اختصاص پاداش ۲۵۰ میلیارد تومانی برای مشترکان خوش مصرف برق

وزیر نیرو با بیان اینکه با وجود افزایش دما و مصرف نسبت به سال گذشته، خاموشی نداشتیم، از پاداش ۲۵۰ میلیارد تومانی برای مشترکان خوش مصرف برق خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در نشست خبری، اظهار کرد: مردم تاکنون همکاری بسیار خوبی در صرفه‌جویی داشتند که امیدواریم این همکاری تداوم داشته باشد تا تابستان امسال را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

بیشتر بخوانید

تابستان بدون خاموشی مدیون صرفه جویی ادارات در مصرف برق بود

وی ادامه داد: سال گذشته تابستان به‌گونه‌ای پشت سر گذاشته شد که حداقل ۱۵ هزار مگاوات ناترازی تولید برق داشتیم و با رشد تقاضای ۴.۵ درصد سالانه برق روبرو بودیم.

وزیر نیرو افزود: بر این اساس پیش‌بینی می‌شد امسال ناترازی برق بیشتر شود و به حدود ۲۰ هزار مگاوات برسد که با اقدامات اساسی دولت سیزدهم مانع وقوع خاموشی شدیم.

وی افزود: تابستان امسال فصل بسیار گرمی است و همین امروز متوسط دمای کشور ۳۸ درجه است که نسبت به روز مشابه سال گذشته ۱.۱ درصد بیشتر است. هر یک درجه افزایش دما ۱۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌کند.

محرابیان گفت: ‌این در حالی است که در برخی نقاط کشور بین ۴ تا ۵ درجه رشد دما نسبت به تابستان گذشته داشتیم و حتی برخی شهرها امسال رکورد دمایی زده شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: با وجود این رشد دما و افزایش مصرف برق، تاکنون شاهد هیچ‌گونه خاموشی در کشور نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: امسال با وجود صرفه‌جویی خوبی که از سوی مردم شد شاهد رشد ۴.۸۵ درصدی مصرف بودیم که اگر این رشد در بخش صنعت باشد رشد ارزش‌آفرینی است.

محرابیان گفت: اگر رشد مصرف در چارچوب الگوی مصرف باشد مورد تایید است.

وی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون حدود یک میلیون کنتور در کشور نصب شده که نشان از رشد مشترکان صنعت برق دارد.

وزیر نیرو افزود: رکورد مصرف برق تابستان امسال تاکنون ۶۹ هزار و ۲۷۸ مگاوات بوده که نسبت به تقاضای انرژی پارسال ۲ هزار و ۲۰۰ مگاوات بیشتر است.

محرابیان خاطرنشان ساخت: امسال همکاران صنعت برق در دو جبهه تامین و تولید برق و نیز مدیریت سیلاب‌ها فعال بودند که در بخش سیلاب هم‌زمان ۲۱ استان کشور درگیر سیلاب شدند.

وی ادامه داد: در بخش سیلاب تاسیسات برق آسیب پذیری زیادی داشتند با این وجود قطع برق در کمتر از ۱۰ ساعت برطرف می‌شد.

تدوین یک‌صد برنامه برای پیشگیری از خاموشی‌ها

وزیر نیرو با اشاره به این موضوع که پارسال از ۲۹ اردیبهشت خاموشی‌های گسترده در کشور وجود داشت افزود: بر همین اساس از ابتدای آغاز بکار در دولت سیزدهم نشست‌هایی برگزار کردیم که ماحصل آن تدوین یکصد برنامه عملیاتی بود.

محرابیان افزایش ظرفیت تولید برق را یکی از محورهای اصلی این برنامه دانست و افزود: برای افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق در کشور اقدام شد این در حالی بود که متوسط عملکرد دولت‌های ۱۱ و دوازدهم ۲ هزار و ۶۷ مگاوات بود

وی گفت: برنامه‌ریزی ما بر این اساس شد که تا ۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه کنیم که حدود ۵ هزار مگاوات آن راه‌اندازی جدید بود و هزار مگاوات هم افزایش توان نیروگاه‌های موجود محقق شد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: از مجموع ۶ هزار مگاوات ۴ هزار و ۲۰۰ مگاوات به مدار تولید وارد شده و حدود یک هزار و ۸۰۰ مگاوات هم طی ماه‌های باقی مانده امسال وارد مدار خواهند شد.

محرابیان استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های موجود را هم از دیگر محورهای برنامه دانست و افزود: بر این اساس تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها در دستورکار قرار گرفت و به موقع به انجام رسید.

وی با اشاره به عمر بالای برخی خطوط انتقال و پست‌های برق از برنامه‌ریزی برای اصلاح آنها خبر داد.

وزیر نیرو گفت: امسال برنامه‌ریزی برای تعویض خطوط و پست‌های فرسوده از مهرماه انجام خواهد شد.

محرابیان در باره اقدام‌های مدیریت مصرف گفت: برنامه خاموشی صفر در بخش خانگی مدنظر قرار گرفت تا رضایت مردم حاصل شود.

وی گفت: امسال مدیریت مصرف در بخش اداری به جد مدنظر قرار گرفت و با اقدام‌های صورت‌گرفته تاکنون ۳۰ درصد صرفه‌جویی در این بخش محقق شده است.

وزیر نیرو راهکارهای تحقق این ۳۰ درصد را تغییر ساعت کار اداری، تنظیم دمای کولرها و تاسیسات سرمایشی برشمرد و خاطرنشان ساخت: امسال در بخش خانگی حماسه اتفاق افتاد.

محرابیان ادامه داد: گرچه سیاست ما در این بخش اعمال نشدن خاموشی تا آنجا که امکان دارد بود اما باور نکردنی بود که حدود ۴۰درصد مشترکان رعایت مصرف کردند.

وی گفت: امسال حدود ۱۱ میلیون مشترک نسبت به مصرف سال گذشته خود کمتر مصرف داشتند و متوسط پاداشی که تا تیرماه به این دسته از مشترکان پرداخت شد ۲۵۰ میلیارد تومان بود.

کد خبر: 1150775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =