رشد بازار سرمایه منجر به توسعه اقتصاد کشور می‌شود

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با تاکید بر اینکه توسعه بازار سرمایه به توسعه کلی اقتصاد کشور کمک خواهد کرد، گفت: همه تلاش ما این است تا فارغ از منافع یک نهاد مالی خاص بتوان به توسعه بازار سرمایه و ارتقای آن در اقتصاد کشور کمک کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،  «سعید اسلامی» دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگرچه طی سال‌های گذشته همیشه همکاری نزدیک با کانون کارگزاران داشتیم و همراه یکدیگر بودیم، اما همیشه در برنامه‌هایی مانند مجلس، کانون‌ها را به صورت جداگانه دعوت می‌کردند که این امر باعث شده بود تا اظهارنظرهای متفاوتی را نسبت به بازار ارائه دهیم.

وی اظهار داشت: کانون‌ها به دنبال این هستند تا در جهت منافع کلی بازار سرمایه حرکت کنند و اظهارنظرها همیشه با مشورت یکدیگر بوده است.

اسلامی تاکید کرد: برگزاری این جلسه برای آن است تا سیگنال جدی به ارکان بازار سرمایه دهیم که باید در جهت توسعه منافع بلندمدت بازار سرمایه و ارتقای جایگاه بازار سرمایه در کل اقتصاد کشور حرکت کنیم.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران اعلام کرد: منافع کانون‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و برای کسب نظر واحد پافشاری می‌کنیم تا تصمیمی که به نفع بازار سرمایه است، اتخاذ شود، زیرا در صورت رشد بازار، همه بازیگران که در حال ایفای نقش در این بازار هستند، در بلندمدت دارای منفعت خواهند شد.

وی گفت: رشد بازار سرمایه کمک‌کننده به کارگزاران، شرکت‌های سبدگردان و حتی رسانه‌ها خواهد بود و به لحاظ اقتصادی هم در بلندمدت این اتفاق به نفع همه است.

اسلامی افزود: همه تلاش ما این است تا فارغ از منافع یک نهاد مالی خاص بتوان به توسعه بازار سرمایه و ارتقای آن در اقتصاد کشور کمک کنیم.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران ادامه داد: گروه‌های پیچیده‌ای که در اقتصاد کشور رخ داده و وجود آنها به صورت طولانی‌مدت در آمده است، نیاز دارد تا همه بازارهای به درستی کار خود را انجام دهند که این امر کمک می‌کند تا گره بازار سرمایه هم باز شود.

وی اظهار داشت: فعالان رسانه‌ای امسال نقش بسیار پررنگ‌تری را نسبت به ٤ سال گذشته دارند که این نقش پررنگ‌تر هم خواهد شد.

وی به برنامه های کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران اشاره کرد و افزود: طی سال های گذشته نهادهای سرمایه گذاری تلاش کرده تا نقش بهتری در ارکان بازار داشته باشد و با همکاری کانون کارگزاران توانستیم در برخی از موارد به صورت قانونی نماینده داشته باشیم و تلاش می کنیم تا کیفیت تصمیم گیری را ارتقا دهیم.

اسلامی گفت: با دانشگاه های مختلف مانند دانشگاه شریف در حال انعقاد قراردادهای پژوهشی هستیم و تجربیات به دست آمده منتقل خواهد شد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران اظهار داشت: تقویت بدنه کارشناسی و حضور جدی تر در عرصه های بین المللی جزو برنامه های جدی ما برای امسال و سال آینده است.

وی ادامه داد: امروز جایگاه هر ٢ کانون در بازار خوب است اما هنوز صدای مجموعه بازار در بیرون از بازار کمتر شنیده می شود و باید به جایی برسیم که سازمان برنامه و بودجه، مجلس شورای اسلامی، دولت در تدوین قوانین و مقررات تاثیرگذار بر بازارهای پولی و مالی به طور جدی نظر کارشناسی کانون ها را جویا شود و نظرات آنها را اعمال کند.

اسلامی تاکید کرد: تا این جایگاه کمی فاصله داریم اما نیاز داریم تا کیفیت کارشناسی را ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از تلاش هایی که همه اهالی بازار سرمایه دارند این است که ارکان بازار درگیر مسایلی نشوند و نظرات خود را به صورت مستقل و آزادانه بیان کنند.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: در برخی از مواقع توسعه ما به اندازه توسعه بازار سرمایه طی سه سال گذشته نبوده است و همه ارکان از این فضا جا ماندند.

وی به قیمت گذاری دستوری اشاره کرد و افزود: نظر همه اهالی بازار سرمایه در زمینه قیمت‌گذاری دستوری مشخص است و همیشه به صورت واضح نظرات خود رادر این زمینه بیان کرده ایم.

اسلامی ادامه داد: امروز شرکت ها با زیان انباشته همراه هستند و سهامداران بسیاری از شرکت‌ها به دلیل اعمال قیمت‌گذاری دستوری با زیان و ضرر مواجه هستند که این موضوع  نشان از عدم توسعه بازار در کشور دارد.

تاثیر توسعه بازار سرمایه بر توسعه کلی اقتصاد کشور

در ادامه «محمدرضا دهقان» دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: خبرنگاری شغل سختی است و در بازار سرمایه این حرفه سخت‌تر است، چراکه اخبار می‌تواند باعث تغییر قیمت سهام شرکت‌ها در بازار شود.

وی اظهار داشت: دو کانون کارگزاران و نهادهای سرمایه‌گذاری هماهنگ با یکدیگر در حال فعالیت هستند و ما به دنبال این هستیم تا از طریق تصمیمات اتخاذ شده کمکی در جهت توسعه بازار سرمایه باشیم.

دهقان اضافه کرد: اگر بازار سرمایه بزرگ شود همه ذی‌نفعان بازار سرمایه از این بازار منتفع خواهند شد؛ بنابراین اگر همه اهالی بازار سرمایه هدف توسعه بازار سرمایه را دنبال کنند باعث توسعه و انتفاع از این بازار خواهند شد.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: کانون‌های سرمایه‌گذاری وظیفه خود می‌دانند که در این بازار دخالت و اطلاع‌رسانی کنند و مواردی که کلیت بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد اجماع کنند و اخبار را به افرادی برسانند که منفعتی از این بازار ندارند.

وی ادامه داد: توسعه بازار سرمایه به توسعه کلی اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

دهقان به برنامه های کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و ادامه داد: این کانون در سه حوزه کلی باید به ادامه فعالیت ها بپردازد، در ابتدا این کانون در حوزه کلیت بازار به دنبال ارتقای کارایی این بازار است.

دبیر کانون کارگزاران بورس به تنظیم سند کارگزاری اشاره کرد و اظهار داشت: ابزارهای مختلفی را از گذشته داشتیم و در جریان قانون بازار سرمایه یک کارگروه تشکیل دادیم که از فعالین بازار سرمایه و مدیران نهادهای مالی در این نهاد دعوت کردیم و ٢٠ جلسه را برای قانون بازار سرمایه تشکیل دادیم.

وی افزود: تفاوتی که با سال های گذشته خواهیم داشت در حوزه مطالعات تطبیقی است، ادعای ما این است که در بازار سرمایه در حال چرخیدن به دور خود هستیم و قطب نمایی نداریم که بتوانیم سریعتر حرکت کنیم.

دهقان خاطرنشان کرد: قطب نما می تواند بازارهای توسعه یافته در دنیا باشند که با مطالعات تطبیقی برای روش هایی که در این بازارها وجود دارد می توانیم به رشد و توسعه بازار سرمایه کمک کنیم.

امیدوار به تقویت حوزه های مختلف هستیم

دبیر کانون کارگزاران بورس گفت: در چند حوزه گام برداشتیم که امیدواریم بتوانیم حوزه ها را تقویت کنیم، همچنین در حوزه آموزش و فرهنگ سازی جدی تر ورود کردیم.

وی ادامه داد: در حوزه بودجه جلساتی را سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون اقتصادی مجلس برای تعیین نرخ خوراک برگزار کردیم و گزارشاتی را در سایر حوزه های تاثیرگذار بر سود آوری ها شرکت ها تهیه کردیم که با توجه به این اتفاقات تاثیرگذار بودیم اما با ایده آل ها فاصله داشتیم.

دهقان گفت: وزارت اقتصاد، وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه با تاثیر مستقیم بر کلیت اقتصاد کشور همراه هستند که باید روشی را جا بیندازیم که قبل از هر مصوبه و قانونی پیش نویسی تهیه شود.

تاثیر مستقیم تصمیم گیری ها بر کلیت اقتصاد کشور

دهقان گفت: وزارت اقتصاد، وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه با تاثیر مستقیم بر کلیت اقتصاد کشور همراه هستند که باید روشی را جا بیندازیم که هر مصوبه،قانونی یا پیش نویسی نیازمند گزارش باشد.

دبیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در خصوص بودجه نامه ای را آماده کردیم و در آن به ۸ مورد مانند مالیات بر سپرده‌های حقوقی اشاره کردیم و اعلام شد که اثر آن مبهم است و بهتر است گزارشی که اثر آن بررسی شده را ارائه دهید،   این مسأله باعث تغییر نرخ سود بین‌بانکی شد و اکنون مقامات دولت می‌خواهند از این نظر خود برگردند.

مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستیم

وی در مورد قیمت‌گذاری دستوری گفت: همه فعالان حاضر در بازار سرمایه مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستند، متاسفانه اکنون برخی از مقامات هیچ اعتقادی به ساز و کار بازار ندارند.

دهقان اظهار داشت: قیمت گذاری کالاهایی که در بورس کالا عرضه می شود باید از طریق ساز و کار عرضه و تقاضا انجام شود.

سهم بازار سرمایه از تأمین مالی اقتصاد کشور

دبیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به سهم بازار سرمایه از تأمین مالی اقتصاد اشاره کرد و گفت: ‌بر اساس آخرین آماری که مقامات بانک مرکزی اعلام کرده‌اند اقتصاد ایران بانک‌محور است و حدود ۹۳ درصد تأمین مالی از طریق بانک انجام می‌شود و کمتر از ۱۰ درصد از تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود.

وی بر الزام در افزایش وزن بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: عمده اقتصاد کشور بانک‌محور است و گاهی در این میان شاهد تضاد منافع میان بازار پول و بازار سرمایه هستیم.

کد خبر: 1150672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =