هم می‌توانند التهاب، سفت شدن عضلات، درد و ناتوانی را کاهش دهند، با دریافت درمان مناسب ممکن است بهبود پیدا کنید، یا اینکه تمام یا بخش زیادی از نشانه‌های بیماری‌تان از بین برود.

این متخصص روماتولوژی  تأکید کرد: افراد بیمار باید رعایت توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند، به اندازه‌ی کافی بخوابند، غذای مناسب بخورند، به طور منظم ورزش کنند و روابط حمایتی خود را با دیگران ادامه دهند.

وی با اشاره به این‌که داشتن یک رژیم غذایی سالم شامل خوراکی‌های بی‌خطر، کلید تندرستی است، عنوان کرد: رژیم متعادل می‌تواند در نگهداری وزن مطلوب، حمایت از سیستم ایمنی بدن و بهبود خلق به شما کمک کند، چنین رژیمی شامل انواع مختلف میوه، سبزیجات، دانه‌های کامل و پروتئین بدون چربی می‌شود.

علی‌نیا بیان کرد: با داشتن رماتیسم مفصلی شاید آنقدرها حال و هوای ورزش کردن به سراغ‌تان نیاید اما باید بدانید که تمرینات بدنی ملایم در واقع درد مفاصل‌ را کاهش و کیفیت زندگی را افزایش می‌دهند، ورزش کمک می‌کند قدرت ماهیچه‌ها، بنیه، تعادل بدن، احساس خودارزشمندی و اعتمادبه‌نفس در شما افزایش پیدا کند.

این متخصص روماتولوژی تصریح کرد: پزشکان اعتقاد دارند که تمرینات بدنی بدون فشار یا فشار ملایم به مفاص، روش مؤثری در کاهش درد هستند، مانند پیاده‌روی، شنا، ایروبیک در آب، نرمش و حرکات کششی و دوچرخه ثابت از این دست ورزش‌ها به حساب می‌آیند.

وی با اشاره به این‌که در این بیماری تحریک الکتریکی اعصاب به صورت زیرپوستی نوعی درمان با استفاده از جریان کم‌ولتاژ الکتریکی است که اعصاب بدن را تحریک کرده و در مسیرهای درد اختلال ایجاد می‌کند، عنوان کرد: تحریک الکتریکی اعصاب به صورت زیرپوستی خط اول درمان رماتیسم مفصلی نیست و معمولاً از آن برای درمان دردهای سرسخت و مزمن استفاده می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1150594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =