تضییع حقوق داوطلبان مناطق محروم با افزایش تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور گفت: حقوق داوطلبان مناطق محروم با افزایش تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ تضییع می‌شود.

علی امرایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که سال گذشته ابلاغ شد اظهار کرد: این مصوبه مورد اعتراض دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور است. ما مهرماه سال گذشته خطاب به رئیس جمهور اعلام کردیم که این مصوبه حدود یازده ایراد اساسی و بنیادی دارد. در آن زمان، رئیس جمهور دستور بررسی مصوبه را داد. البته در ادامه با اعتراض ۲۷۱ نماینده مجلس‌ شورای اسلامی، اصلاحاتی هم در این مصوبه رخ داد؛ اما کافی نبود.

وی ادامه داد: ما بازهم به این مصوبه اعتراض کردیم؛ چرا که اعتقاد داریم اصلاحات اساسی در آن رخ نداده است. بنابراین برای دومین بار این مصوبه  در ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ مورد اصلاح قرار گرفت؛ اما این بار به تصویب رسید و اجرای آن الزامی شد. البته باید این نکته نیز بیان شود که یک نسخه از تغییرات مصوبه کنکور نیز برای معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری ارسال می‌شد تا اگر این اصلاحات، ایراد حقوقی دارند، ذکر و برطرف شود. 

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور تصریح کرد: داوطلبان کنکور و خانواده‌های آنان به تغییرات کنکور ۱۴۰۲ اعتراض دارند و در این راستا با دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور و احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده‌بان تماس برقرار می‌کردند. به همین علت، وی نیز تصمیم گرفت در تجمع آنان مقابل سازمان سنجش کشور حاضر شود.

وی درباره نتیجه جلسه روز گذشته با حضور نماینده داوطلبان، احمد توکلی و مسئولان سازمان سنجش درباره این مصوبه گفت: رئیس سازمان سنجش به صراحت بیان کرد که این سازمان تنها مجری، اجرای مصوبات و قوانین بوده و نمی‌توانیم درباره اقدام به اصلاح یا لغو یک طرح یا قانون کنیم. 

امرایی درباه گام‌های بعدی اعتراضات داوطلبان به مصوبه تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و پیگیری دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در این خصوص، عنوان کرد: به اعتقاد من نمایندگان مجلس با یک طرح  دوفوریتی، به اصلاحات این مصوبه بپردازند.داوطلبان باید با نمایندگان شهر یا استان خود، صحبت کرده و از آنان بخواهند تا پیگر رفع ایردهای مصوبه باشند.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور با بیان اینکه داوطلبان برای اعتراض فقط سازمان سنجش را می‌شناسند، افزود: اما ما به آنها تذکر داده‌ایم که برای پیگیری روند اعتراضات باید به مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی مراجعه کنند. همچنین ما به رئیس سازمان سنجش هم گفته‌ایم که حرف‌ها و درخواست معترضان و ایرادهای مصوبه تغییر کنکور ۱۴۰۲ را به رئیس جمهور منقل کند. 

ایرادات مصوبه تغییرات کنکور ۱۴۰۲ 

وی با بیان اینکه این مصوبه دارای ۲ ایراد اساسی است، گفت: ایراد اول این است که تاثیر معدل به صورت قطعی، باعث تضییع یا اجهاف در حق داوطلبان مناطق محروم کشور خواهد شد. تا به حال تاثیر معدل در کنکور، به صورت مثبت بوده؛ اما در سال‌های آینده اینگونه نیست. بنابراین وزارت آموزش و پرورش موظف است تا شفاف اعلام کند که تعداد داوطلبانی که در کنکور ۱۴۰۱ معدل بین ۱۹ تا ۲۰ داشته‌اند، چند درصدند. آمار این افراد در سال ۱۳۹۹ حدود ۷۳ هزار و ۹۴۷ نفر در رشته علوم تجربی بود؛ اما آمار امسال موجود نیست. 

امرایی در ادامه بیان ایراد اول به مصوبه کنکور ۱۴۰۲ افزود: نمرات در آزمون سراسری کنکور از صفر تا صد است؛ اما نمرات در امتحانات نهایی بین صفر تا ۲۰ است. بنابراین نمی‌توان به صورت قاطع گفت، دانش آموزی که نمره ۱۸ در درس فیزیک به دست آورده با داوطلبی که ۸۰ درصد به سوالات فیزیک پاسخ داده، برابر است. 

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور درباره ایراد دوم مصوبه تغییرات کنکور ۱۴۰۲ یادآور شد: من نیز مانند بسیاری از افراد مخالف حذف دروس عمومی از کنکور هستم. قرار است که دروسی مانند ادبیات فارسی، قرآن، عربی یا اندیشه اسلامی در بخش سوابق تحصیلی ارزیابی شود. بنابراین دانش آموز فقط شب امتحان برای مطالعه این دروس وقت می‌گذارد. این در حالی است که داوطلبان برای کسب درصد قابل قبول در دروس عمومی، نکات تستی و کتاب‌ها را با دقت بیشتری مطالعه می‌کردند. در نتیجه حذف این دروس منجر به محروم شدن دانش آموزان از مفاهیم عمیق ادبی و دینی خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنا بر مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهار درس عمومی نام برده شده، در پایه‌های تحصیلی دهم و یازدهم برای کنکور ۱۴۰۲ که قرار است دی ماه برگزار شود، در کنکور و در امتحانات نهایی تاثیری نخواهد داشت. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1150882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =