طب سنتی/ خواص شیرین بیان و فواید و عوارض آن برای سلامت و درمان بیماری‌ها

استفاده از گیاه شیرین بیان خواص و فواید بی نظیری را به همراه دارد، البته شیرین بیان برای سلامت بدن هم بسیار مفید است و به درمان برخی از بیماری ها کمک شایانی می کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شیرین بیان، یکی از طعم دهنده های مواد غذایی و فراورده های غذایی است.شیرین بیان زمانی که به عنوان یک محصول غذایی استفاده می شود, فواید سلامتی یا عوارض جانبی ندارد. زمانی که به عنوان یک محصول دارویی استفاده می شود, ممکن است اثرات نامطلوب و ناخواسته ای بر بدن ایجاد کند.در طب جایگزین به عنوان یک کمک موثر در درمان سوزش معده در ترکیب با گیاهان یا عصاره های دیگر استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:

طب سنتی/ خاصیت جادویی زیتون

شیرین بیان می تواند در درمان علائم اگزما (خارش, تورم و قرمزی) موثر باشد.سایر استفاده ها با تحقیقات شامل درمان پسوریازیس, زخم شانکر, سندرم روده تحریک پذیر, کلسترول بالا, گرفتگی عضلات, درد ناشی از سرطان, ورم مفاصل, زخم معده و بسیاری از شرایط دیگر است.

مشخص نیست که آیا شیرین بیان در درمان همه بیماری ها موثر است یا خیر چراکه استفاده دارویی از این محصول توسط FDA تایید نشده است برای همین شیرین بیان نباید به جای داروها برای شما تجویز شود بلکه اغلب به عنوان یک مکمل گیاهی فروخته می شود ؛ مکمل های گیاهی سلامتی که باید از یک منبع معتبر خریداری شوند.

شیرین بیان چیست و چه خواصی دارد؟

ویتامین ها و ارزش غذایی شیرین بیان:

شیرین بیان طیف وسیعی از مواد مغذی مفید و فلانوئیدها را دارد.

منبع خوبی از ویتامین B1 (تیامین)، B2 (نیاسین)، B3 (ریبوفلاوین)، B5 (پانتوتنیک اسید) و ویتامین E (توکوفرول) است.

همچنین مواد معدنی نظیر فسفر، کلسیم، کلوئین، آهن، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم، سیلیسیم و روی را تامین می کند.

غنی از فیتوناتریشن های ضروری مانند شامل بتا - کاروتن، گلیسیریزین، گلابریدین، ایزولیکویریتیگنین، تیمول، فنول، اسید فورولیک و کورستین است.

فواید سلامتی شیرین بیان:

شیرین بیان، یک درمان طولانی مدت است و به طور علمی طبیبان سنتی آن را پرورش می دادند که فواید شیرین بیان درباره مشکلات سلامتی شامل موارد زیر است:

شیرین بیان برای درمان زخم های آفتوس یا زخم های دهانی:

شیرین بیان برای درمان زخم معده دردناک مکرر که به عنوان زخمهای دهانی نیز شناخته می شوند، مفید هستند.زخم های دهانی، کوچک و غیر مسری هستند که در بافت های داخل دهان و لثه رشد می کنند.علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که عصاره شیرین بیان، باعث بهبود قابل توجهی در درمان و بهبود درد و التهاب می شود.اجزای مفید شیرین بیان به تسریع التیام و کمک به تحریک مکانیزم دفاعی بدن کمک می کنند.

شیرین بیان برای درمان آرتریت روماتوئید:

شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است و ثابت شده است که در درمان آرتریت روماتوئید موثر است. تحقیقات نشان داده است که می تواند در کاهش سطح پروتئین - سیتوکین های التهابی و نیز تسکین درد و تورم، مفید باشد.

شیرین بیان برای محافظت از کبد:

مطالعات نتایج امیدبخشی را در مورد اثر هپاتواستروئیدی شیرین بیان نشان داده اند. حاوی گلیسیریزین است، که در درمان اختلالات کبدی با کاهش سمیت موثر است و به تثبیت وضعیت کارکردی نرمال کبد کمک می کند. یک مطالعه تحقیقاتی دیگر شواهدی مبنی بر فلانوئید ایزولیکویریتیگنین ارائه کرده که در شیرین بیان حضور دارد، و دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی و بازدارندگی است که در حفاظت از سلول های کبد از چربی بالا، آسیب های ناشی از رژیم و آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو، کمک می کند.

شیرین بیان برای اختلالات معده ای:

دانشمندان ذکر کرده اند که اسید گلیسیریزین موجود در شیرین بیان می تواند در برابر رشد هلیکوباکتر پیلوری از فرد محافظت کند و می تواند اثرات درمانی در علائم سوهاضمه یا هضم اختلال ایجاد کند.

شیرین بیان برای سندرم یائسگی و پیش یائسگی:

ریشه شیرین بیان در درمان علائم یائسگی و سندرم پیش یائسگی (PMS) موثر است. شیرین بیان غنی از ایزوفلاون ها است که به حفظ تعادل استروژن و پروژسترون در بدن کمک می کند. مطالعات نتایج مثبتی در رابطه با کارایی شیرین بیان در کاهش فراوانی گرگرفتگی های شبانه و بهبود سلامت جسمی و روان شناختی در زنان یائسه نشان داده اند.همچنین حاوی فیتواستروژن است و به بالا بردن سطح هورمونی در بدن کمک می کند، که در تسکین گرفتگی عضلات و ناراحتی در طول قاعدگی موثر هستند.

اثر پیشگیری شیمیایی و داروهای شیمی درمانی :

شیرین بیان دارای اثرات پیشگیری شیمیایی است و در درمان انواع مختلف سرطان ها مفید است. اثرات ضد پرولیفراتیوی گیاه شیرین بیان را در محدود کردن رشد سلول های سرطانی سینه انسان نشان داده است. این اثر به دلیل وجود فلانوئیدهایی مثل ایزولیکویریتیگنین ها است که به سرکوب سرطان کمک می کند و آپوپتوز نامیده می شود. تحقیقات در مورد فعالیت ضد توموری شیرین بیان که در کاهش سمیت ناشی از داروهای شیمی درمانی موثر هستند و مانع تولید سلول های تومور می شود، مدارک خوبی را بدست آورده است.

شیرین بیان برای سندرم خستگی مزمن:

شیرین بیان در جلوگیری از نقص عملکرد غده های آدرنالی که مسئول تولید هورمون ها از جمله کورتیزول برای مدیریت استرس در بدن و کمک به بهبود عملکرد کلی آن هستند، مفید است.

باید از مصرف بیش از حد شیرین بیان اجتناب شود. این امر در افرادی موثر است که برای مدت طولانی استروئید را برای مقابله با عمل سرکوبگر استروئیدی روی غدد آدرنالی مصرف کرده اند.

این امر همچنین به تحریک مقاومت بدن برای مقابله با استرس، به ویژه در طول مرحله ریکاوری بعد از عمل جراحی کمک می کند.اسید گلیسیریزین موجود در آن به احساس انرژی بیشتری کمک می کند و نشانه های سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا را کاهش می دهد.

شیرین بیان برای تقویت سیستم ایمنی:

شیرین بیان به بهبود مکانیزم دفاعی بدن کمک می کند.همچنین در بالا بردن سطح اینترفرون تاثیرگذار است، یک عامل ضد ویروسی که همراه با گلیسیریزین اسید است که عمل سلول های ایمنی را تحریک می کند و به مبارزه با ویروس ها و باکتری عفونی مانند آنفولانزا کمک می کند.

شیرین بیان برای درمان سل:

شیرین بیان در درمان سل ریوی موثر است و به کاهش طول فرآیند التیام کمک می کند.خواص ضدمیکروبی اجزای موجود در آن به خوبی در درمان بیماری های ریوی موثر هستند.

فواید شیرین بیان برای درمان عفونت:

شیرین بیان حاوی گلیسیریزین اسید است که در درمان بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی موثر است. مطالعات تحقیقاتی اثر ضد ویروسی شیرین بیان و ترکیبات آن را در مهار رشد ویروس تب خال و جلوگیری از هر گونه گسترش بیشتر سرطان را نشان داده اند.یک رویکرد علمی و سنتی، بیان می کند که خاصیت مبارزه شیرین بیان با عفونت در درمان عفونت های ریوی، که ناشی از ویروس واریسلا - زوستر است مفید تشخیص داده شده است.

آترواسکلروز:

ریشه های شیرین بیان دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که در حفظ سطوح سالم کلسترول موثر میباشند.فلانوئید گلابریدین همراه با دیگر اجزای مفید موجود در شیرین بیان، تاثیر مفیدی در جلوگیری از تجمع لیپوپروتئینیا کلسترول LDL اعمال می کند و به کاهش خطر بیماری هایی مانند آترواسکلروز کمک می کند.

شیرین بیان مضر در درمان اختلال تنفسی:

شیرین بیان در درمان گلو درد، سرفه، سرماخوردگی، برونشیت و بیماری های ریوی مانند آمفیزم مفید است.هم چنین از عفونت های تنفسی فوقانی که توسط ویروس ها و باکتری ها ایجاد می شوند، کمک می کند. به طور مؤثری به عنوان یک دفع آفات عمل می کند و در دفع مخاط و سایر مواد از ریه کمک می کند.یک مطالعه منتشر شده شواهدی را در رابطه با اثر درمانی شیرین بیان در کاهش انقبضات مجاری هوایی و اثرات سودمند آن در درمان آسم، ارائه داده است.

تاثیرات شیرین بیان بر درمان اچ آی وی:

شیرین بیان در درمان بیماری های مربوط به اچ آی وی موثر است. گلیسیریزین موجود در ریشه های آن به مهار تکثیر ویروس با افزایش تولید کموکاین های بتا - کموکاین کمک می کند. همچنین به جلوگیری از تخریب سلول های سفید خون توسط ویروس HIV کمک می کند و مکانیزم ایمنی بدن را تقویت می کند.

شیرین بیان برای سم زدایی:

شیرین بیان دارای ویژگی های ملینی است و سم زدایی در دو روده و خون را تقویت می کند. مطالعات تحقیقاتی نشان داده اند که اجزای موجود در عصاره شیرین بیان در القای آنزیم های سم زدایی فاز 2 و آنتی اکسیدان هایی که به بدن در دور ریختن ضایعات سمی مضر و سمی کمک می کند، مفید بوده است.

شیرین بیان برای افزایش باروری در زنان:

چای شیرین بیان می تواند به درمان مشکلات باروری در زنانی که اختلالات هورمونی مثل پلی کیستیک تخمدانی دارند، کمک کند.به تنظیم ترشح هورمون استروژن و به درمان هر گونه عوارض باروری در زنان کمک می کند.در نرمال کردن قاعدگی نامنظم موثر است، به احیای تخمک گذاری منظم کمک می کند و بارداری را تقویت می کند.

شیرین بیان موثر در درمان چاقی:

عصاره شیرین بیان می تواند در پیش گیری از چاقی موثر باشد.عمل فلانوئید موجود در شیرین بیان در مبارزه با چاقی باعث کاهش قابل توجهی در چربی شکمی و میزان تری گلیسیرید بدن می شود.

شیرین بیان برای مراقبت از پوست:

شیرین بیان یک التیام دهنده پوست عالی است و در درمان بیماری های پوستی مانند اگزما، پای ورزش کاری و پسوریازیس مفید است.مطالعات نشان داده اند که استفاده از شیرین بیان به تسکین ورم و خارش در چنین شرایطی کمک می کند.عصاره شیرین بیان دارای اثرات روشن کنندگی پوستی است و به حفاظت در برابر اشعه های مضر خورشید و بهبود قرمزی صورت کمک می کند.

شیرین بیان برای هپاتیت:

شیرین بیان همچنین در درمان ویروس هپاتیت B مزمن نیز موثر است.به سرکوب ترشح آنتی ژن هپاتیت B کمک می کند و عملکرد کبد را افزایش می دهد.

مراقبت از مو با شیرین بیان:

شیرین بیان در حفظ موی سالم با کاهش ترشح روغن و جلوگیری از شوره سر موثر است.به مهار رشد هورمون دی هیدروتستوسترون کمک می کند و رشد مو را تحریک می کند.

شیرین بیان موثر در کاهش افسردگی:

اثربخشی شیرین بیان در مبارزه با افسردگی بعد از یائسگی در زنان را یافته است.شیرین بیان شامل مواد معدنی ضروری نظیر منیزیم، کلسیم و بتا کاروتن و فلانوئیدهای مفیدی است که در مقابله با افسردگی کمک می کند.

سلامتی دندان با شیرین بیان :

عصاره شیرین بیان در پیش گیری و درمان مشکلات دندانی و ورم لثه موثر است.خاصیت ضدمیکروبی شیرین بیان در برابر التهاب ریه مفید است و از استرپتوکوک موتانس جلوگیری می کند و مانع تشکیل بیوفیلم ها و پلاک های دندانی می شود.به خاطر چنین اثرات ضدباکتریایی حفاظتی اش، عصاره شیرین بیان به طور گسترده در تولید محصولات بهداشت دهان مانند خمیر دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

شیرین بیان برای اختلالات عصبی:

شیرین بیان در درمان اختلالات عصبی مثل فلج بل و بیماری لیم موثر است.

شیرین بیان برای سلامت قلبی و عروقی:

ویژگی های آنتی اکسیدانی عصاره شیرین بیان در جلوگیری از استرس قلبی و عروقی در افراد دیابتی موثر هستند.فلانوئید گلابریدین که در ریشه های شیرین بیان وجود دارد، به حفاظت از عروق در شرایطی که قند بالایی وجود دارد کمک می کند، از تشکیل پلاک در شریان ها جلوگیری می کند و جریان بدون مانع خون در بیماران دیابتی را تحریک می کند.

عملکرد شناختی:

مطالعات اثر محافظتی نورولوژیک گلابریدین در دیابت را نشان می دهد. به جلوگیری از اختلال شناختی کمک می کند و به تقویت کارکردهای یادگیری و حافظه در دیابتی ها کمک می کند.موادی که در شیرین بیان وجود دارند، دارای خواص ضد دیابتی و ضد التهابی هستند که به کاهش قند خون، جلوگیری از رشد مقاومت انسولین و جلوگیری از دیابت نوع 2 کمک می کنند.

نفروپاتی دیابتی:

مطالعات نشان داده اند که شیرین بیان بو داده در درمان نفروپاتی دیابتی موثر است، که در آن آسیب کلیه به عنوان پیامد دیابت طولانی مدت رخ می دهد. اثر مهاری شیرین بیان به جلوگیری و درمان علائم نظیر گلومرول اسکلروز کمک می کند که می تواند منجر به نفروپاتی دیابتی به خاطر دیابت بلند مدت شود.

خواص و فواید دیگر شیرین بیان

فواید سلامتی شیرین بیان شامل تسکین زخم های سوختگی, ناراحتی های معده, بیماری های تنفسی, سندرم پیش از قاعدگی, زخم های گوارشی و علائم یائسگی می شود و به مبارزه با انواع مختلفی از عفونت ها از جمله تب خال, هپاتیت و بام کمک می کند.

در درمان آرتریت روماتوئید, دیابت, سرطان, سندروم خستگی مزمن, سل, اختلالات عصبی, باروری زنان و چاقی موثر است و به حفظ سطح سالم کلسترول تاثیر گذار است.

عصاره شیرین بیان شامل فیتواستروژن ها است که سم زدایی می کند و پوست و موی سالم, بهداشت دندان و سیستم دفاع ایمنی بدن را تقویت می کند.

علاوه بر این, به مبارزه با بوی بد بدن و افسردگی کمک می کند.

استفاده در آشپزخانه:

شیرین بیان از زمان های باستان به عنوان یک عامل طعم دهنده در فراورده های شیرین از جمله شیرینی های جویدنی و ابنبات استفاده می شود.

هشدارها و اثرات و عوارض جانبی مصرف شیرین بیان

شیرین بیان حاوی گلیسیریزا است که به اسید گلیسیریزین نیز مشهور است و می تواند منجر به عوارض جانبی در برخی موارد شود.

این اثرات عبارتند از؛

خستگی بدن، قاعدگی نامنظم، تورم و اختلالات کلیوی.

اما شیرین بیان بدون گلیسیریزا معروف به شیرین بیان دهلیزیرریزه شده است تا عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

فشار خون بالا و اختلالات قلبی:

شیرین بیان می تواند منجر به فشار خون و عوارض قلبی مانند آریتمی قلبی و نارسایی احتقانی قلب در برخی از افراد شود. افراد مبتلا به مشکلات فشار خون و اختلالات قلبی باید نسبت به مصرف شیرین بیان مراقب باشند.

مشکلات هورمونی:

شیرین بیان دارای تاثیر استروژنی در بدن است و ممکن است شرایط حساس هورمونی مثل سرطان پستان، فیبروئید رحمی و سرطان تخمدان را بدتر کند.

شیرین بیان در بارداری و شیردهی:

مصرف بیش از حد شیرین بیان در دوران بارداری توصیه نمی شود، زیرا ممکن است منجر به عواقب کشنده ای مانند زایمان زود هنگام یا سقط جنین شود.

تاثیرات شیرین بیان در مشکلات جنسی:

شیرین بیان می تواند بر میزان تستوسترون بدن در مردان تاثیر بگذارد و علاقه آن ها به رابطه جنسی را کاهش دهد.

برهمکنش های دارو:

شیرین بیان ممکن است با دیورتیک ها تعامل داشته باشد.

هیپوکالمی:
شیرین بیان همچنین می تواند با داروهایی که میزان پتاسیم را در بدن کاهش می دهند، تداخل داشته باشد و باعث کاهش سطح پایین پتاسیم می شود که منجر به هیپوکالمی می شود.

کورتیکواستروئیدها:

شیرین بیان می تواند با کورتیکواستروئیدها مثل پردنیزون تداخل داشته باشد و بر سطح هورمون کورتیزول تاثیر بگذارد که مسئول کنترل استرس در بدن است. شیرین بیان در کمک بر بوی بد بدن به خاطر خواص ضد باکتری اش موثر است و همچنین به عنوان یک عامل روانکاری در تنقیه استفاده می شود. این امر در کاهش لکه های پیری و درمان آلرژی، تاندونیت، بورسیت، و سمیت ناشی از غذا یا مواد شیمیایی موثر است.

دیگر عوارض جانبی شیرین بیان:

اگر هریک از این علائم واکنش آلرژیک را دارید، به اورژانس پزشکی مراجعه کنید:تنگی نفس، تورم صورت، لب ها، زبان و یا گلو.

اگرچه تمام اثرات جانبی آن مشخص نیست، اما تصور می شود که شیرین بیان تا زمانی که برای مدت زمان کوتاهی (نه بیش از 4 هفته) استفاده می شود، ایمن می باشد.

استفاده طولانی مدت از شیرین بیان ممکن است موجب عوارض جانبی جدی را پدید بیاورد.

اگر دچار این مشکل ها شدید، استفاده از این گیاه را رها کنید و به پزشکتان زنگ بزنید:

_ضعف، از دست دادن حرکت هر قسمت از بدن.

_فشار خون بالا - سردرد شدید، تاری دید، تپش در گردن و یا گوش ها، خونریزی بینی، اضطراب و تنگی نفس.

_پتاسیم کم - پریشانی، ضربان قلب ناهموار، تشنگی شدید، افزایش ادرار، ناراحتی در عضلات، ضعف ماهیچه و یا احساس لنگیدن؛

_علائم اختلال مغز - - سردرگمی، مشکلات حافظه، توهم، افکار یا رفتار غیرعادی، کاهش هوشیاری، و یا از دست دادن آگاهی.

عوارض جانبی رایج آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

_سردرد، احساس خستگی مفرط.

_از دست دادن دوره قاعدگی.

_جمع شدن سیالات (تورم، افزایش وزن سریع).

_مشکلات جنسی در مردان.

تداخلات غذایی و دارویی شیرین بیان:

گریپ فروت و آب گریپ فروت می تواند با شیرین بیان تداخل پیدا کند و منجر به اثرات جانبی ناخواسته ای شوند.

از استفاده از تنباکو جویدنی یا با طعم شیرین بیان خودداری کنید.

این محصول می تواند فشار خون شما را بالا ببرد و یا باعث ایجاد عوارض جانبی جدی شود.

از استفاده از شیرین بیان و دیگر مکمل های غذایی که می تواند بر قلب شما تاثیر بگذارد، خودداری کنید.

همچنین از استفاده از شیرین بیان با مکمل های غذایی سلامتی که می تواند اثرات ملینی داشته باشد، اجتناب کنید.

اگر از دارو برای درمان هر یک از شرایط زیر استفاده می کنید، شیرین بیان را بدون توصیه پزشکی مصرف نکنید:

_هر نوع عفونت (از جمله HIV، مالاریا، یا سل).

_اضطراب و افسردگی.

_درد مفاصل، درد های گاه به گاه، یا سردرد عصبی.

_آسم یا آلرژی.

_درمان قرص های کنترل بارداری یا هورمون درمانی.

_سرطان.

_اختلال عملکرد نغوظ.

_سوزش معده و یا بیماری رفلکس معده (GERD).

_فشار خون بالا، کلسترول بالا یا مشکلات قلبی.

_سردردهای میگرنی.

_پسوریازیس، روماتیسم و یا اختلالات خود ایمنی دیگر.

_ اختلال روانی.

_تشنج.

عوارض شیرین بیان 

عوارض جانبی شیرین بیان 
اگر از داروهای زیر استفاده می کنید، شیرین بیان را بدون توصیه پزشکی مصرف نکنید:
دگزامتازون، پردنیزون یا دیگر داروهای استروئیدی.

دیورتیک یا "قرص آبی".

میدازولام خوراکی، یا

وارفارین.

این فهرست کامل نیست و داروهای دیگری ممکن است با شیرین بیان تداخل داشته باشند، از جمله داروهای تجویزی و داروهای گیاهی، ویتامین ها و محصولات گیاهی.

چه کسانی نباید شیرین بیان مصرف کنند؟

تمام برچسب های بسته محصولات را بررسی کنید و پیش از مصرف آن به پرشک درباره همه شرایط پزشکی, آلرژی ها و تمام داروهایی که استفاده می کنید توضیح دهید ، اگر به شیرین بیان حساسیت دارید و یا دارای این مشکلات هستید, نباید از آن استفاده کنید:

وجود سطح پایین پتاسیم در خون (هیپوکالمی)

داشتن سرطان پستان, تخمدان یا رحم.

تاریخچه اندومتریوز یا فیبروز رحمی.

اگر دارای این مشکلات هستید، از پزشک, داروساز یا دیگر ارایه دهنده های خدمات بهداشتی بپرسید که شیرین بیان برایتان مشکلی دارد یا خیر:

_بیماری کلیوی

_بیماری قلبی

_فشار خون بالا

_اختلال ماهیچه ای - عصبی

_اختلال در نعوظ

_اگر غذاهای شور زیادی می خورید.

استفاده از شیرین بیان به عنوان یک عامل طعم دهنده در دوران بارداری ایمن است با این حال, مصرف بیش از حد آن ممکن است خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش دهد پس اگر باردار هستید، از این گیاه استفاده نکنید.

مشخص نیست که آیا شیرین بیان به شیر مادر وارد می شود یا اینکه می تواند به یک نوزاد آسیب برساند یا خیر پس اگر شیرده هستید از این محصول استفاده نکنید.

میزان مصرف شیرین بیان:

هنگام استفاده از مکمل های گیاهی، به دنبال توصیه پزشک خود باشید و اگر می خواهید از شیرین بیان استفاده کنید، از آن با استفاده از راهنمای موجود در بسته یا همان طوری که توسط پزشک، داروساز یا دیگر تامین کننده خدمات بهداشتی تان گفته شده است، استفاده کنید.

از اشکال مختلف آن (پودر، ریشه، عصاره، مایع، چای و غیره) به صورت هم زمان و بدون مشاوره پزشکی استفاده نکنید.

استفاده از فرمول های مختلف با هم ریسک مصرف بیش از حد را افزایش می دهد.

نوع شیرین بیان موضعی را به دهانتان نزنید و نخورید چراکه مدل موضعی این محصول فقط برای پوست مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر به جراحی نیاز دارید، دست کم 2 هفته قبل از جراحی استفاده از شیرین بیان را متوقف کنید.

اگر مشکلتان در هنگام استفاده از این محصول بدتر می شود، با پزشک خود تماس بگیرید.

در اتاقی دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری اش کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =