تحصیل و مهارت‌آموزی رایگان دانشجویان بی‌بضاعت دانشگاه آزاد در مناطق محروم/ قرارگاه جهادی واحد زابل نیروی کار صنعت را تامین می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: شیوه‌نامه ابداعی «کار-تحصیل»را طراحی کردیم و به سازمان مرکزی پیشنهاد دادیم تا بتوانیم باتوجه به سطح بالای محرومیت ناشی از خشکسالی در استان و کاهش توان مالی مردم برای پرداخت شهریه‌های دانشجویی، ثبت‌نام در دانشگاه و دریافت خدمات دانشجویی و رفاهی را برای داوطلبین بی‌بضاعت رایگان کنیم.

مسعود اکبری زاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: دانشگاه ازاد اسلامی سیستان و بلوچستان از سال 1397 با راه‌اندازی 25 پردیس دانشگاهی در شهرهای محروم استان، آموزش عالی را از واحدهای مادر به این مناطق برده و امکان استفاده از آن را برای 13هزار دانشجوی غیربرخوردار از تحصیل که اغلب‌َ این جمعیت‌ را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، فراهم کرده است. همین موضوع سبب شده تا دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان از واحدهای پیشرو در جذب دانشجو باشد.

او ادامه داد: امسال بیش از 100 رشته جدید مهارتی در دوره‌های کاردانی پیوسته و ناپیوسته به مجموع واحدهای دانشگاه آزاد در سیستان و بلوچستان افزوده شده که سهم واحد زاهدان در این میان 60 عنوان رشته است. توزیع رشته در واحدهای گوناگون را متناسب با نیاز هر شهر مدیریت می‌کنیم و اگر امکان ایجاد رشته‌ای در یک واحد نباشد، رشته مورد نظر را به صورت محل برگزاری کلاس به آن واحد می‌دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: همچنین باتوجه به سطح بالای محرومیت ناشی از خشکسالی در استان و کاهش توان مالی مردم برای پرداخت شهریه‌های دانشجویی، شیوه‌نامه ابداعی «کار-تحصیل»را طراحی کردیم و به سازمان مرکزی پیشنهاد دادیم تا بتوانیم پس از تصویب در معاونت فنی و مهندسی، با اجرای آن از ابتدای ترم تحصیلی آینده، ثبت‌نام در دانشگاه و دریافت خدمات دانشجویی و رفاهی را برای داوطلبین بی‌بضاعت رایگان کنیم.

اکبری‌زاده در توضیح طرح «کار-تحصیل» گفت: در این طرح داوطلبین تعهد می‌دهند که در ازای تحصیل و دریافت خدمات رایگان در دانشگاه آزاد اسلامی، ساعاتی را در هفته مطابق با نیاز موجود در بخش‌های مختلف دانشگاه، به فعالیت در اماکنی همچون کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مزارع تحقیقاتی، گلخانه‌ها و ... اختصاص دهد. «کار-تحصیل» علاوه بر این‌که نوعی حمایت مالی از دانشجو به شمار می‌رود، زمینه‌ مناسبی برای مهارت‌آموزی و اتصال تحصیل به اشتغال را ایجاد می‌کند.

به عقیده وی، «کار-تحصیل» از طرفی به دانشگاه در کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای از طریق توانمندسازی دانشجویان کمک می‌کند. چنانچه فعالیت دانشجو در این طرح، منجر به سودآوری به مقداری بیش‌تر از هزینه تحصیلی سالانه‌اش شود، متناسب با همان مقدار، کمک هزینه تحصیلی هم دریافت خواهد کرد.  

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: همچنین تلاش کرده‌ایم تا در تعامل با صنایع و اصناف مختلف استان، علاوه بر همکاری‌های آموزشی، نیاز به نیروی دانش‎‌آموخته و ماهر را از میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تامین کنیم. تاسیس مدرسه عالی مهارتی پتروشیمی و آموزش نیروهای بومی در مجتمع پتروشیمی چابهار و همچنین معرفی دانشجویانی از دانشگاه آزاد برای مهارت‌آموزی، بورسیه تحصیلی و استخدام پس از تحصیل حسب نیاز آن‌ها، از جمله این همکاری‌ها است.

مسعود اکبری زاده افزود: سه مدرسه مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان وجود دارد که امیدواریم دو مدرسه دیگر نیز به‌زودی به آن‌ها اضافه شود. یکی از آن‌ها، مدرسه عالی مهارتی شیلات و صیادی را متناسب با ظرفیت‌ بنادر و دریا طراحی کردیم که در مرحله تصویب قرار دارد. مدارس عالی نساجی و پوست و چرم نیز از دیگر مدارس مدنظر ما در استان هستند.

او با اشاره به تاسیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی براساس نیازی  که منطقه سیستان برای آموزش برخی از مهارت‌ها اعلام کرد، اقدام به تاسیس یک قرارگاه جهادی کرد که با حضور مسئولین استان و همچنین معاونین سازمان مرکزی دانشگاه آزاد در شهر زابل افتتاح شد. تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه پوست، چرم و صنایع وابسته با پشتیبانی مالی و تجهیزاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهریورماه سال جاری توسط دانشگاه آزاد اسلامی در این قرارگاه آغاز می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در پایان تاکید کرد: تخفیف 50درصدی دانشگاه آزاد اسلامی ویژه دانشجویان مناطق محروم و همچنین تخفیف‌های گوناگون دیگر در کنار اجرای طرح‌های مهارتی و کارآفرینی سبب شده تا جذب دانشجو از اقشار مختلف جامعه استان خصوصا افرادی که توان تحصیل نداشتند، بشدت افزایش پیدا کند.

انتهای خبر/

کد خبر: 1150761

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =