آخرین تحولات اوکراین| آمریکا قصد دارد روسیه را حامی تروریسم معرفی کند

در حالی‌که وزارت خارجه روسیه غرب را به مانع تراشی در انجام ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه متهم کرده، بیش از ۴۰ کشور جهان از روسیه خواستند تا نیروهایش را از این نیروگاه خارج و کنترل آن را به طرف اوکراینی منتقل کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "نوام چامسکی" فیلسوف آمریکایی و کارشناس برجسته مسائل سیاسی معتقد است که بحران کنونی پیرامون اوکراین را می توان یا با جستجوی سازش بر سر  میز مذاکره یا با ادامه تشدید روند اوضاع که عواقب خطرناکی هم برای کی‌یف و هم کشورهای غربی دارد، حل و فصل کرد.

چامسکی ابراز عقیده کرد: «ما در این مناقشه دو گزینه پیش روی داریم: دیپلماتیک و غیردیپلماتیک. راه حل غیردیپلماتیک به منزله ادامه تشدید وخامت اوضاع با تمامی تلفات و خسارات ناشی از آن است. گزینه دیگر این است که کارشکنی در راه حل دیپلماسی را متوقف کرده و به توافق صلحی دست یابیم که منافع هر دو طرف اوکراینی و روسی را تامین خواهد کرد.»

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | کیسینجر: وعده عضویت احتمالی اوکراین در ناتو سیاستی اشتباه بود

به گفته این فیلسوف آمریکایی، گزینه غیردیپلماتیک برای اوکراین بسیار مخرب است و این متحدان این کشور در ناتو هستند مسئولیت کامل آنچه را که در حال رخ دادن است بر عهده خواهند داشت، زیرا آنها خودشان کی‌یف را به اقدامات عجولانه و عدم سازی با مسکو سوق می‌دهند. وی افزود: «بر اساس منطق غرب، از آنجایی که اوکراین دائما درخواست می‌کند، پس باید تمام تسلیحات نظامی مورد نیاز را در اختیار آنها قرار داد. ولی واقعیت این است: کسانی که به اوکراین اسلحه می‌دهند باید درباره عواقب این کار به خوبی فکر کنند.»

چامسکی یادآور شد، این در حالی است که مسیر انجام مذاکرات برای غلبه بر مناقشه، تضمین آینده صلح آمیز پایدار برای دهه‌های آینده کمک خواهد کرد. این فیلسوف به بحران کارائیب در دوران جنگ سرد به عنوان مثال اشاره کرد، زمانی که «واشنگتن از مسکو خواست از کمک به کوبا در دفاع از خود در برابر حمله احتمالی ایالات متحده دست بردارد و اتحاد جماهیر شوروی هم عقب نشینی کرد». به گفته چامسکی، اکنون این غرب است که باید عقب بنشیند تا بحران اوکراین حل و فصل شود.

وی در پایان گفت: «جهانی که بر پایه  توافقات آن زمان ساخته شده، اکنون 75 سال است که پابرجا بوده و روابط صلح آمیز بین مسکو و واشنگتن را تضمین کرده است، بنابراین دستیابی به صلح در بحرانها و نه تشدید تنش، بهترین راه برای برون رفت از آنهاست.»

پیش از این، "تولسی گابارد" نامزد سابق پست ریاست جمهوری آمریکا و کهنه سرباز جنگ عراق، ابراز عقیده کرد که در بحران کنونی پیرامون اوکراین، ایالات متحده هرگز اهدافی در راستای حفاظت از مردم اوکراین یا دموکراسی و ارزش‌های اخلاقی را دنبال نکرده است.  به عقیده وی، صحبت در واقع بر سر تلاش برای تغییر رژیم در روسیه و همچنین استفاده از درگیری نظامی در اوکراین برای ادامه گسترش ناتو و تقویت مجتمع نظامی-صنعتی ایالات متحده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و هفتاد و سوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

درخواست 40 کشور از روسیه برای انتقال کنترل نیروگاه اتمی زاپوروژیه به اوکراین

بیش از 40 کشور جهان از روسیه خواستند تا نیروهای نظامی خود را از محوطه نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه خارج کرده و کنترل این تاسیسات را به طرف اوکراینی منتقل سازد. این درخواست در بیانیه‌ای که روز یکشنبه از سوی هیئت اتحادیه اروپا در دفتر سازمان ملل در وین منتشر شده، مشخص شده است.

در این سند که توسط نمایندگان 42 کشور، از جمله تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین ایالات متحده، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند، نروژ، ژاپن و دیگران امضا شده، آمده است: «استقرار نیروها و تسلیحات نظامی روسیه در نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین غیرقابل قبول است». به عقیده آنها، روسیه با اقدامات خود ظاهراً اصول امنیتی را که همه اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی موظف به رعایت آن هستند، نقض کرده است.

در این بیانیه آمده است که روسیه باید کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را به کی‌یف منتقل کند و تنها در این صورت، کارشناسان آژانس قادر به بازرسی از این نیروگاه خواهند بود. کشورهای امضا اکننده این سند همچنین حمایت کامل خود از تلاش‌های رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اطمینان از ایمنی این تاسیسات را ابراز کردند.

طی روزهای اخیر، نیروهای مسلح اوکراینی چندین بار از جمله با استفاده از پهپادهای تهاجمی، توپخانه سنگین و سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه به محوطه نیروگاه اتمی زاپوروژیه حمله کردند. در بیشتر موارد، حملات صورت گرفته توسط سیستم های پدافند و دفاع ضد هوایی روسیه خنثی شدند، ولی تاکنون چندین گلوله به زیرساختارها و منطقه ذخیره سازی زباله‌های هسته‌ای این نیروگاه برخورد کرده است.

اعلام آمادگی وزارت خارجه اسرائیل برای میانجیگری در مذاکرات روسیه و اوکراین

آلون لاوی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه اسرائیل در مصاحبه اختصاصی با روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو که امروز، دوشنبه منتشر شده، اعلام کرد که طرف اسرائیلی همچنان آمادگی دارد که نقش میانجیگری را در روند مذاکرات بین روسیه و اوکراین ایفا کند. به گفته وی، دو طرف روسی و اسرائیلی همچنان "مکالمه صادقانه" و "کانال‌های ارتباطی باز" را حفظ  کرده و هرگز روابط خود را قطع نکرده‌اند.

این دیپلمات در پاسخ به این سئوال که آیا اسرائیل آماده کمک به برگزاری مذاکراتی بین روسیه و اوکراین است، گفت: «اسرائیل همیشه چنین آمادگی چنین کاری را دارد. ما همواره آماده بوده و مایل هستیم به کاهش سطح خشونت به هر شکلی که دو طرف درگیری مناسب بدانند کمک کنیم.»

لازم به یادآوری است که آخرین بار، در اواخر ماه فوریه، اواسط اسفند ماه گذشته بود که نفتالی بنت، نخست وزیر وقت اسرائیل (وی در پایان ماه ژوئن استعفا داد) در گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، ایفای نقش میانجیگری اسرائیل برای توقف درگیری‌ها در اوکراین را پیشنهاد داده بود، ولی بعد از آن، برخی سخنان مقامات اسرائیلی و حمایت آنها از تحریمهای ضدروسی کشورهای غربی، باعث تیرگی روابط مسکو و تل آویو شد.

روسیه: غرب هر کاری انجام می‌دهد تا از ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه جلوگیری کند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته، یکشنبه، در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که جامعه غربی با همراهی مقامات کی‌یف، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انجام ماموریت بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «واقعیت این است که ما داریم مصرانه می‌جنگیم تا کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بتوانند به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه برسند و آنها هم این را می خواهند، و آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک ساختار مسئول، مدت‌هاست که آمادگی خود برای انجام این مأموریت را اعلام کرده، ولی جامعه به اصطلاح غربی، البته، همراه با طرف  اوکراینی برای جلوگیری از این سفر، دست به هر کاری می‌زنند.»

زاخارووا: آمریکا قصد دارد بطور نیابتی روسیه را به عنوان حامی تروریسم معرفی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد که طرح‌های آمریکا برای منزوی ساختن روسیه در جهان شکست خورده است و این مسئله دلیلی برای تلاش واشنگتن برای گنجاندن روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم توسط دستان دیگران است.

ماریا زاخارووا گفت: «آنها میخواهند با دست دیگران برای اجرای این ایده [امکان گنجاندن روسیه در چنین فهرستی] استفاده کنند. در واقع، ما شاهد هستیم که کشورهای حوزه دریای بالتیک قبلاً درباره این موضوع صحبت کرده‌اند. و آنها تنها مورد نیستند و این اتفاق بسیار مواج است.»

این دیپلمات توضیح داد: «منزوی ساختن روسیه" که توسط کشورهای غربی اعلام شده بود، به واقعیت نپیوست و همچنین لغو فرهنگ روسی و تاریخ روسیه محقق نشد و  بسیاری از کشورهای جهان از چنین نظریاتی حمایت نکرده و آنها را نادیده گرفتند. بدین ترتیب غرب خود را از روسیه منزوی ساخت و اکنون "طرح بی" در حال اجراست تا وجهه روسیه را تا جای ممکن تخریب کنند.»

زاخارووا این واقعیت را نیز مورد توجه قرار داد که مقامات مسکو به واشنگتن توضیح روشنی درباره عواقب احتمالی قرار گرفتن روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم توسط ایالات متحده ارائه کردهاند. وی افزود: «روسیه امیدوار است که ایالات متحده به خوبی درک کند که اگر کنگره آمریکا روسیه را "کشوری حامی تروریسم" اعلام کند، ممکن است روابط بین دو کشور را بطور کامل فراموش کرد. عواقب منفی چنین تصمیم گیری نه تنها بصورت شفاهی، بلکه به صورت مکتوب به واشنگتن ارسال شده و همه چیز بارها بطور واضح توضیح داده شده است.»

آمادگی وزارت خارجه روسیه برای گفتگوی حرفه‌ای در خصوص تبادل زندانیان با آمریکا

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو  آماده گفتگوی حرفه‌ای و اقدامات مشخصی در خصوص مبادله زندانیان با ایالات متحده هستند و این مسئله برای واشنگتن مشخص شده است.

وی شب گذشته در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون روسیه درباره امکان مبادله ویکتور بوت، متهم به قاچاق اسلحه در ایالات متحده با زندانیان آمریکایی در روسیه، گفت: «من می خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که طرف روسی آماده یک مذاکره کاملاً حرفه‌ای و اقدامات مشخص برای مبادله زندانیان با طرف آمریکایی است. مذاکرات در این زمینه باید فقط بصورت حرفه‌ای انجام شود و این کار از طریق سیاست میکروفونی غیرممکن خواهد بود. »

نظامیان چچنی یک موقعیت راهبردی مهم در منطقه دونتسک را تصرف کردند

رمضان قدیروف، رئیس جمهوری چچن شب گذشته، یکشنبه، در پیامی که در کانال تلگرامی وی منتشر شد، اعلام کرد که نیروهای واحد ویژه "آخمت" چچن یک موقعیت راهبردی و مهم دیگری را در منطقه سه‌ورسک در سرزمین دونتسک را تحت کنترل خود درآوردند.

قدیروف یادآور شد: عملیات تهاجمی در این جهت گیری برای سومین روز در جریان است. نیروهای چچنی عملیات موفقی را انجام داده و منطقه استحکامات دشمن را منهدم کرد و سه نیروی ملی‌گرای اوکراینی را اسیر کردند. در حال حاضر کل منطقه سه‌ورسک در حال پاکسازی است.

وی در پایان نوشت: نیروهای چچنی در این عملیات هیچ تلفاتی را متحمل نشدند و همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود.

گلوبال تایمز: اروپا قربانی اصلی مناقشه بر سر اوکراین است

روزنامه چینی "گلوبال تایمز" در تحلیلی نوشته است: اقدامات مخرب آمریکا در جریان مناقشه کنونی پیرامون اوکراین، کل قاره اروپا را قربانی شرایط ژئوپلیتیک کنونی کرده و وحدت بین کشورهای غربی را نیز زیر سئوال برده است.

در این مقاله آمده است: «بحران اوکراین نشان می‌دهد که وقتی واشنگتن ناتو را برای رویارویی با روسیه تحریک می‌کند، در این بین این کشورهای اروپایی هستند که بزرگترین قربانی این ماجرا می‌شوند. اروپا به شدت از پیامدهای جانبی بحران اوکراین آسیب دیده است. کشورهای اروپایی اکنون باید با بحران انرژی و افزایش شدید قیمت‌ها مقابله کنند و کشورهای کلیدی اروپایی در حال ورود به یک رکود اقتصادی هستند که می تواند منجر به بی ثباتی سیاسی و اجتماعی نیز شود.»

این روزنامه یادآور شده: آمریکا که می‌خواهد هژمونی خود را حفظ کند و در عرصه سیاست داخلی امتیاز بگیرد، به دنبال ایجاد رویارویی بین روسیه و چین با قاره اروپا است، برای اینکه همکاری بین آنها به نفع واشنگتن نیست و هدیدی برای اهداف اقتصادی آمریکا است. بدین ترتیب، به جای «وحدت غرب» علیه روسیه که از سوی کاخ سفید اعلام شده، در حقیقت سیاستی کاملاً متضاد است که در نهایت، منجر به اختلاف بین خود کشورهای غربی و آمریکا خواهد شد.

مفسر این روزنامه در پایان یادآور شد: در همین رابطه تبلیغات ادعایی درباره وجود تهدیدات از جانب روسیه و چین، نتایج مورد نظر برای واشنگتن را نخواهد داشت و هرچه آمریکا بیشتر مسکو و پکن را دشمنان خود جلوه دهد، متحد کردن متحدانش برای واشنگتن سخت‌تر می‌شود».

چند روز قبل، روزنامه "دیلی اکسپرس" نیز گزارش داد که آمریکا به سرعت در حال از دست دادن موقعیت خود به عنوان یک هژمونی جهانی به دلیل تغییر در نظم حاکم بر جهان است. به نوشته این روزنامه، این واقعیت در حال روشن شدن است که دولت ایالات متحده نمی‌تواند از مقابله موثر با چالش‌های ناشی از بحران‌های ناشی از اپیدمی کووید-19، درگیری نظامی در اوکراین و تنشها در منطقه آسیا و اقیانوسیه برآید و دیگر نقش ابرقدرتی خود را از دست داده است.

کد خبر: 1150704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =