پیش بینی بورس سه شنبه ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۱

معاملات بورس فردا یک مقدار گیج خواهد بود، یعنی معاملات به طرف خاصی نمی‌رود. بازار سرمایه منتظر اخبار جدیدتر و بهتری از توافق است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، شاخص بورس تهران امروز دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ با رشدی ناچیز به کار خود پایان داد. رشد ۴۴ واحدی شاخص کل باعث ثبت رقم یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحدی بر روی تابلوهای بورس شد. از طرفی هم شاخص کل هم‌وزن رشد نسبتا خوبی را تجربه کرد؛ به گونه ای که شاخص ضمن جهش یکهزار و ۷۸۲ واحدی در محدوده ۳۹۷ هزار واحدی تثبیت شد.

بیشتر بخوانید

پذیرش ۸ خودروی جدید در بورس کالا

دلیل رکود بورس چیست؟

بازار سرمایه در حالی این روزها را سپری می‌کند که اخبار پیرامون احیای توافق حاکی از بالا گرفتن ابهامات در این زمینه است. از طرفی برخی نشانه‌های مثبت دیده می‌شود که امیدها را برای احیای توافق تقویت می‌کند. اما از سوی دیگر برخی دیگر از اخبار این امید را دچار خلل می‌کنند.

بورس نیز از این شرایط بلاتکلیفی و بیم و امید متاثر شده و در فضای رکودی سنگین به سر می‌برد. بسیاری از کارشناسان نیز اعتقاد دارند تعیین تکلیف توافق می‌تواند گره از کار توافق بگشاید. هرچند نوسانات قیمتی اخیر در بازار ارز و سقوط نرخ دلار به کانال ۲۹ هزار تومانی سهامداران را دچار تردید کرده است.

با توجه به این موضوع واهمه‌ای بین اهالی بورس وجود دارد که نکند دولت در صورت احیای توافق اقدام به دخالت در بازار ارز کند. دخالتی که می‌تواند منجر به کاهش مقطعی نرخ دلار از طریق فشردن فنر قیمت‌ها شود. اما تجربه ثابت کرده چنین کاهش قیمتی نه تنها پایدار نیست بلکه ضربه سهمگینی به بدنه اقتصاد کشور وارد می‌کند.

سیگنال بازار ارز به بورس

البته برخی اعتقاد دارند در صورت احیای توافق دولت با ارزپاشی در بازار ارز، سعی در کنترل نرخ دلار خواهد داشت. حتی تعدادی از اقتصاددانان از احتمال سقوط قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان و حتی تحقق دلار ۱۵ هزار تومانی هم سخن به میان آورده‌اند. نکته‌ای که بسیاری از فعالان بازارهای مالی را نگران کرده است.

حالا اغلب کارشناسان معتقدند سیگنال بازار ارز به بورس تهران باعث رکود در بازار شده است. هرچند اکثر قریب به اتفاق صاحبنظران چنین اتفاقی را نه تنها بعید بلکه محال می‌دانند. استدلال این عده نیز غیرمنطقی و نامعقول بودن چنین اقدامی از سوی دولت است. هرچند اغلب بر این باورند که دولت در صورت آزاد شدن منابع بلوکه شده نیز توانایی ارزپاشی در مقیاسی که بتواند نرخ دلار را تا این اندازه کاهش دهد نخواهد داشت.

اما مدافعان نظر سقوط قیمت دلار به محدوده کمتر از ۲۰ هزار تومان معتقدند رفتار دولت در یکسال اخیر منطقی و معقول نبوده است. از همین رو اعتقاد دارند که دولت در صورت دسترسی به منابع بلوکه شده بخش قابل توجهی از آن را برای مداخله در بازار ارز در نظر می‌گیرد. البته نباید فراموش کرد همین دسته از اقتصاددانان نیز بر اثرات ویرانگر اجرای چنین برنامه‌ای در اقتصاد کشور تاکید دارند.

دلار ۱۵ هزار تومان می‌شود؟

اجماع نظری که بین کارشناسان بازارهای مالی درباره نرخ ارز وجود دارد نیز حاکی از کاهش کم‌دامنه قیمت در صورت احیای توافق است. به عبارتی می‌توان گفت مدافعان نظر دلار ۱۵ هزار تومانی در اقلیت هستند. اما به طور کلی اغلب تحلیلگران اعتقاد دارند اگر توافق احیا شود می‌توان شاهد کاهش مقطعی و هیجانی نرخ دلار بود. اما این دسته از صاحبنظران اقتصادی بر این باورند که این کاهش نمی‌تواند بیش از ۱۰ الی ۱۵ درصد قیمت فعلی دلار باشد. از

شاخص کل که در ابتدای معاملات تحت تاثیر معاملات گروه خودرویی و بانکی توانست تا سطح یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحدی برسد. اما در پایان نیمه اول بازار با کاهش بیش از ۸۶۸ واحدی همراه شد و به محدوده یک میلیون و ۴۶۶ هزار واحدی رسید.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: معاملات بورس فردا یک مقدار گیج خواهد بود، یعنی معاملات به طرف خاصی نمی‌رود. بازار سرمایه منتظر اخبار جدیدتر و بهتری از توافق است.

وی ادامه داد: روز جمعه آخر وقت اخبار مثبت توافقی آمد و روی قیمت دلار بسیار تاثیرگذار بود. این اخبار باعث شد که دلار در حدود ۱۵۰۰ تومان ارزان شود. روز شنبه دیدیم که اخبار بیشتر شده و به همین واسطه بازار واکنش نشان داد.

بورس در انتظار توافق

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: گروه‌های خودرویی و بانکی پرچمدار بازار در موقعیت‌های توافقی هستند و در این دو روز باعث رشد شاخص شدند.

الیاس کردی با اشاره به ارزش معاملات بازار گفت: ارزش معاملات روز شنبه چندان بالا نبود اما بورس مثبت بود یعنی معامله خاصی انجام نمی‌شد. به روز یکشنبه رسیدیم دیدیم سکوت خبری است و قیمت دلار کمی تغییر کرد و به نوعی امروز بازار منتظر اخبار بیشتر از توافق بود.

وی در ادامه تشریح کرد: امروز حدود ۶۵ درصد بازار سرمایه منفی بود و خروج پول داشتیم. ارزش معاملات نیز به طور ناچیزی افزایش یافت. از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه خبر خاصی از توافق اتفاق نیفتاده و بازارهای سرمایه‌گذاری در انتظار اخبار جدیدتری هستند.

الیاس کردی در توصیه به سهامداران گفت: توصیه بنده به معامله‌گران این است که روی فکت و واقعیت تردید کنند نه اخباری که دوست دارند بشوند. سهامداران اگر فکر می‌کنند توافق می‌شود بخشی از سرمایه را به صرف این استراتژدی کنند و بخش دیگر سرمایه خود را روی طرف دوم سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1150770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =