مردم از غذا دهی به سگ‌های ولگرد خودداری کنند/ رسیدگی کلینیکی به حیوانات ولگرد در پناهگاه‌ها

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه گفت: از شهروندان خواهش می‌کنیم که از غذا دهی به سگ‌ها و حیوانات ولگرد درون شهرها و به ویژه پارک‌ها خودداری کنند چراکه این موضوع باعث حرکت تعداد بیشتری از این حیوانات به سمت شهرها شده و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد.

هادی بصاری رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با معضل سگ‌های ولگرد و تعداد آن‌ها در سطح شهر ارومیه گفت: در حال حاضر آمار دقیقی در خصوص تعداد سگ‌های ولگرد ارومیه وجود ندارد. دستورالعمل‌هایی درمورد جمع آوری و نگهداری حیوانات ولگرد از طرف وزارت کشور به سازمان شهرداری‌ها ابلاغ و سپس به شهرداری‌های کل کشور ارسال شده است. شهرداری‌ها موظف هستند تا نسبت به جمع‌آوری حیوانات ولگرد، به خصوص سگ‌ها، در سطح شهر اقدام کنند.

وی با اشاره به هماهنگی مجموعه‌های مرتبط و ذیربط افزود: طی هماهنگی ارگان‌های مرتبط با این موضوع، از جمله سازمان دامپزشکی، دادستانی، نیروی انتظامی، دهیاری‌ها و شهرداری ارومیه اقداماتی انجام شده و تا انتهای سال ۱۴۰۰ تعدادی از این سگ‌ها جمع آوری شدند؛ همچنین فضایی به مساحت تقریبا سه هکتار برای نگهداری این حیوانات در کیلومتر بیست و پنج جاده شهید کلانتری در نظر گرفته شده است.

بصاری ادامه داد: با توجه به شکایت‌های شهروندان، گزارش‌های ویژه‌ و همچنین بازرسی‌هایی که در سطح شهر وجود دارد، این حیوانات ولگرد جمعآوری می‌شوند و به پناهگاه مشخص شده انتقال پیدا می‌کنند. در مرحله بعدی، پس از انجام واکسیناسیون و قرنطینه، نسبت به عقیم‌سازی این حیوانات زیر نظر دامپزشکی اقدام می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه در خصوص اعلام شکایات مردمی نسبت به جمع آوری سگ‌های ولگرد گفت: تا به امروز در شهر ارومیه، ایجاد خطر جانی جدی از سوی مردم گزارش نشده است؛ اما گزارشاتی از سوی شهروندان نسبت به ایجاد ترس و وحشت توسط این حیوانات داشته‌ایم که پس از اطلاع به شهرداری، همکاران ما به محل مراجعه و نسبت به جمع‌آوری این حیوانات اقدام ‌می‌کنند.

مردم از غذا دهی به سگ‌های ولگرد خودداری کنند/ رسیدگی کلینیکی به حیوانات ولگرد در پناهگاه‌ها
تجمع سگ‌های ولگرد در حاشیه شهرها

او با تشریح وضعیت پناهگاه در نظر گرفته شده برای سگ‌های ولگرد ارومیه بیان کرد: پناهگاه حیوانات ارومیه جزو بزرگ‌ترین پناهگاه‌های شمال غرب کشور می‌باشد و که در کیلومتر بیست و پنج جاده کلانتری قرار دارد. این پناهگاه از لحاظ وجود امکانات، هم تراز با کلینیک‌های دانپزشکی می‌باشد نگهداری از این حیوانات به صورت استاندارد انجام می‌شود. فضاهای مشخصی برای سگ‌هایی که بیمار هستند یا حیواناتی که نیاز به قرنطینه، پاکسازی و غذادهی دارند، در نظر گرفته شده است.

بصاری به محل‌هایی که بیشترین تجمع سگ‌های ولگرد در آن‌ها وجود دارد اشاره کرد و افزود: اکثر تجمعات سگ‌های ولگرد در مسیرهای منتهی به ورودی‌ها و خروجی‌های شهر است؛ مثلاً انتهای خیابان آبشناسان و ورودی جاده امامزاده تراکم وجود دارد چراکه اکثر این حیوانات برای پیدا کردن غذا از روستاها به طرف شهر می‌آیند که باعث ایجاد تراکم این حیوانات در حاشیه شهرها می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه ضمن تاکید بر رهکارهای موجود برای جلوگیری از افزایش بی رویه جمعیت سگ‌های ولگر گفت: از شهروندان خواهش می‌کنیم که از سگ گردانی و غذا دهی به سگ‌ها و حیوانات ولگرد درون شهرها و به ویژه پارک‌ها خودداری کنند چراکه این موضوع باعث حرکت تعداد بیشتری از این حیوانات به سمت شهرها شده و مشکلاتی را برای دیگر شهروندان ایجاد خواهد کرد. اگر کسی علاقمند به تامین غذا برای این حیوانات ولگرد است، می‌تواند با مراجعه به پناهگاه‌های در نظر گرفته شده، اقدام به غذا دهی به این حیوانات کند.

خبرنگار: سینا رزمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1150674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =