حذف ارز ترجیحی اقدامی درست برای رساندن اقتصاد به تعادل بود

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: سیاست ارز ترجیحی از ابتدا اشتباه بود و حذف آن اقدامی درست برای رسیدن به تعادل در اقتصاد است.

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، با اشاره به اینکه سیاست ارز ترجیحی از ابتدا برای کشور چالش برانگیز بود و هرقدر این سیاست دوام می‌یافت هزینه‌های بیشتری به اقتصاد ایران تحمیل می‌کرد، گفت: اگر زمانی که فاصله نرخ ارز آزاد و ترجیحی کمتر بود حذف ارز ترجیحی عملی می‌شد راحت‌تر و با هزینه و تورم کمتری این اتفاق رخ می‌داد. با این وجود متأسفانه طی چند سال اخیر این مهم رخ نداد و دولت یک تصمیم خوب گرفت و حذف ارز ترجیحی اجرایی شد.

وی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی البته به معنای حذف یارانه نیست و فقط نحوه پرداخت یارانه تغییر کرده است، افزود: در گذشته ارز ترجیحی به ابتدای زنجیره یا واردکننده پرداخت می‌شد تا کالا ارزان‌تر وارد و به دست مصرف کننده برساند؛ ولی الان به انتهای زنجیره و مصرف کننده پرداخت می شود که این موضوع به عدالت نزدیکتر است.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: امیدوارم حذف ارز ترجیحی شروع برخی اصلاحات در کشور باشد. با این حال اگر کماکان اختلاف بین نرخ ارز آزاد و نیمایی وجود داشته باشد؛ بعد از یک تا دو سال مجبوریم که ارز نیمایی را هم به نرخ ارز آزاد برسانیم. هر چقدر سریعتر به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم قطعا شاهد نتایج بهتر و موثرتری در اقتصاد خواهیم بود.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه در اقتصاد هر ماه شاهد رشد تورم 2.5 تا 3.5 درصد هستیم؛ تصریح کرد: تورم 10 درصدی‌ که خرداد ماه سال جاری در اقتصاد ثبت شد بیشتر به حذف ارز ترجیحی مربوط شد و این رقم پس از گذشت از شوک قیمتی بعد از خرداد کاهش داشته است.

آرگون گفت: بخشی از عوامل تورم با حذف ارز ترجیحی کنترل شده اما تا زمانیکه ریشه‌های دیگر تورم از بین نرود شاهد همین وضعیت خواهیم بود و الان دو سال است که با تورم بالا مواجه هستیم. در کنار پرداخت ارز ترجیحی، وقتی رشد نقدینگی بالایی در کشور داریم و کسری بودجه دولت همچنان پاربرجاست تورم وجود خواهد داشت.

وی بیان کرد: تورم ریشه تمام مشکلات اقتصادی است و تا زمانی که عوامل آن در اقتصاد باشد نمی توان از آن عبور کرد، تورم در تمام بخش ها از بنگاه های اقتصادی گرفته تا معیشت مردم را با مشکل مواجه می کند و امیدوارم دولت تدبیری برای این موضوع چه در حوزه تحریم و سیاست بین المللی چه در نفت و افزایش درآمدهای دولت، اخذ مالیات، انضباط مالی و مالیاتی و کنترل رشد نقدینگی و ... بیاندیشد تا شاهد این باشیم که تورم کنترل شود و رشد و ثبات در اقتصاد کشور ایجاد شود.

کد خبر: 1150819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =