بهترین غذا برای آن‌هایی که قصد ترک سیگار دارند

سیگار کشیدن تنها یک عادت بد نیست یک خطر اجتماعی است؛ شما با کشیدن سیگار نه تنها به خودتان بلکه به افراد غیر سیگاری هم به همان اندازه ضرر وارد میکنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سیگار حاوی تنباکوست و تنباکو برای بدن به شدت مضر است. سیگارکشیدن مضرات زیادی برای سلامتی دارد و سبب ابتلا به بیماری های ریوی و قلبی و عروقی خواهد شد. تحقیقی که در مورد تأثیر استعمال دخانیات بر روی سلامت انسان انجام گرفته، نشان داده افرادی که سیگار می کشند به طور میانگین ده سال کمتر از افراد غیرسیگاری عمر می کنند.

بیشتر بخوانید:

دلیل کشیدن سیگار و سختی ترک آن 

با ترک کردن سیگار می توانید گام بلندی به سمت سلامت خود و دور کردن عزیزانتان از دود سیگار و افزایش عمر بردارید اما هوس و یا اصرار به استعمال دخانیات می تواند بسیار قدرتمند باشد.

اگر دوست دارید هرچه زودتر سیگار را ترک کنید، از توصیه های غذایی که در این بخش آورده ایم در جهت کاهش این میل و مقاومت در برابر آن استفاده نمایید.

شیر

شیر می تواند طعم وحشتناکی به سیگار بدهد. مطالعات نشان می دهد که مصرف یک لیوان شیر درست قبل از کشیدن سیگار می تواند باعث شود فکر کنید سیگار طعم تلخی دارد.

در حالی که هنوز مشخص نیست کدام ماده موجود در شیر چنین اثری را ایجاد می کند، گمان می رود که طعم تلخ نتیجه واکنش شیمیایی بین لاکتوز شیر و دود تنباکو است بنابراین، هر بار که می خواهید سیگار بکشید، یک لیوان شیر بنوشید.

آجیل

یکی دیگر از جایگزین های غذایی مفید که شما را از سیگار کشیدن باز می دارد، آجیل است به این دلیل که گرسنگی می تواند باعث ایجاد هوس نیکوتین در ما شود و با خوردن آجیل های سرشار از فیبر محلول می توانید میل به سیگار کشیدن را کاهش دهید زیرا هضم را کند می کند.

مصرف آجیل در هر زمان که احساس می کنید نیاز به روشن کردن سیگار دارید به دلیل داشتن مواد مغذی، پروتئین و انرژی می تواند در ترک این عادت بد بسیار موثر باشد.

میوه های غنی از ویتامین ث

سیگار کشیدن باعث کاهش سطح ویتامین ث بدن می شود که می توانید با مصرف میوه های سرشار از ویتامین ث به راحتی آن را جبران کنید. می توانید مرکبات مانند پرتقال و لیمو که دارای ویتامین ث بالا هستند را امتحان کنید یا حتی انار را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

با گنجاندن این میوه ها در رژیم غذایی می توانید نیاز خود به کشیدن سیگار را به میزان قابل توجهی کاهش دهید، زیرا این میوه ها هنگام کشیدن سیگار محرک مشابهی را ایجاد می کنند علاوه بر این، طعم تلخ مشابهی را در دهان باقی می گذارند که هنگام سیگار کشیدن بعد از نوشیدن شیر مصرف می کنید.

سبزیجات

علاوه بر شیر و مرکبات، برخی سبزیجات نیز طعم وحشتناکی به سیگار می دهند. سبزیجاتی که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید عبارتند از:کرفس، هویج، کدو سبز، خیار و بادمجان. ثابت شده است که آنها در کاهش میل به نیکوتین بسیار موثر هستند. مثلا هویج حاوی ترکیبی به نام کاروتنوئیدها هستند که نه تنها طعم تلخی به سیگار می دهد، بلکه می تواند وابستگی شما را به نیکوتین نیز کاهش دهد.

دلیل دیگر اینکه چرا باید این سبزیجات را بخورید این است که آنها راهی ساده برای فریب مغز هستند و فکر می کنند شبیه سیگار هستند (به دلیل شکل آنها) و می توانند در زمان مصرف توهم یک سیگار واقعی را به شما القا کنند.

پاپ کورن

هنگام ترک سیگار، ممکن است تمایل به مصرف میان وعده را دائماً احساس کنید، عمدتا به این دلیل که دیگر نمی توانید دست و دهان خود را مشغول سیگار نگه دارید. اگر اشتهای شما زیاد شده است یا احساس می کنید نمی توانید غذا خوردن را متوقف کنید، پاپ کورن بخورید.

این کار نه تنها شما را مشغول می کند، بلکه می تواند به شما در احساس سیری کمک کرده و میل شما به سیگار را کاهش دهد. پنج فنجان ذرت بوداده حاوی 150 کالری است اما خوردن آنها کمی طول می کشد.

انگور

ممکن است بعد از ترک سیگار هوس خوردن شیرینی کنید و میل به این هوس ها چیز خوبی است زیرا می تواند شما را از دستیابی به سیگار باز دارد البته، این بدان معنا نیست که مرتباً کوکی و شیرینی مصرف کنید.

توصیه می شود به جای خوردن دسرهای فرآوری شده، انگور بخورید زیرا شیرینی آنها به کاهش میل شکر کمک می کند.

لوبیا

ترک سیگار اغلب با افزایش وزن همراه است و شما واقعاً باید مراقب رژیم غذایی خود باشید. دلیل این امر این است که سیگار را با غذا جایگزین می کنید و دست و دهان خود را مشغول نگه می دارید علاوه بر این، ممکن است به تأثیرات نیکوتین در کاهش اشتها و افزایش متابولیسم عادت کرده باشید.

این دو عامل باعث می شود که افراد هنگام سیگار کشیدن در مقایسه با زمان ترک سیگار وزن کمی کمتر داشته باشند.

بنابراین، لوبیا که حاوی فیبر فراوانی است را به رژیم خود اضافه کنید تا همان چیزی باشد که به حفظ وزن سالم بعد از کشیدن سیگار نیاز دارید. سایر غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از کنگر فرنگی، کلم بروکلی، تمشک و جو دوسر.

ماهی سالمون

مصرف ماهی برای افرادی که می خواهند سیگار را ترک کنند، مفید خواهد بود به ویژه ماهی سالمون صورتی زیرا یک محصول پروتئینی کم چرب است که احساس سیری را ایجاد می کند و حاوی مقدار زیادی عناصر غنی است.

پرتقال و زنجبیل

پرتقال دودی به ترک سیگار کمک می کند، زیرا این میوه ویتامین ث از دست رفته بدن را که به دلیل سیگار کشیدن از بین می رود جبران می کند و زنجبیل علاوه بر مزایای بسیار خوبی که برای سلامتی دارد، میل به سوء مصرف نیکوتین را کاهش می دهد.

چای جینسینگ

برخی تحقیقات نشان می دهد که جینسینگ می تواند برای ترک اعتیاد به نیکوتین درمان مناسبی باشد زیرا ممکن است اثر دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی در مغز را که با لذت همراه است و هنگام کشیدن دخانیات آزاد می شود، تضعیف کند. نوشیدن چای جینسینگ می تواند جذابیت سیگار را کاهش داده و لذت آن را کمتر کند.

آدامس بدون قند و نعناع

وقتی تمایل به سیگار کشیدن دارید، جویدن آدامس و نعناع می تواند دهان را مشغول کند به علاوه، جویدن آدامس و نعناع معمولاً بیشتر از کشیدن سیگار زمان می برد.همچنین اینکه بدانید در هنگام ترک سیگار از چه خوراکی هایی باید اجتناب کنید نیز به ترک بهتر کمک خواهد کرد.

غذاها و نوشیدنی هایی که طعم سیگار را افزایش می دهد و میل به کشیدن سیگار را بیشتر می کند شامل کافئین، گوشت و غذاهای شیرین یا تند است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =