رفع لک آفتاب سوختگی

اگر به دلیل قرار گرفتن در معرض بیش از حد آفتاب پوستتان دچار لک های آفتاب سوختگی شده، می توانید با ماسک های خانگی یا روش های پزشکی مانند لیزر آن ها را از بین ببرید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، همه ما خواهان پوستی سالم و صاف هستیم تا جوان و زیبا بنظر برسیم اما همیشه شانس با ما همراه نیست و به هر دلیلی با گذشت زمان مشکلات مختلف پوستی بروز پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید:

کمک‌های اولیه بعد سوختگی را بخوانید و بدانید

یکی از این مشکلات پوستی لکه های قهوه ای رنگ هستند که به دلیل قرار گرفتن در معرض بیش از حد آفتاب ظاهر می شوند و عامل به وجود آمدن این لکه ها اشعه مضر ماورا بنفش خورشید است . این لکه ها در گونه ها، بینی، پیشانی، بازوها و شانه ها یافت می شوند.

معمولا از سن یک تا دو سالگی شروع می شوند و در زمستان روشن تر اما در تابستان تیره تر می باشند. قرار گیری در معرض نور خورشید باعث تولید ملانین می شود و رسوب بیش از حد ملانین در یک نقطه نیز باعث ایجاد لک خواهد شد.

انواع مختلف لک های ناشی از آفتاب صورت:

۱. افیلید ها:

این نوع از لک ها بین مردم بسیار شایع می باشد و به رنگ قهوه ای تیره است .اگرچه آنها ژنتیکی هستند اما می توانند در اثر قرارگیری در معرض آفتاب نیز ایجاد شوند.

۲. عدسی های خورشیدی :

این نوع از عدسی ها با لکه های قهوه ای تیره روی پوست مشخص می شوند. آنها در بزرگسالی هنگامی که در معرض نور خورشید قرار بگیرند رشد می کنند و میتوان را به عنوان نقاط پیری و لکه های آفتابی دسته بندی کرد.

دانستن عوامل خطر لکه ها و زمانی که باید دنبال مراقبت های پزشکی باشید ضروری است . برخی مطالعات نشان می دهد که علاوه بر یک ژن خاص و قرار گیری در معرض نور خورشید که باعث ایجاد لکه های صورت می شود، نوع ملانین ها نیز دراین قضیه دخیل هستند :

۱- فنوملانین :مبتلایان به این نوع ملانین پوست روشن و موهای قرمز و بلوند دارند .پوست آن ها به خوبی برنزه نمی شود. فنوملانین از پوست دربرابر اشعه ماورا بنفش محافظت نمی کند پس درنتیجه احتمال ایجاد لک ها را بالا می برد.

۲-امولنین : این نوع ملانین در افرادی یافت می شود که موهای مشکی و قهوه ای دارند. افراد مبتلا به امولنین ، پوستشان به راحتی برنزه می شود و دربرابر اشعه ماورا بنفش محافظت می شوند.

حقایقی در مورد لک ها:

اساسا این لکه های ریز برروی پوست در معرض آفتاب به رنگ قهوه ای روشن دیده می شوند.
لکه ها نشانه ای از آسیب پوستی هستند و به دلیل افزایش تولید ملانین در چند نقطه از بدن یافت می شوند همچنین از کرم به قهوه ای تغییر رنگ خواهند داد.
جدا از پرتوهای خطرناک ماورا بنفش ، علت دیگر وجود لکه ها عدم تعادل هورمونی و عامل ژنتیکی نیز می باشد.
این لکه ها کاملا بی خطر هستند و عامل سرطان پوست نمی باشند مگر آنکه ماهیتی غیر معمول داشته باشند که دراین شرایط باید به پزشک مراجعه کرد.

درمان لک های آفتاب سوختگی

علم پزشکی برای درمان لک های صورت روش های متفاوتی چون :لایه برداری شیمیایی، کرایوتراپی و لیزر فرکشنال را ابداع کرده است. اگر چه این روش های درمانی بسیار موثر هستند اما از لحاظ هزینه ای بسیار گران می باشند و از طرفی به لحاظ عوارض جانبی نیز برابر هستند.

در این قسمت به معرفی چندین روش درمانی برای رفع لک ها خواهیم پرداخت :

۱-میکرودرمابراسیون :

این روش برای از بین بردن لک های صورت می باشد ، این گونه که با استفاده از ذرات پودری داخل دستگاه از سطح روی پوست عمل لایه برداری را انجام می دهد.

برای نتیجه گیری بهتر از این روش جلسات متععدی لازم می باشد.

۲-فتوشیمیایی :

این درمان برای رفع لکه ها انجام می گیرد . در علم پزشکی درمان فتوشیمیایی به عنوان درمان های نوری پالس شدید نیز شناخته می شود . این روش با لیزر درمانی متفاوت است ، چرا که پوست را در معرض منبع نور شدیدی قرار می دهند.

۳-لیزر درمانی :

لیزر یکی از درمان های متداول پزشکی برای رفع و درمان لکه ها می باشد . برای انجام این روش حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا مطمئن شوید که عامل این لکه های پوستی سرطان نباشد.

۴- محلول رتینول :

درمان از طریق محلول رتینول نیز راهی موثر برای ازبین بردن لکه های صورت می باشد اما گاهی اثر منفی آن بیشتر خودنمایی می کند ، به این صورت که رتینول به جای آنکه لکه ها را کمرنگ کند خود پوست را روشن می کند و این به نوبه خود باعث نمایان شدن بیشتر لکه ها خواهد شد.

۵-کرایوتراپی :

این روش برای درمان لکه های سرسخت پوستی انجام می شود. انجماد لکه های صورت توسط نیتروژن مایع باعث بهبودی کامل لک ها خواهد شد.

بهترین ماسک های خانگی برای رفع لک آفتاب سوختگی

به غیر از روش های پزشکی ، روش های موضعی چون کرم های روشن کننده پوست و لایه بردار نیز موثر هستند اما همچنین می توانید از ماسک های خانگی نیز استفاده کنید که اگر مایل به امتحان کردن این ماسک ها هستید در ادامه برای شما معرفی خواهیم کرد :

نکته : قبل از استفاده از این ماسک ها بر روی پوست ، ابتدا تست پچ را بررسی کنید ، این گونه که مقدار کمی از ماسک را روی بازو اعمال کنید و در صورت قرمز نشدن و عدم تورم ، ماسک را به صورتتان بزنید.

۱- سرکه سیب:

این ماسک خاصیت روشن کنندگی برای پوست دارد . اسید مالیک موجود در سرکه سیب سلول های تیره پوست را لایه برداری می کند و این گونه باعث رفع و یا کاهش لکه ها خواهد شد.

مواد لازم:

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب
یک قاشق چای خوری عسل
طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا عسل و سرکه را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید ، هم بزنید و ترکیب به دست آمده را برروی لکه های صورت اعمال کنید و همچنین می توانید برای کل صورت نیز استفاده کنید . به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید.

درصورت اعمال برروی لکه های صورت ، بطور روزانه و در صورت اعمال بر کل صورت ، یک روز درمیان اسفاده از این ماسک را تکرار کنید.

۲-لیمو :

ماسک لیمو باعث کاهش تولید ملانین می شود و در نتیجه رنگدانه های تیره پوست کاهش میابد. لیمو منبع غنی ویتامین c می باشد. ویتامین C دارای خاصیت محافظتی و ضد تولید رنگدانه های تیره دربرابر اشعه مضر خورشید است.

مواد لازم :

لیمو
پدیک تکه پنبه

طرز تهیه و طریقه استفاده :

آب یک عدد لیمو را بگیرید و با استفاده از پنبه برروی لکه های صورت خود اعمال کنید ، به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس صورتتان را شستشو دهید.

از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.

احتیاط : اگر پوست حساسی دارید ، از این ماسک استفاده نکنید زیرا آب لیمو باعث تحریک و قرمزی پوست خواهد شد . همچنین بعد از استفاده ازاین ماسک حتما قبل از خروج از منزل از ضد افتاب استفاده کنید زیرا لیمو باعث حساس شدن رنگدانه های پوست خواهد شد.

۳-آلوئه ورا :

ماسک آلوئه ورا باعث کاهش رسوب ملانین در پوست و در نتیجه کاهش لک های صورت خواهد شد . کاربرد موضعی ژل آلوئه ورا باعث تولید متالوتیونئین در پوست می شود که از آسیب ناشی از اشعه ماورا بنفش جلوگیری خواهد کرد ، همچنین فعالیت تیروزیناز ها را مهار می کند.

مواد لازم :

ژل آلوئه ورا تازه

طرز تهیه و طریقه استفاده :

مقداری ژل آلوئه ورا را استخراج کرده و سپس این ژل را برروی لک های صورت خود اعمال کنید و به مدت ۲-۳ ماساژ دهید ، ۱۰ دقیقه صبر کرده و در نهایت صورت خود را شستشو دهید.

استفاده از این این ماسک را هر روز تکرار کنید.

۴-زردچوبه :

ماسک زردچوبه باعث کاهش رسوب ملانین می شود . تحقیقات نشان می دهد کورکومین که جز اصلی زردچوبه می باشد مانع از ملانین سازی یا ایجاد لک خواهد شد.

مواد لازم :

یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه
یک قاشق چای خوری آب لیمو
طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا زردچوبه و آب لیمو را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری بدست آید و سپس این ماسک بدست آمده را بر روی لکه های صورت خود اعمال کنید و تا مدتی که برروی پوست خشک شود ، صبر کنید و سپس با آب گرم شستشو دهید .این ماسک را یکبار در هفته استفاده کنید.

۵ - ماست :

استفاده از این ماسک خاصیت روشن کنندگی دارد . ماست حاوی اسید لاکتیک است که فعالیت تیروزیناز ها را مهار کرده و تولید ملانین را کاهش خواهد داد.

مواد لازم :

۲-۳قاشق غذاخوری ماست

طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا مقداری از ماست را با استفاده از قلم مو برروی لکه های صورت خود اعمال کنید ، به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه بصورت دورانی آن را برروی صورت خود ماساژ دهید و سپس با آب بشویید . از این ماسک روزانه استفاده کنید تا زمانی که شاهد رفع لک های خود باشید.

۶-عسل :

ماسک عسل باعث کاهش تولید ملانین و درنتیجه روشن شدن پوست می شود . عسل حاوی ترکیبات فنولیک و فلاونوئید است که فعالیت تیروزیناز ها را مهار می کند.

مواد لازم :

یک قاشق چای خوری آبلیمو
یک قاشق غذاخوری عسل تازه

طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا عسل و آبلیمو را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیب غلیظی به دست آید و سپس آن را برروی لکه های صورت خود اعمال کرده ، به مدت ۱۵-۲۰دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

این ماسک را دو بار در هفته تکرار کنید.

احتیاط : اگر پوستی حساس دارید از این ماسک استفاده نکنید زیرا آب لیمو باعث تحریک و قرمزی پوست می شود . همچنین بعد از استفاده موفق ازاین ماسک قبل از خروج از منزل از ضد افتاب استفاده کنید زیرا لیمو باعث حساس شدن رنگدانه های پوست خواهد شد.

۷- روغن اکالیپتوس :

ماسک روغن اکالیپتوس به کاهش و کمرنگ شدن لک های صورت کمک می کند. روغن اکالیپتوس یکی از روغن های گیاهی می باشد که به دلیل خواص دارویی آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ،این ماسک همچنین فعالیت تیروزیناز ها و سنتز ملانین را مهار خواهد کرد.

مواد لازم :

۲ تا۳ قطره روغن اکالیپتوس
مقداری روغن کاتالیز گر

طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا روغن اکالیپتوس را با روغن کاتالیزگری چون روغن بادام شیرین به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.

این روغن را برروی لکه های صورت اعمال کنید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و در آخر، صورت خود را با حوله ای نرم پاک کنید. از این ماسک یک بار در روز و قبل از خواب استفاده کنید.

احتیاط: اگر پوست خیلی حساسی دارید از اعمال این ماسک برروی صورت پرهیز کنید.

۸- روغن پوملو :

ماسک روغن پوملو باعث کمرنگ شدن لکه های صورت می شود. این روغن از روغن های گیاهی به شمار می رود و به دلیل خاصیت ملانوژنیک و آنتی اکسیدانی شناخته شده است زیرا سنتز ملانین را مهار می کند.

مواد لازم:

۲-۳ قطره روغن پوملو
قطراتی از روغن کاتالیزگر
طرزتهیه و طریقه استفاده :

ابتدا روغن پوملو را با روغن بادام شیرین و یا روغن جوجوبا به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و ترکیب بدست آمده را برروی لکه های صورت خود اعمال کنید ، به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس با آب شستشو دهید . این ماسک را هر روز و قبل از رفتن به خواب استفاده کنید.

۹- کره کاکائو:

ماسک کره کاکائو از ایجاد لکه های قهوه ای برروی پوست جلوگیری می کند. کره کاکائو حاوی ترکیبات فعال زیستی از جمله پلی فنول هاست که باعث محافظت پوست در برابر نور خورشید می شود و اثرات آسیب اشعه ماورا بنفش را معکوس خواهد کرد.

مواد لازم :

۱-۲ قاشق چای خوری کره کاکائو

طرز تهیه و طریقه استفاده :

مقداری از کره کاکائو را برروی لکه های صورت خود اعمال کنید ، به آرامی ماساژ دهید و یک شب تا صبح صبر کنید و صبح پوست خود را با مواد تمیز کننده صورت پاک کنید . این ماسک را هرشب به مدت ۲-۳ هفته استفاده کنید.

۱۰. کره شیا :

ماسک کره شیا باعث کاهش لکه های صورت و سنتز ملانین می شود. بنظر می رسد هسته های کره شیا باعث مهار ملانوژنز ها خواهند شد.

مواد لازم:

۱-۲ قاشق چای خوری کره شیا

طرز تهیه و طریقه استفاده :

کره شیا را بطور غیر مستقیم در حدی که گرم شود ، حرارت دهید و سپس آن را به آرامی برروی لکه های صورت خود اعمال کنید. یک شب تا صبح صبر کرده و صبح صورت خود را شستشو دهید . از این ماسک هر شب به مدت ۳-۴ هفته استفاده کنید.

۱۱. بادمجان :

ماسک بادمجان به کاهش لکه های صورت کمک می کند . بادمجان همچنین سرشار از ترکیبات فعال زیستی مانند ویتامین ها ، فنلیک ها و آنتی اکسیدان ها است . این ترکیبات دارای ویژگی های محافظتی است و از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش حفاظت می کند.

مواد لازم :

یک عدد بادمجان تازه

طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا بادمجان را به خوبی بشویید و خورد کنید و آنها را برروی لکه های صورت خود ماساژ دهید تا اثرات آب بادمجان موثر گردد و در اخر صورت خود را به خوبی شستشو دهید. از این ماسک روزی یک بار استفاده کنید.

۱۲. پوست موز :

ماسک پوست موز باعث کاهش لکه های پوستی می شود . پوست موز همچنین حاوی ترکیبات فعال زیستی می باشد که سنتز ملانین را مهار خواهد کرد.

مواد لازم :

پوست یک موز رسیده

طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا پوست یک موز رسیده را برروی لکه های صورت خود مالش دهید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و درآخر با آب ولرم شستشو دهید . از این ماسک روزی یکبار استفاده کنید.

۱۳. کیوی :

ماسک کیوی به کاهش لکه های صورت و تولید رنگدانه های تیره پوست کمک می کند. همچنین حاوی فلاونوئیدهایی مانند کوئرستین است که فعالیت تیروزیناز را مهار می کند.

مواد لازم :

یک عدد کیوی
۲-۳ عدد توت فرنگی
طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا هر دو میوه را داخل مخلوط کن ریخته و آن ها را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و ترکیب بدست آمده را برروی لکه های صورت خود اعمال کنید ، به مدت ۲۰-۲۵ دقیقه صبر کنید و سپس صورت خود را شستشو دهید . از این ماسک دوبار در هفته استفاده کنید.

۱۴. لیمو، نعناع و موز:

ماسک لیمو، نعنا و موز باعث کمرنگ شدن لکه های صورت خواهد شد.

مواد لازم:

یک عدد موز
آبلیمو تازه
دو قاشق چای خوری نعنا خرد شده
طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا موز را له کنید ، نعنا خردشده و چند قطره آبلیمو را به موز اضافه کنید و به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را برروی لکه های صورت خود اعمال کنید ، به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید و در نهایت با آب ولرم شستشو دهید.

۱۵. خامه ترش و کره :

این ماسک برای ازبین بردن طبیعی لکه ها بسیار موثر می باشد . خامه ترش و کره از نظر اسید لاکتیک بسیار غنی هستند.

طرز تهیه و طریقه استفاده :

مقداری از خامه ترش را برروی لکه های صورت خود اعمال کنید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا برروی صورت خشک شود و سپس با پد مرطوب کننده صورت خود را تمیز کنید و در مرحله بعد صورت را با کره به مدت ۲- ۳دقیقه ماساژ دهید و در نهایت با اب بشویید. این ماسک را هر روز استفاده کنید.

احتیاط :اگر بعد از پایان این ماسک احساس کردید پوست شما خشک شده است از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.

اگر خامه ترش در دسترس نداشتید می توانید از ماست نیز استفاده کنید.

۱۶. ماست ، عسل و زردچوبه :

ترکیب این ماسک برای ازبین بردن طبیعی لکه های صورت موثر است . عسل سرشار از نوعی آنزیم است که رنگدانه های صورت را تقویت می کند و زردچوبه نیز خاصیت لایه برداری دارد.

مواد لازم :

۲ قاشق غذاخوری ماست
۲ قاشق غذاخوری عسل
یک قاشق چای خوری زردچوبه
طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا ماست ،عسل و زردچوبه را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و این مخلوط را برروی لکه های صورت خود اعمال کنید و مدتی صبر کنید تا برروی صورت خشک شود و سپس به خوبی با آب شستشو دهید.

از این ماسک روزی یکبار به مدت یک ماه استفاده کنید.

۱۷. سیب زمینی ، دوغ :

ماسک سیب زمینی و دوغ نوعی ماسک آیورودایی می باشد یعنی نه تنها لکه های صورت را درمان می کند بلکه برای تقویت پوست نیز مفید است.

مواد لازم :

یک عدد سیب زمینی
مقداری دوغ
طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا یک عدد سیب زمینی را بشویید و سپس آن را بصورت حلقه های گرد برش دهید ، در کاسه ای بریزید و دوغ را به آن اضافه کنید. یک شب صبر کنید تا سیب زمینی ها در دوغ غوطه ور شوند و صبح روز بعد حلقه های سیب زمینی را برروی لکه های صورت خود اعمال کنید.

به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه صبر کنید و هنگامی که صورت شما خشک شد با آب ولرم شستشو دهید . این ماسک را سه بار در هفته استفاده کنید.

۱۸. پیاز :

ماسک پیاز باعث ازبین رفتن لکه های صورت می شود زیرا پیاز غنی از سولفور است.

مواد لازم :

یک عدد پیاز

طرز تهیه و طریقه استفاده :

یک عدد پیاز را پوست کنده و تکه تکه کنید و سپس برروی لکه های صورت خود اعمال کنید. بجای برش های پیاز می توانید آن را رنده کنید و از آب پیاز استفاده کنید. از این ماسک می توانید دو بار در روز استفاده کنید.

۱۹. روغن زیتون و کرچک :

این ترکیب روغنی یکی از بهترین هدیه های طبیعت به پوست شما می باشد . این مخلوط سلول های مرده را از سطح پوست لایه برداری می کند و پوست یکنواختی به شما می دهد .تنها کافی است چند قطره از روغن بادام را با روغن کرچک در کف دست خود مخلوط کنید و به آرامی برروی صورتتان ماساژ دهید.

۲۰. گوجه فرنگی :

این ماسک خاصیت کمرنگ شدن لکه های صورت را دارد.

مواد لازم :

گوجه فرنگی
پاپایا
خیار
آناناس
طرز تهیه طریقه استفاده :

میوه های بالا را در مخلوط کن بریزید و ترکیب بدست آمده را برروی صورت خود اعمال کنید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید و در آخر با آب ولرم شستشو دهید . از این ماسک نهایت دو بار در هفته استفاده کنید.

چگونه میتوان از ایجاد این لکه ها پیشگیری کرد ؟

قبل از خروج از منزل حتما از ضد افتاب استفاده کنید.
لباس های آستین دار و شلوار های بلند بپوشید.
از کلاه های لبه دار استفاده کنید.
درساعات اوج نور آفتاب در منزل بمانید.
این راهکارهای ساده و قابل پیشگیری می تواند از ایجاد لکه های صورت و خال جلوگیری کند. در صورت مشاهده هرگونه تغییر سایز در لکه ها و خال ها، عدم تقارن در شکل و مرز و قطر آن ها سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برخی از سوالات متداول درباره لکه های صورت عبارتند از:

۱-چه زمان طول می کشد تا از شر این لکه ها خلاص شویم ؟

زمان لازم برای رهایی ازاین لکه ها بستگی به نوع گزینه درمانی انتخاب شده دارد. درصورت انتخاب لیزر درمانی می توانید در یک تا دو جلسه نتیجه را مشاهده کنید اما اگر روش های طبیعی را انتخاب کرده اید ممکن است چند هفته طول بکشد.

۲-آیا ایرانی ها(آسیایی ها) مستعد این لکه ها هستند ؟

بله، در صورت قرار گیری در معرض نور خورشید مستعد ایجاد این لکه ها می شوند.

۳- چه تفاوتی بین لکه ها، خال ها وعدسی های خورشیدی وجود دارد؟

لکه ها معمولا ژنتیکی هستند و در معرض نور خورشید بیشتر نمایان می شوند، عدسی های خورشیدی به عنوان لکه های سنی شناخته می شوند و در صورت قرار گرفتن منظم زیر نور خورشید ایجاد خواهند شد ، خال ها ضایعات تیره ای هستند که برجسته هستند و از بدو تولد تا پس از تولد خودنمایی می کنند.

۴-آیا این لکه ها دائمی هستند ؟

خیر، لکه ها دائمی نیستند. اگر پوست در معرض نور خورشید نباشد این لکه ها به مرور زمان از بین خواهند رفت.

۵- لکه های سرطانی چه هستند ؟

لکه های سرطانی ظاهری متقارن دارند و هیچ گونه مرز و قطری ندارند . آن ها با گذشت زمان رشد می کنند . در صورت چنین مواردی باید به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =