چطور انگیزه تمیز کردن خانه را در خود ایجاد کنیم؟

بعضی مواقع در زندگی احساس بی انگیزگی دارید و فکر می کنید که هیچ کدام از کارهایی که انجام می دهید درست نیست، اما بدانید که این اتفاق نادری نیست و راه حل دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اگر انگیزه تمیز کردن خانه را از دست داده اید، باید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. بسیاری از افراد هستند که اعلام کرده اند ما دوست داریم خانه را تمیز کنیم اما انگیزه انجام این کار را نداریم. در این قسمت به شما آموزش خواهیم داد که چگونه در این مورد برای خودتان انگیزه ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید:

روش‌هایی برای خوشبو کردن خانه

چرا انگیزه تمیز کردن خانه را از دست می دهیم؟

گاهی اوقات انگیزه تمیز کردن خانه را به دلایل قابل پیش بینی از دست می دهیم. زندگی ما به دلیل کار و تحصیل شلوغ می شود و در نتیجه باید سعی کنیم در کوتاه مدت کمی اولویت های خود را تغییر دهیم. هنگامی که اولویت ها را تغییر می دهیم، می توانیم دوباره به امور مثبت برگردیم.

گاهی اوقات علت موضوع، تحت کنترل ما نیست. به عنوان مثال بیماری افسردگی ممکن است علت از بین رفتن انگیزه مان باشد. پیدا کردن انگیزه تمیز کردن خانه برای خیلی از افراد قابل دستیابی نیست.

در چنین حالتی فکر می کنند که تمیز کردن خانه کار با ارزشی نیست و نیاز به تلاش ندارد. نگران نباشید! این اتفاق طبیعی است و همه با آن درگیر می شوند.

راه حل چیست؟

اگر شما هم در جستجوی پاسخ این سوال هستید که چگونه انگیزه تمیز کردن خانه را در خودمان به وجود بیاوریم، دقایقی با ما همراه شوید و از این روش های پیشنهادی کارشناسان استفاده کنید.

از کارهای کوچک شروع کنید

سعی کنید از موارد سطحی شروع کنید. به عنوان مثال به شلوغی داخل کمد، به هم ریختگی داخل یک اتاق یا کل خانه یا آشپزخانه فکر نکنید. بلکه از سطوح شروع کنید و به فکر قسمت های دیگر منزل نباشید و سعی کنید که حالت ظاهری را مرتب کنید.

اگر می خواهید آشپزخانه را تمیز کنید، سعی کنید هر چیزی را سر جایش بگذارید و به این فکر نکنید که داخل کابینت ها تمیز و مرتب نیست.

یک نقطه را به مدت سه روز انتخاب کنید و تمیز کنید

تلاش شما باید روی یک منطقه باشد و فقط آن را تمیز کرده و به بهترین حالت ممکن در بیاورید. تمام لکه ها، خراش ها و هرگونه کثیفی را در آن نقطه از بین ببرید و هر روز صبح و شب ها قبل از خواب این ناحیه را تمیز کنید و در عرض سه روز به تمیز ترین حالت ممکن برسانید.

اکنون به خودتان پاداش دهید

حال که شما در عرض سه روز به خودتان متعهد بودید تا خانه را تمیز نگه دارید، پس لایق این هستید که به خاطر تلاش هایتان به خودتان پاداش بدهید. شاید نتوانید به عنوان جایزه برای خودتان یک ماشین جدید بخرید اما خرید کتاب مورد علاقه یا دیدن فیلمی که دوستش دارید یا پختن غذایی که از آن لذت می برید، هم می تواند جایزه هایی باشد که به خودتان می دهید و انگیزه تان را بالا می برد.

تمرکز خود را بسط دهید

هنگامی که احساس موفقیت را در خودتان ایجاد کردید، زمان آن است که به سراغ قسمت های دیگر خانه بروید و آن قسمت ها را نیز مانند محلی که روی آن تمرکز کرده بودید، به بهترین حالت ممکن تمیز کنید و در نتیجه دیگر راحت تر می توانید به وسوسه تنبلی غلبه کنید، زیرا لذت تمیزی را چشیده اید.

تکرار کنید

هنگامی که چیزها را تمیز کردید، سعی کنید تلاش خود را برای تمیز کاری هر هفته گسترش دهید و این عادت را در خودتان تکرار کنید. شاید دفعه اول خیلی برای تان زمان ببرد اما کم کم می توانید این کار را با سرعت بیشتری به انجام برسانید.

به خودتان ارزش بدهید

بیایید صادق باشیم. ما از این که انگیزه تمیز کاری را از دست می دهیم، احساس خجالت داریم. این خجالت روی ما تاثیر منفی دارد و در نتیجه از دعوت کردن دوستانمان یا وارد شدن شخص جدید به منزل خودداری می کنیم و از آن فرار می کنیم. علت آن هم این است که به خودمان ارزش و اعتبار نمی دهیم.

زمان کودکی را برای خودتان یادآوری کنید. در آن زمان اگر معلم به ما برچسب ستاره می داد، ما ارزش و اعتبار می گرفتیم. از طرفی اکنون که بزرگ شده ایم به دنبال گرفتن این ارزش و اعتبار از سمت همسر، فرزندان و دوستان هستیم اما بهتر است که این ارزش را خودمان به خودمان هدیه کنیم و منتظر دیگران نباشیم.

زمان را در نظر بگیرید

هر چقدر که در طول هفته به انجام تمیز کاری بیشتر پایبند باشید، در نتیجه در آینده زمان کمتری مورد نیاز خواهد بود. پس برای خودتان دفعه اولی که اتاق را تمیز می کنید، زمان بندی داشته باشید. سپس هفته بعد دوباره این زمان را بسنجید. حال متوجه خواهید شد که چقدر کارهای تان سریع تر پیش می رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =