روبات انسان‌نمای تسلا کمتر از یک خودرو قیمت خواهد داشت/ اپتیموس؛ بهترین هدیه برای تولد والدین

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، اعلام کرد که روبات انسان‌نمای این شرکت در آینده با قیمتی پایین‌تر از یک خودرو عرضه خواهد شد و بهترین هدیه برای پدر و مادرها خواهد بود.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ ایلان ماسک جزئیات جدیدی در مورد روبات انسان‌نمای شرکت تسلا یعنی «اپتیموس» از جمله اطلاعاتی در مورد هزینه و کاربردهای احتمالی آن را در مقاله‌ای به صورت آنلاین منتشر کرد.

این روبات اولین بار در روز هوش مصنوعی در اوت ۲۰۲۱ معرفی شد و به نظر می‌رسد در روز ۳۰‌ام سپتامبر آینده از آن رونمایی شود. این روبات برای مصارف صنعتی و خانگی طراحی شده است و هدف اصلی از ساخت آن، انجام کارهای تکراری، خسته‌کننده و خطرناک به جای انسان‌هاست.

ماسک در مقاله‌ای که در مجله فضای مجازی چین منتشر شد، نوشت: چشم‌انداز ما این است که این روبات‌ها به میلیون‌ها خانوار خدماتی چون پخت‌وپز، چمن‌زنی و مراقبت از سالمندان را بدهند.

روبات تسلا تقریبا در قد و قواره یک انسان بزرگسال است، به راحتی می‌تواند اجسام سنگین را حمل یا بلند کند و با قدم‌های کوچک، ولی سریع راه برود. این روبات صفحه نمایشی روی صورت خود دارد که می‌تواند از طریق آن تعامل بهتری با انسان‌ها داشته باشد.

ماسک در مورد شکل این روبات‌ گفت: شاید تعجب کنید که چرا این روبات را با پا طراحی کردیم. دلیل این نوع طراحی این است که معمولا انسان‌ها با روباتی که دو پا و دو بازو و ۱۰ انگشت داشته باشد، تعامل بهتری دارند.

او افزود: اگر بخواهیم روباتی با محیط اطرافش سازگار شود و بتواند کارهایی که انسان‌ها انجام می‌دهند را انجام دهد، باید تقریبا به اندازه، شکل و توانایی‌های یک انسان باشد.

ماسک تایید کرد که در ماه آینده قصد دارد تمرکزش را روی بهبود هوش این روبات و حل مشکل تولید در مقیاس بزرگ بگذارد. او معتقد است که با افزایش حجم تولید و کاهش هزینه‌ها، هر سال میزان سودمندی روبات‌های انسان‌نمای شرکتش افزایش خواهد یافت. تا جایی که در آینده، یک روبات خانگی کمتر از یک خودرو قیمت خواهد داشت و کمتر از یک دهه دیگر، مردم می‌توانند به عنوان هدیه تولد برای والدین‌شان یک روبات انسان‌نما بخرند.

اپتیموس؛ با ظاهر و هوش انسانی

روبات تسلا 56/6 کیلو وزن و ۱۷۲ سانتی‌متر قد خواهد داشت و قرار است مبتنی بر کامپیوتر Autopilot باشد که در خودروهای الکتریکی این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کامپیوتر به روبات امکان می‌دهد اشیای دنیای پیرامونش را تشخیص دهد. البته این روبات حسگرهای سفارش‌شده خود را خواهد داشت تا بتواند تعامل بهتری با صاحب خود داشته باشد. آنها می‌توانند تا ۶۸ کیلوگرم وزن را تحمل و جابه‌جا کنند و با سرعت 8 کیلومتر در ساعت راه بروند. دست‌هایی شبیه انسان به همراه حسگرهای بصری که به آن توانایی دیدن می‌دهد، آن را قابل تعامل‌تر با انسان می‌کند.

ویدئوهای منتشر شده از این روبات نشان می‌دادند که شباهت زیادی به روبات‌های فیلم «من روبات هستم»، ساخته شده در سال ۲۰۰۴، دارند و ماسک با توضیحاتی در مورد این روبات، سعی کرد که نگرانی برخی از افراد نسبت به روبات‌های سبک ترمیناتور را از بین ببرد و گفت: این روبات قرار است که دوست انسان‌ها باشد و در دنیایی که برای انسان‌ها ساخته شده، حرکت کند.

او توضیح داد: در تسلا سعی داریم هوش مصنوعی مفیدی طراحی کنیم که مردم آن را دوست داشته باشند و بی‌تردید نتیجه خوبی هم خواهد داشت.

گفتنی است که روبات‌های تسلا در حال حاضر برای طیف گسترده‌ای از وظایف در تنظیمات صنعتی توسط شرکت‌هایی مانند آمازون و والمارت استفاده می‌شوند.

کد خبر: 1150966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =