140 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی واحد تهران مرکزی ارائه می‌شود/ داوطلبان به بازار کار رشته‌ها توجه جدی داشته باشند

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز گفت: داوطلبان باید برای انتخاب رشته به چند محور مهم توجه داشته باشند؛ اولین مورد علاقه افراد به رشته‌ای است که قصد ادامه تحصیل در آن را دارند. هدف گذاری و داشتن دید باز نسبت به آینده و بازار کار هر رشته و همچنین دسترسی پذیر بودن دانشگاهی که قصد انتخاب دارند را به عنوان محورهای دوم و سوم مورد توجه قرار دهند.

سوزان امامی پور، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با انتخاب رشته داوطلبین کنکور سراسری و همچنین رشته‌های پر متقاضی یا کم متقاضی ارائه شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رشته‌هایی که در هر زیر گروه آموزشی مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ارائه می‌شوند، غالباً جزو رشته‌های پر متقاضی هستند. بعضی از رشته‌های علوم پایه مانند ریاضی و فیزیک جزو معدود رشته‌هایی هستند که کم طرفدارتر هستند.

وی ادامه داد: به طور کلی امروز رشته‌هایی مانند رشته‌های گروه فنی و مهندسی، علوم کامپیوتر، معماری و علوم انسانی پر متقاضی هستند. در گروه علوم انسانی، رشته‌هایی مانند مدیریت، روانشناسی و علوم تربیتی، علوم سیاسی و حقوق جزو رشته‌های پر مخاطب هستند. رشته‌های علوم اجتماعی نیز متقاضی خوبی دارند اما کمبود ظرفیت قبولی این رشته‌ها باعث شده تا تعداد کمتری از داوطلبان جزو انتخاب‌های خود قرار دهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: رشته‌های گروه هنر همچون نمایش، کارگردانی، موسیقی، طراحی‌ها و گرافیک وجود طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و دانشگاه آزاد اسلامی در این رشته‌ها امکان ثبت نام بدون آزمون را نیز فراهم کرده استغ البته متقاضیان رشته‌های هنر، با آزمون یا بدون آزمون، باید امتحان عملی مد نظر دانشگاه را برای قبوی نهایی پشت سر بگذارند. رشته‌های گره زبان نسبتاً متقاضی خوبی، به خصوص برای رشته زبان انگلیسی، دارند اما دیگر رشته‌های این گروه مانند زبان فرانسه یا آلمانی دارای متقاضیان کمتری هستند.

امامی پور به رشته‌هایی که دارای بازار کار بهتری در جامعه هستند اشاره کرد و گفت: رشته‌هایی همچون حسابداری، مشاوره و روانشناسی جزو رشته‌های دارای بازار کار مناسب هستند که این موضوع باعث شده متاقاضیان زیادی در طول سالیان اخیر جذب این رشته‌ها شوند. برخی از رشته‌ها مانند مهندسی نساجی، به دلیل کاهش بازار کار، با استقبال کمتری نسبت به سالیان گذشته روبرو شده است و تقریباً متقاضی برای این رشته‌ها وجود ندارد.

او درباره امکانات آموزشی و شرایط تحصیل در دانشگاه آزاد تهران مرکز توضیحاتی ارائه داد و تاکید کرد: دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی در حال حضر دارای 14 دانشکده مجزا و تخصصی است. تنوع فراوان در رشته‌های ارائه شده، حضور هیئت علمی قوی، وجود امکانات آزمایشگاهی و فضاهای آموزشی بسیار خوبی در واحد تهران مرکز و بسیاری دیگر از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که دانشجویان می‌توانند از آن‌ها در طول دوران تحصیل خود بهره مند شوند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ادامه داد: پراکندگی مناسب واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سطح شهرها و استان‌ها باعث شده تا دسترسی و امکان ادامه تحصیل برای بسیاری از داوطلبینی که قصد ورود به دانشگاه دارند تسهیل شده و از هزینه‌ها و مشکلات دانشجویان در بحث رفت و آمد، اسکان و دسترسی به دانشگاه کاسته شود.

این استاد دانشگاه به نکات مهم برای انتخاب رشته توسط داوطلبین کنکور پرداخت و گفت: داوطلبین پذیرفته شده در کنکور سراسری، باید برای انتخاب رشته به چند محور مهم توجه داشته باشند؛ اولین مورد علاقه افراد به رشته‌ای است که قصد ادامه تحصیل در آن را دارند. هدف گذاری و داشتن دید باز نسبت به آینده و بازار کار هر رشته و همچنین دسترسی پذیر بودن دانشگاهی که قصد انتخاب دارند را به عنوان محورهای دوم و سوم مورد توجه قرار دهند.

امامی پور با تاکید بر کیفیت بالای آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس امکانات و شرایط خود محدود شده است و بیش از آن جذب صورت نخواهد پذیرفت. کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد با توجه به استاندارهای آموزشی موجود در سطح خوبی قرار دارد و اگر تعداد دانشجوی زیادی در یک رشته و مقطع وجود داشته باشد، برنامه ریزی کلاس‌ها و آموزشات به نحوی انجام خواهد شد که از کیفیت تحصیلی کاسته نشود.

وی در انتها به روند تحولی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: دانشگاه آزاد تهران مرکز در ابتدای هر سال تحصیلی حدود 9 هزار دانشجو در بیش از 140 رشته تحصیلی جذب می‌کند و شروع به آموزش آن‌ها می‌کند. دانشگاه آزاد به سرعت به سمت توسعه رشته‌های مهارتی پیش میرود و با استفاده از برنامه‌های ویژه‌ای مانند طرح پویش، که هدف از آن فراهم کردن شرایط اشتغال همزمان با تحصیل به همراه مهارت افزایی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار پس از فارغ‌التحصیلی است، در مسیر مناسبی قرار دارد.

پایان پیام/ 

کد خبر: 1150862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =