اعتراض ۲۱ هزار نفر به پذیرش بدون کنکور در رشته‌های علوم پزشکی/ با جان مردم بازی نکنید!

۲۱ هزار نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نسبت به پذیرش بدون کنکور رشته‌های علوم پزشکی اعتراض کرده و اعلام کردند: لطفاً بیش از این با جان مردم و ارزش کار و رشته تحصیلی ما بازی نکنید. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رشته‌های پیراپزشکی، از جمله‌ رشته‌های پرطرفداری هستند که هم بازار کار خوبی دارند و هم به دلیل شباهت با پزشکی و کار در محیط بیمارستان می‌توانند جایگزین خوبی برای آن دسته از علاقمندانی باشد که از قافله پذیرش در رشته پزشکی جا مانده‌اند.

از آنجایی که کمبود نیروی انسانی در رشته‌های پیراپزشکی مناطق محروم بحرانی جدی به حساب می‌آید، مجلس در راستای جبران این کاستی اقدام به تصویب قانون پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی در رشته‌های پیراپزشکی کرد. به طوری که بر اساس دفترچه انتخاب رشته سال ۱۴۰۱، دانشگاه‌های علوم پزشکی ایلام، مشهد، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، گلستان، هرمزگان مجاز به پذیرش دانشجو بدون آزمون هستند. این پذیرش در رشته‌های مامایی، هوشبری، اتاق عمل و بهداشت صورت خواهد گرفت. 

هم‌اکنون این قانون از سوی برخی دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و کادر بهداشت و درمان مورد اعتراض قرار گرفته است. 

تشکیل کمپین نه به پذیرش بدون کنکور رشته‌های علوم پزشکی 

بیش از ۲۱ هزار نفر با تشکیل کمپینی به امکان تحصیل بدون آزمون در رشته‌های پیراپزشکی معترض شدند. این افراد با هشتگ «نه به پذیرش بدون کنکور رشته‌های پزشکی» از وزرای علوم و بهداشت خواستند که پذیرش بدون کنکور دانشجو در رشته‌های پزشکی لغو شود.

در این کمپین خطاب به وزرای علوم و بهداشت آمده است که ما کادر بهداشتی و درمانی با پذیرش بدون کنکور داوطلبان کنکور در رشته های مامایی، هوشبری، اتاق عمل و بهداشت مخالفیم. لطفاً بیش از این با جان مردم، ارزش کار و رشته تحصیلی ما بازی نکنید. این اقدام بازی با جان شهروندان و بی‌اهمیت ساختن رشته‌هایی‌ست که هم لباس‌های ما برای قبولی در آنها عشق بسیار داشته و زحمت بسیارتر کشیده‌اند. به همین منظور تقاضا داریم پذیرش بدون کنکور داوطلبان در این رشته‌ها را متوقف کنید.

پذیرش دانشجو بدون توجه به سابقه تحصیلی

جلیل کوهپایه زاده دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی هم با اعلام مخالفت وزارت بهداشت با پذیرش بدون کنکور در برخی رشته‌های پیراپزشکی، تاکید کرد که یکی از مهم‌ترین مشکلات این قانون این است که پذیرش با سوابق تحصیلی بدون ارتباط مناسب با دیپلم انجام می‌شود. به این معنا که فرد می‌تواند کاردانی کامپیوتر را با مدرک علوم انسانی انتخاب کند و پذیرش از علوم انسانی در کاردانی مامایی مطابق قانون سنجش و پذیرش سازمان سنجش ممکن است.

انتقادی که از سوی دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شده، بسیار قابل تامل است؛ به طوری‌که حتی با اعمال تغییرات جدید کنکور برای سال ۱۴۰۲ و ادامه یافتن این تغییرات تا ۱۴۰۵، باز هم این معضل به قوت خود باقی خواهد ماند. به این معنا که اگر سابقه تحصیلی معیار مناسبی برای گزینش دانشجو باشد و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی امتحانات متوسطه به صورت سراسری برگزار شود، باز هم پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی و بدون محدودیت در مورد مرتبط یا غیرمرتبط بودن دیپلم فرد، سبب ورود افراد به این رشته‌ها بدون توجه به شایستگی علمی آن‌ها خواهد شد.  

در پایان توجه به این نکته لازم است که قانون پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی در رشته‌های پیراپزشکی سال ۱۳۹۲ از سوی مجلس تصویب و از سال تحصیلی ۱۳۹۵ اجرایی شده است. به عبارتی، این قانون  ۹ سال پیش تصویب شده و ۶ سال هم از اجرایی شدن آن می‌گذرد؛ اما هم‌اکنون شاهد شکل‌گیری مخالفت با آن هستیم. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که چرا چنین قانونی در سال‌های گذشته مورد تحلیل و نقد قرار نگرفته است؟!

انتهای پیام/

کد خبر: 1150772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =