کنعانی: زمینه برای توافق هسته‌ای وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: زمینه برای توافق هسته ای، مشروط بر حفظ خطوط قرمز جمهوری اسلامی در آینده‌ای نزدیک وجود دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری، ضمن تشریح آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت: ما در یک روند قرار داریم و این روند، ادامه گفتگوهای مستقیم و غیر مستقیم تیم‌های مذاکره کننده برای موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: در ادامه گفتگوهایی که در وین و دوحه انجام شده بود نشست دیگری را اخیراً در وین شاهد بودیم که در امتداد استمرار گفتگوهای گذشته بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تیم هسته‌ای ما با انگیزه جدی برای دستیابی به یک توافق خوب و قوی و ماندگار که تأمین کننده منافع ملت ایران و رافع تحریم‌ها باشد، در مذاکرات شرکت کرد.

بخشی از انتظارات ما در مذاکرات تأمین شد

کنعانی گفت: گفتگوها حساس و سنگین بود و به طور عمومی می‌توانم عرض کنم، پیشرفت‌های نسبی و قابل توجهی را داشتیم و حرکت به سمت جلو بود و در فرازی از زمینه‌ها که مورد مطالبه ما بود، پیشرفت‌های نسبی حاصل شد و بخشی از انتظارات ما تأمین شد.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده با حداکثر تلاش در این گفتگوها ظاهر شد و انتظارات و توقعات جمهوری اسلامی را به طور جدی و قاطع منتقل کرد، اظهار کرد: اما این پیشرفت‌ها به طور کامل تأمین کننده مطالبات قانونی جمهوری اسلامی ایران نبود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: مسائل نیاز به بررسی بیشتر داشت که قرار شد تیم‌ها به پایتخت برگردند و گفتگوهای تکمیلی در پایتخت‌ها انجام شود و مبتنی بر آن نظرات تکمیلی به این طرح نهایی و جدید آقای بورل ارائه شود.

کنعانی تصریح کرد: رایزنی‌ها در تهران در حال انجام است. اما به طور دقیق می‌توانیم بگوییم که ما در مرحله پیشرفت قرار داریم، اما اینکه بگوییم به توافق نزدیک هستیم و این دور از گفتگوها می‌تواند به توافق نزدیک شود و منتهی شود، این معطوف به انتظارات به حق جمهوری اسلامی ایران از طرف مقابل و مشخصاً طرف آمریکایی است.

زمینه برای توافق وجود دارد

وی با بیان اینکه ما معتقدیم زمینه برای توافق وجود دارد، اظهار کرد: منافع اساسی کشورمان ناشی از توافق برجام باید تضمین شود و در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد ما معتقدیم که حتماً زمینه برای امضای توافق در آینده بسیار نزدیک وجود دارد و ما معتقدیم که در سایه واقع‌بینی در طرف مقابل این رخداد شکل بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اعزام سفیر جدید کویت به تهران، گفت: شاهد تحول جدید در مسیر ارتقای مناسبات و همکاری‌های ایران و کویت هستیم و سطح روابط به سطح سفیر ارتقا یافت. البته سفیر ما در کویت حضور داشت و کویت سفیر جدید خود را به ایران اعزام کرد و این می‌تواند گام جدید در ارتقای روابط دو کشور باشد و ظرفیت‌های موجود را به فعلیت برسانیم.

لزوم تشکیل دولت مردمی و فراگیر در افغانستان

کنعانی ضمن اشاره به سالروز خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از افغانستان، گفت: ثمره این اشغال غیرقانونی و نظامی‌گری نامشروع در افغانستان چیزی جز خرابی ویرانی زیرساخت‌ها و کشتار نبود و این وضعیت اسفباری است که این اقدام نامشروع دولت آمریکا در افغانستان به بار آورد.

وی افزود: ما از چیزی که در ۲۰ سال اخیر در افغانستان گذشت، به عنوان همسایه افغانستان رنج بردیم و معتقدیم بعد از خروج غیرمسئولانه نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان این کشور همچنان به عنوان یک دولت اشغالگر نسبت به آن چیزی که در افغانستان است مسئولیت دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد در کنار مردم افغانستان باشیم و همچنان نقش سازنده خود را برای تشکیل دولت مردمی و فراگیر در این کشور ایفا کنیم.

کنعانی همچنین در واکنش به توقیف هواپیمایی ونزوئلایی با خدمه ایرانی در آرژانتین، گفت: هواپیمایی که در آرژانتین در حال حاضر توقیف است، در مالکیت کشور ونزوئلا است و از نظر مالکیت، هیچ ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران ندارد و این هواپیما به طرف ونزوئلایی فروخته شده است که مدارک فروش و انتقال مالکیت بر اساس سازوکارها و قوانین بین‌المللی از جمله در سازمان ایکائو به ثبت رسیده است و ادعای آمریکا مبنی بر اینکه این معامله غیر قانونی بوده است، کاملاً باطل است.

وی افزود: آمریکایی‌ها عادت به دزدی از اموال کشورهای مستقل دارند. بیش از ۵۰ روز است که خدمه ایرانی این هواپیما بدون هیچ جرمی در آرژانتین بازداشت هستند.

مخالف ایجاد بحران‌های جدید منطقه‌ای و بین المللی هستیم / ‬حمایت از «چین واحد»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و همچنین سفر تعدادی از نمایندگان آمریکایی به این کشور گفت: ما شاهد تکرار رفتار غیر مسئولانه دولت آمریکا در حوزه‌های مختلف جغرافیایی هستیم. ما در خصوص اقدامی که دولت آمریکا انجام داد و سفر مربوط به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان موضع خود را در چهارچوب ضرورت احترام به تمامیت ارضی کشورها اعلام کردیم و در همین چارچوب مخالف هرگونه اقدام و ایجاد بحران‌های جدید در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و بین المللی هستیم.

وی افزود: حمایت از چین واحد سیاست اصولی اعلام شده و شناخته شده جمهوری اسلامی ایران است و ما در خصوص هر اقدامی که در ارتباط با چین و یا در ارتباط با هر کشور دیگری که ناقض وحدت سرزمینی و تمامیت ارضی کشورها با حاکمیت ملی کشورها باشد مخالف هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح سفر معاون وزیر امور خارجه کشورمان به افغانستان، گفت: سفر معاون کنسولی وزارت خارجه به کابل با اهداف مختلفی صورت گرفته است که رسیدگی به امور کنسولی، بازدید از نمایندگی‌های ایران در افغانستان، تسهیل روند صدور روادید که مانع ورود غیرقانونی شهروندان افغانستانی به ایران است، بود.

کنعانی افزود: امیدواریم در آینده و در پرتو تاکید طرفین شاهد وضعیت بهتری در مرزها باشیم.

انتقال پیام با قطر مرسوم است

وی همچنین در خصوص سفر معاون وزیر امور خارجه قطر به تهران، گفت: تماس‌ها بین ما و قطر روند مشخصی دارد و موضوعات مختلفی در حوزه‌های دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد و انتقال پیام در این خصوص مرسوم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دستور رئیس جمهور برای تشکیل سازمان مهاجرین گفت: تشکیل سازمان مهاجرین جزو مسئولیت‌های وزارت کشور است که وزارت خارجه نقش کمک‌کننده خواهد داشت.

کنعانی همچنین در واکنش به اختلافات آذربایجان و ارمنستان، گفت: ایران توجه جدی به تمامیت ارضی کشورها و حفظ مرزهای بین‌المللی و عدم تغییر مرزهای ژئوپلتیک دارد. همکاری‌ها با ارمنستان سازنده است.

تحولات عراق را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم

وی درباره تحولات اخیر عراق گفت: مسائل عراق برای ما بسیار مهم است و تحولات این کشور را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم و هم در پرتو وجود ارتباطات مثبت و سازنده با برادران و دوستان جریان‌های مختلف سیاسی عراق در تلاش هستیم که کمک کنیم دیدگاه‌های اطراف سیاسی کشور به همدیگر نزدیک شود؛ همه جریان‌های سیاسی عراق را به احترام به قانون اساسی این کشور به عنوان منشور ملی دعوت می‌کنیم. لزوم توجه به منافع ملی می‌تواند باعث شود ثبات و استقرار به این کشور بازگردد. ارتباط با دوستان و برادران عراقی مستمر است و هیچ وقت منقطع و منفک نبودیم هم از طریق سفارت ایران در بغداد و تبادل هیأت‌ها انجام می‌شود و این ارتباط مثبت و سازنده وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه نگاه ما به عراق نگاه به یک کشور واحد است و ثبات این کشور برای ما بسیار اهمیت دارد، افزود: در پرتو ثبات سیاسی در این کشور هم توسعه اقتصادی رخ می‌دهد و هم امکان توسعه مناسبات اقتصادی با ایران بیش از گذشته فراهم خواهد شد و ارتقای نقش منطقه‌ای عراق فراهم خواهد شد.

کنعانی گفت: در کنار همه برادران عراقی قرار داریم و بر توسل به قانون و قانون اساسی و انجام گفتگوهای داخلی و پرهیز از نگاه به منافع حزبی و جناحی تاکید می‌کنیم.

وی در مورد چاپ کاریکتاتوری از امام خمینی (ره) در رسانه‌های عربستان گفت: انتظار داریم برادران در عربستان سعودی منطبق با اراده سیاسی شکل گرفته و مبتنی بر گفتگوها و مصالح مشترک روابط خود را بازسازی و روابط رسمی خود را از سربگیریم؛ به مبانی این گفت‌گوها ملتزم باشند و از دست زدن به اقدامات در خلاف مسیر گفت‌گوها اجتناب کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اهانت به امام خمینی (ره) از نظر ما مطرود است و بر نمی‌تابیم و انتظار داریم دولت عربستان اهتمام و حساسیت خود را داشته باشد.

هیچ ارتباطی با ضارب سلمان رشدی نداشتیم

کنعانی درباره حمله به سلمان رشندی و اظهارنظر مقامات آمریکایی در این زمینه، گفت: ما هم این موضوع را در رسانه‌ها دنبال کردیم و شنیدیم اما آن چیزی که می‌توانم در ارتباط با این موضوع مطرح کنم این است که در ماجرای مله به سلمان رشدی هیچکس را غیر از حامیان او شایسته سرزنش و ملامت و حتی محکومیت نمی‌دانم.

وی اضافه کرد: سلمان رشدی با اهانت به مقدسات اسلامی و با عبور از خطوط قرمز بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان و همچنین خطوط قرمز همه پیروان ادیان الهی خود را در معرض خشم و غضب مردمی قرار داد، نه تنها مسلمان‌ها بلکه همه پیروان ادیان الهی از اینکه به مقدسات یک دین الهی و آسمانی رسول الهی و اهانت شده رنجور شده و رنجور هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی از اخبار منتشر شده در مورد ارتباط فرد ضارب با ایران، تصریح کرد: به صورت قطعی و رسمی چنین موضوعی را تکذیب می‌کنیم. کسی حق ندارد جمهوری اسلامی ایران را متهم کند.

دولت کره‌جنوبی دارایی‌های ایران را بدون گره زدن به برجام آزاد کند

کنعانی پیرامون دارایی‌ها بلوکه شده ایران در کره جنوبی، تاکید کرد: پیگیری‌ها با طرف کره‌ای ادامه دارد و جزو مطالبات ایران است که دارایی‌های ایران در آن کشور هیچ ارتباطی با برجام ندارد و دارایی‌های ملت ایران است و دولت کره ملزم است این دارایی‌ها را بدون گره زدن به هیچ موضوع دیگری به ایران در سریع‌ترین زمان ممکن برگرداند.

وی با بیان اینکه اقدام توأم با حسن نیت کره می‌تواند زمینه‌ای برای بازگشت روابط در حوزه طبیعی باشد، افزود: گفتگوها در این زمینه ادامه دارد و آخرین گفتگو بین باقری و همتای کره‌ای بود و ایران بر آزادی هر چه سریع‌تر دارایی‌ها ایران تاکید کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: امیدواریم طرف کره منطبق با مصالح کشور و بدون ارتباط دادن این موضوع به هیچ موضوع ثانویه‌ای به تعهدات عمل کند و دارایی‌ها ایران را آزاد کند.

کنعانی درباره همکاری‌های ایران و روسیه نیز، گفت: همکاری‌های ما در حوزه‌های متعدد است و در حوزه‌های فناورانه همکاری جدی داریم که نمونه آن پرتاب ماهواره خیام به فضا بود و همکاری‌های ما ربطی به موضوعات جدیدی که در منطقه رخ داده ندارد.

وی تصریح کرد: ادعاهای دولت آمریکا سیاسی و ناظر بر اهداف سیاسی است. انتظار داریم آمریکا به جای طرح این مسائل به تعهدات خود برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه بپردازد و در حوزه‌های دوجانبه دیگر کشورها دخالت نکند.

متن توافق زمانی نهایی است که منافع ما را تأمین کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره متن توافق در وین نیز گفت: متن نهایی زمانی نهایی است که منافع و مصالح و انتظارات قانونی ایران فراهم و خطوط قرمز ما تضمین شده باشد و مشخصاً منافع اقتصادی ناشی از برجام برای ایران تأمین شود.

کنعانی درباره حمله رژیم صهیونیستی به غزه و سفر زیاد نخاله به ایران، گفت: این حمله در استمرار سیاست‌های تجاوزکارانه و ددمنشانه این رژیم است. زیرساخت این رژیم مبتنی بر تجاوز، ترور و آدمکشی و کودک کشی است.

وی با بیان اینکه شاهد حوادث تلخ این مرحله از تجاوز ددمنشانه این رژیم به غزه بودیم، اظهار کرد: سفر زیاد نخاله به ایران در تداوم ارتباطات و تبادل نظرهای ایران با گروه‌های مختلف فلسطینی منجمله گروه‌های مقاومت است و این سفر در همان چارچوب انجام شده است. اینکه رژیم صهیونیستی در این زمان حمله کرده اساساً نمی‌دانم یک اقدام محاسبه شده بوده یا نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه رفتار ددمنشانه این رژیم در ارتباط با مردم فلسطین و غزه تکرار رفتارهای وحشیانه این رژیم در گذشته است و آن را محکوم می‌کنیم، افزود: بیش از اینکه حمله رژیم را مرتبط با سفر زیاد نخاله به تهران بدانم، معتقدم این رفتارها ناشی از شرایط داخلی و بحرانی این رژیم است.

کنعانی تاکید کرد: بی ثباتی داخلی در این رژیم و چالش‌های اجتماعی در این رژیم باعث شده برای فرافکنی اقدام به رفتارهای تهدیدآمیز و غیرقانونی و بی ثباتی آفرین در پیرامون کند. حمله این رژیم به غزه در زمره این رفتارهاست و حمله شب گذشته به سوریه استمرار رفتارهای ساختارشکنانه این رژیم است؛ این مسئولیت جامعه بین المللی است که نسبت به این رفتارها اقدام جدی و بازدارنده کند.

وی همچنین ۲۳ مرداد و روز مقاومت اسلامی لبنان را در جنگ ۳۳ روزه گرامی داشت و گفت: روزی است که به تعبیر مقام معظم رهبری، حزب الله لبنان به جهان عرب و اسلام عزتی دوباره بخشید و هیمنه رژیم صهیونیستی فروریخت. اهمیت این روز در تحقق یک راهبردی است که حضرت امام (ره) پایه گذاری کردند و در دوران رهبری مقام معظم رهبری امتداد یافت و این‌که مقاومت تنها گزینه حل مسئله فلسطین است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: یاد شهدای مقاومت اسلامی و مردمی لبنان را گرامی می‌داریم و یاد و نام بلندآوازه شهدای مقاومت و مدافع حرم و سردار شهید قاسم سلیمانی و یار دیرین آن شهید همدانی را گرامی می‌داریم.

کد خبر: 1150757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =