آخرین وضعیت کرونا در کشور | آیا از قله این موج بیماری گذر کرده‌ایم؟

‌هنوز موج هفتم به اتمام نرسیده است ولی به‌نظر می‌رسد از پیک یا قله این موج بیماری گذر کرده و دیگر شاهد روند کاهشی کرونا در کشور باشیم.‌

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، برای متخصصان علم اپیدمیولوژی، ویروس‌شناسی و متخصصان عفونی ‌بازگشت موج هفتم کاملاً قابل پیش‌بینی بود، اما متأسفانه پس از تجربه شیرین روزهای بدون فوتی کرونا در ماه‌های ‌گذشته، متأسفانه وارد فاز جدیدی از بیماری شده‌ایم که با زیرسویه BA5 همراه شده است،
زیرسویه‌ای که گفته می‌شود، سرعت انتقال بالایی نسبت به سویه‌های قبلی دارد، تا جایی که یک فرد مبتلا می‌تواند 18 نفر را درگیر کند، اما شاید همین یک شاخص برای افزایش موارد ابتلاء در موج هفتم کافی باشد زیرا، سیر صعودی مراجعات سرپایی بیماران به اورژانس بیمارستان‌ها در ‌هفته‌های گذشته باعث شد آمار روزانه ابتلاء افزایشی شود.

اما طبق گفته عضو کمیته علمی مقابله با کرونا ‌هنوز موج هفتم به اتمام نرسیده است ولی به‌نظر می‌رسد از پیک یا قله این موج بیماری گذر کرده و دیگر شاهد روند کاهشی کرونا در کشور باشیم.‌ احتمال اینکه یکی از سویه‌های قبلی مانند دلتا مجدداً فراگیر شود، وجود دارد. آمار واکسیناسیون حتی نسبت به یک ماه قبل کاهش یافته است‌ و این یک خطر است‌، احتمال موج هشتم کرونا وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

آخرین آمار کرونا در جهان / شمار مبتلایان از ۵۹۴ فراتر رفت

با این حال موج هفتم کرونا ‌در حال گذر است، درحالی که تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کاهش داشته و موارد بستری نیز سیر نزولی داشته، اما شهرهای پرخطر از 129  به 184 شهر رسیده و تعداد شهرهای با وضعیت آبی هم تعدادشان کم شده است. با وجود شرایط آرام چند بیمارستان در هفته اخیر، آمار مبتلایان همچنان صعودی است، به همین دلیل پیش‌بینی درباره آینده نزدیک بسیار دشوار شده است‌، با این حال پررنگ‌تر شدن سایه موج هفتم بر سر کشور، نیاز به محاسبه پیچیده‌ای ندارد. شواهد عینی و روشن از کاهش شدید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش دوباره تعداد شهرهای با وضعیت قرمز، نشانه‌هایی مشخص از کم‌شدن فاصله مردم با موج هفتم بیماری است، علاوه بر این، خبری درباره جهش جدید از ویروس کووید19 منتشر شد که از سویه‌ای با قابلیت انتقال بیشتر خبر می‌داد.

طبق گزارش جدید وزارت بهداشت و براساس آخرین به‌روزرسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از 130 به 78 و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از 129  به 184 شهر رسید، همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از 154 به 174 شهر افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از 35 به 12 شهر کاهش یافت.‌

جدیدترین وضعیت کرونایی در استان‌ها

استان قزوین/ نرخ ابتلا 6.5 برابر شد ‌

جلال رحمانی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از افزایش 6.5 برابری موارد روزانه ابتلای قطعی به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 52 مبتلای کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان قزوین شناسایی شدند که این آمار در قیاس با روز قبل 44 نفر افزایش داشته است.

وی با اشاره به افزایش 65 درصدی موارد بستریهای روزانه کرونایی گفت: در شبانه‌روز گذشته 46 بیمار کرونایی جدید با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز قبل 18 نفر افزایش یافته است.

رحمانی از افزایش 6.3 درصدی بیماران بدحال کرونایی استان قزوین خبر داد و افزود: در حال حاضر 17 بیمار کرونایی با وضعیت چوخیم جسمی و تنفسی‌ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان زیر دستگاه ونتیلاتور بستری شده‌اند که این آمار یک نفر از روز گذشته بیشتر است.

وی ادامه داد: با این حال نرخ مرگ‌ومیر کرونایی استان قزوین در 24 ساعت گذشته صفر شد و هیچ موردی از فوت ناشی از کرونا در شبکه بهداشت و درمان استان قزوین ثبت نشد

معاون دانشگاه‌ علوم پزشکی استان قزوین در ادامه از افزایش 75 درصدی نرخ روزانه بهبودیافتگان کرونایی خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر 42 بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار از روز قبل 18 نفر بیشتر شده است.

وی با اشاره به کاهش 1.7 درصدی جمعیت بستریهای کرونایی فعلی استان قزوین اضافه کرد: در حال حاضر 172 بیمار کرونایی با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شده‌اند که این آمار در مقایسه با روز پیش 3 نفر کاهش یافته است.

استان کرمان/ بستری 111 بیمار جدید

براساس آخرین به‌روزرسانی‌های نقشه کرونایی منتشرشده از سوی وزارت بهداشت از 22 مرداد، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز استان کرمان از 11 مورد به سه مورد کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از 6 شهر به 16 شهر افزایش یافته است؛ همچنین از تعداد شهرهای با وضعیت زرد 4 شهر باقی مانده است و متأسفانه هیچ شهری در استان کرمان در وضعیت آبی کرونایی قرار ندارد.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید19، تا روز گذشته، اظهار داشت: 111 مورد مثبت بستری جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان داشتیم که از این تعداد 74 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 11 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 20 مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 4 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 2 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان است.

وی با بیان اینکه تعداد موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 247 نفر است، گفت: تعداد فوتی‌های قطعی ابتلا به کووید19 در 24 ساعت گذشته در استان 3 مورد و مجموع جان‌باختگان کرونا در استان به 5 هزار و 750 نفر رسیده است.

استان اصفهان/ 3 ‌فوتی و 380 ابتلای جدید

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت آمار بیماری کرونا در استان اصفهان (به‌جز کاشان و آران ‌و بیدگل)، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا یک میلیون و 522 هزار و 891 مورد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا و کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان 508 هزار و 875 نفر در استان اصفهان شناسایی شدند.

وی اضافه کرد: موارد نمونه گرفته‌شده در 24 ساعت گذشته (احتمالاً بیمار) 876 نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی 380 مورد و 3 فوتی بر اثر ابتلاء به کرونا گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 213 هزار و 514 نفر تعداد کل بستری‌شدگان کرونا از ابتدا تاکنون است، گفت: در زمان حاضر تعداد بستری‌شدگان فعلی در بیمارستان‌ها 531 نفر است و تعداد بیماران بستری 24 ساعت گذشته در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 73 نفر است که از این تعداد 88 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

عقدک ادامه داد: 11 هزار و 852 نفر آمار کل فوت‌شدگان قطعی و شش‌هزار و 845 نفر فوت‌شدگان مشکوک کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان (به‌جز شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل) بوده است.

منبع: تسنیم

کد خبر: 1150750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =