تاکید وکلای ملت بر اهمیت مقابله با حوادث بیولوژیک / تذکر به نوری برای اجرای قانون بودجه در باره پرداخت اضافه کاری معلمان

دستور کار جلسه علنی امروز مجلس اعلام شد که براساس آن در دستور کار نمایندگان قرار دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز سه شنبه (25 مرداد) از دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

سوال آقای مهدی عسگری نماینده کرج و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر بهداشت

گزارش کمیسیون عمران در مورد ریزش ساختمان مترو پل

گزارش نهایی کمیسیون صنایع در خصوص تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان

گزارش کمیسیون آموزش در خصوص تصویب تحقیق و تفحص از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی درباره نقل و انتقال سوابق بیمه بین صندوق های بازنشستگی

گزارش کمیسیون قضایی در مورد طرح اصلاح مواد 705 تا 711 قانون مجازات اسلامی

گزارش کمیسیون قضایی در مورد طرح مالکیت صنعتی، اختراعات، علائم صنعتی و علائم تجاری

گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد قانون بانکداری جمهوری اسلامی

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد  طرح الزام دولت به اجرای دیپلماسی اقتصادی با رویکرد تقویت حوزه های صنعتی تولیدی و خدماتی

 قالیباف: نظارت بر ساخت و سازها جنبه صوری پیدا کرده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وجود مشکلات جدی در قانون نظام مهندسی کشور و لزوم اصلاح آن گفت: نظارت بر ساخت و سازها جنبه صوری پیدا کرده و باید در این مورد چاره‌اندیشی اساسی کنیم.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس، ضمن رسیدگی به گزارش حادثه متروپل، ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدیده در این حادثه و همچنین مردم شهر آبادان گفت: یکی از مشکلات جدی و اساسی در حوزه ساخت و ساز، بحث مربوط به درآمدهای پایدار شهرداری هاست.

قالیباف افزود: این موضوع همیشه بر زمین مانده و باعث شده طرح های تفصیلی و جامع و بعد سازمان مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها جنبه صوری پیدا کرده است و دولت و مجلس باید در این مورد چاره اندیشی اساسی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: قانون نظام مهندسی مشکلات جدی دارد و دوستانمان در کمیسیون عمران باید این قانون را اصلاح کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نکته دیگری که در این گزارش باید تأکید شود این است که بسیاری از ساختمان‌ها بهره‌برداری‌های غیرقانونی انجام می‌دهند مثلاً برخی از ساختمان‌ها تغییر کاربری پیدا می‌کنند یعنی ساختمانی که برای کارکرد دیگری پایان کار گرفته امروز در آن کار دیگری انجام می‌دهند که این مسئله یکی از معضلات جدی ما است به همین دلیل بخشی از اتفاقات ناگوار به دلیل ناامنی سازه‌ها و بخش دیگر به تغییر کاربری‌های غیرقانونی در ساختمان‌هایی که برای چنین کاربری‌ ساخته نشده‌اند، مربوط می‌شود.

قالیباف اظهار کرد: متأسفانه سازمان شهرداری‌ها و نظام مهندسی مشکلات عمدتاً نظارتی و قانونی دارند و ما عملاً منفعل شده‌ایم لذا حوادث، آتش‌سوزی‌ها و ریزش‌ها ریشه در این مسئله دارد بنابراین باید این مشکلات اساسی حل و فصل شوند، همچنین اکنون ساختمان‌های بزرگی مخصوصاً در کلانشهرها وجود دارد که هم در سازه‌ها مشکل دارند و هم در کاربری، به همین دلیل ساختمان‌های پرخطری شده‌اند.

وی درباره مسئله مدیریت بحران نیز بیان کرد: اجازه دهید با صراحت بگویم؛ در دولت گذشته به مدت بیش از دو سال یک بار هم شورای عالی مربوط به بحران کشور تشکیل نشد البته آن زمان نیز تذکر کتبی نسبت به این موضوع دادیم؛ همچنین اعتبارات، تجهیزات و وظایفی که این شورا در پیشگیری و حین حادثه و بعد از حادثه دارند مشخص نیست در حالی که اعتبارات آن مشخص و روشن در بودجه می‌آید ضمن آن که همیشه باید هزینه‌کرد و عملکرد سازمان بحران همراه با بودجه به صحن مجلس (به دلیل اهمیتی که دارد) بیاید اما نگاه به این وضعیت از ابتدای سال تا اکنون نشان می‌دهد به اعتبارات این مهم در حوزه بحران توجهی نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آخرین نکته مربوط به مناطق آزاد است چرا که بر اساس ماده (65) احکام دائمی همه این مسئولیت‌ها به جز مسائل دفاعی و امنیتی به عهده مناطق آزاد است و لذا امیدواریم مناطق آزاد اشراف و دقت لازم را داشته باشند تا بتوانیم پیشگیری کنیم البته ما در مجلس یازدهم اخیراً در حوزه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها یک مصوبه داشتیم هر چند قدمی به جلو بود اما هنوز مشکل درآمد پایدار شهرداری‌ها حل نشده است لذا تا این مشکل به صورت ریشه‌ای در شهرداری‌ها حل نشود، مشکلاتی مانند ساخت و ساز و بحث‌های مربوط به حوزه نظارت‌های مهندسی و صدور پروانه باقی خواهد ماند بنابراین امیدواریم با اقدامات همه ما، دیگر چنین حوادثی تکرار نشود.

 تذکر به سه وزیر کابینه درباره وضعیت بد فرهنگی بازی‌های رایانه‌ای

نماینده دامغان در مجلس عنوان کرد که بعضی از بازی‌های رایانه‌ای موجود در فروشگاه‌های اینترنتی همچون بازار مغایر با چارچوب‌های فرهنگی است که موجب آسیب به کودکان و نوجوانان ما در این بخش می‌شود.

علی اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزرای ارتباطات و فناور یاطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی و اطلاعات عنوان کرد که بعضی از بازی‌های یارانه‌ای موجود در فروشگاه‌های اینترنتی همچون فروشگاه‌های اینترنتی بازار مغایر با چارچوب‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی است و موجب آسیب به کودکان و نوجوانان ما در این بخش می‌شود.

متن کامل تذکر نماینده دامغان به سه وزیر کابینه به شرح زیر است:

عنوان تذکر: عدم نظارت محتوایی بر بازی‌های رایانه‌ای در مارکت‌های داخلی

شرح تذکر: بعضی از بازی‌های رایانه‌ای موجود در مارکت‌های رایانه‌ای مانند اپلیکشن‌ بازار خارج از چارچوب‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی بوده و سبب آسیب رساندن به فرهنگ کودکان و نوجوانان شده است.

برخی از این بازی‌ها اقدام به یادآوری حکومت طاغوت و زنده نگه داشتن دوران پهلوی می‌نمایند، استفاده از شخصیت‌های تاریخی حامی جریان شاهنشاهی در این بازی‌ها، استفاده از موسیقی‌های خوانندگان زن قبل از انقلاب، زیر سوال بردن عقاید کودکان و نوجوانان به وسیله شبهه‌افکنی نظیر تمسخر علائم ظهور امام عصر نمونه‌هایی از آن اقدامات است. انتظار پیگیری و برخورد قاطع با این غارت و شبیخون فرهنگی را داریم.

 تذکر به نوری برای اجرای قانون بودجه در باره پرداخت اضافه کاری معلمان

نماینده دامغان در مجلس در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار اجرای قانون بودجه درباره پرداخت اضافه‌کاری معلمان در پایان هر ماه شد.

علی‌اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در تذکری به حمید نوری وزیر آموزش و پرورش خواستار اجرای قانون بودجه در مورد پرداخت اضافه کاری معلمان در پایان هر ماه شد.

متن کامل تذکر نماینده مردم دامغان در مجلس به وزیر آموزش و پرورش به شرح زیر است:

خلاصه تذکر: لزوم اقدام سریع دولت در عمل به قانون بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص پرداخت حق‌الزحمه اضافه‌کار معلمان عزیز به صورت ماهانه و همزمان با پرداخت حقوق آنها، همچنین لزوم پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال 1400.

شرح تذکر :

جناب آقای رئیس‌جمهور! چرا سازمان برنامه و بودجه در پرداخت به موقع مطالبات فرهنگیان تعلل می‌ورزد؟ آیا فقط برای پرداخت مطالبات فرهنگیان کمبود بودجه داریم؟ چرا سازمان برنامه و بودجه به قانون مصوب مجلس مبنی بر پرداخت اضافه‌کار معلمان به صورت ماهانه عمل نمی‌کند؟ چرا پاداش خدمت بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش یکسال بعد از بازنشستگی آنها هنوز پرداخت نشده است؟ آیا دولت خسارات ناشی از تأخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت قشر مظلوم فرهنگی را می‌پردازد؟ چرا همیشه این قشر باید مورد ظلم و ستم واقع شود؟ چرا سازمان برنامه و بودجه همواره از نجابت و شکیبایی فرهنگیان سوءاستفاده می‌کند؟ لازم است دستور فرمایید سریعاً در پرداخت مطالبات فرهنگیان شاغل و بازنشسته اقدام لازم به عمل آید.

 تاکید وکلای ملت بر اهمیت مقابله با حوادث بیولوژیک

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز پارلمان طی تذکرات شفاهی خود ضمن اعلام ضرورت اطلاع رسانی در مورد مذاکرات هسته‌ای از اهمیت انتخاب مدیران شایسته و لزوم مقابله با حوادث بیولوژیک گفتند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه ۲۵ مرداد پارلمان به بیان تذکرات شفاهی خود پرداختند که در ادامه به مهمترین عناوین آن اشاره شده است.

*مقابله با حوادث بیولوژیک نیازمند ساز وکار قانونی است

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با استناد به بندهای ۱۱ و ۱۲ ماده ۲۲ آئین نامه داخلی طی تذکر شفاهی اظهار داشت:  این بندها به شأن و منزلت و اقتدار مجلس اشاره دارد، تصویب ساز و کار لازم برای بهبود روش های نظارتی در حوزه سلامت علی الخصوص در حوزه دفاع در زمینه حملات سایبری از جمله مواردی است که باید هم مورد توجه مجلس و هم دولت قرار گیرد چرا که ما در این زمینه نیازمند قانون مقابله با حوادث زیستی و بیولوژیک هستیم.

وی ادامه داد: اینکه فقط حوزه سلامت را مسئول مقابله با حوادث بیولوژیک بدانیم خطای بزرگی است، امروز در دنیا از طریق پدافند غیرعامل و قوانین مقابله با حوادث بیولوژیک به ایجاد ساز وکار قانونی می پردازند، در این راستا ما در مجلس طرح تحت عنوان مرجعیت دانش در مقابل حوادث زیستی داریم که اگر به سرعت در دستورکار مجلس قرار گیرد می تواند به دغدغه های نماینده سوال کننده از وزیر بهداشت پاسخ دهد.

نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز افزود: آنچه الان در مورد واکسن های سویه ووهان مطرح است آزمایشگاه های مرجعی است که باید برای پلتفرم های جدید انجام دهند بنابراین واکسن های قدیمی در آن روی سویه های جدید آزمایش شده سپس درسطح جامعه تزریق می شود.

* آقای رئیس جمهور در انتخاب مدیران به اصل شایسته سالاری، تعهد و تخصص توجه کنید

 سید حمزه امینی نماینده مردم هشترود و چاراویماق درمجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به رئیس جمهور گفت: حیف و افسوس و صد افسوس به این دلسوزی ها، فعالیت ها و تلاش هایتان که برای اصلاح امور و خدمت به مردم انجام می دهید، اما متاسفانه برخی از مدیران ناکاربلد، ناتوان و غیرمتخصص شما، این تلاش ها را ضرب در صفر می کنند.

وی افزود: لطفا در انتخاب مدیران در سطح کلان و خرد، به اصل شایسته سالاری، تعهد و تخصص توجه کنید و ای کاش به جای تقدیر برخی مدیران کاربلد، به تغییر سیاست و روش کاری آنها اقدام می کردید.

* لزوم صدور دستور رئیس جمهور برای پیگیری مطالبات فرهنگیان اعزام به خارج

 کیوان مرادیان کوچکسرائی نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه ،جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: متأسفانه یک عده اجازه ندادند که به حق قانونی آنها و منابعی که مشخص نیست چه کسانی هزینه کردند، پرداخته شود؛ این افراد هر هفته باید از شهرستان‌ها به تهران بیایند تا پیگیر مطالبات خود باشند.

وی افزود: هزاران نفر مشمول حکم دیوان می‌شوند و باید پاسخ منطقی به مطالبات آنها داده شود؛ سازمان برنامه و بودجه باید این مسئله را حل کند؛ این قشر تأثیرگذارترین افراد در جامعه هستند که فرزندان ما را آموزش می‌دهند لذا شأن آنها نباید پایمال شود بنابراین رئیس جمهور دستور اکید دهند که مسئله حل شود.

*اطلاع‌رسانی به مردم درباره مذاکرات هسته‌ای ضروری است

 غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: اطلاع‌رسانی به مردم درباره مذاکرات هسته‌ای ضروری است. زمانی که دشمن به سرکردگی آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس در جریان است، چه دلیلی دارد که مردم از آن اطلاع نداشته باشند، اگر مردم از مذاکرات مطلع باشند بهتر همکاری می‌کنند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از جهت‌گیری دولت در سیاست خارجی که پس از دولت گروگانگیر سلامت و معیشت، سیاست خارجی را به روال متوازن برگرداند و از هیاهوی غربگراهایی که طرفدار سیاست‌های فقط غربی هستند نهراسید و به سیاست نه شرقی، نه غربی که همان سیاست متوازن از اول انقلاب وفادار ماند، تشکر می‌کنم.

کد خبر: 1150798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =