بروکراسی اداری عامل بازدارنده همکاری دانشگاه و صنعت/ اخذ مالیات از طرح‌های پژوهشی لغو شود

مدیر اداره طراحی دوره‌های آموزش فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بروکراسی اداری عامل بازدارنده فعالیت بین دانشگاه و صنعت گفت: از مسئولان امر انتظار لغو اخذ مالیات از طرح‌های پژوهشی را داریم.

طاهر ارمغانی، مدیر اداره طراحی دوره‌های آموزش فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات پژوهشی و حمایت‌های انجام شده از پژوهشگران گفت: حمایت مالی بعد از چاپ مقالات در مجلات انجام می‌شود. در دو سال اخیر  اقدامات سرآمد علمی به واسطه تحقیقات پژوهشی مشخص شده و میزان حقوق این افراد تا سقف ۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی افزود: شاید در ۵ سال قبل انگیزه برای اقدامات پژوهشی وجود نداشت، اما به دلیل  تغییرات در مبلغ پایه برای اعضای هیات علمی و افزایش پرداختی‌ها سه برابری در مقایسه با گذشته برای انتشار مقاله انگیزه ایجاد شده تا محققان به فعالیت بپردازند.

مدیر اداره طراحی دوره‌های آموزش فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از لحاظ حمایت‌های معنوی موضوعات متعدد وجود داشته و پژوهش‌های آکادمیک و کتابخانه‌ای می‌تواند پژوهش کاربردی منجر به تهیه مقاله ‌شود. اغلب مقالات در دانشگاه کاربردی و می‌تواند خروجی  و ماحصل اجرای آن را در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

بروکراسی اداری عامل بازدارنده دانشگاه و صنعت

ارمغانی تاکید کرد: حمایت‌های مالی با بخش نامه سرآمدها و افزایش پرداختی به واسطه پایه تشویقی روحیه پژوهشی به دانشگاه آزاد اسلامی بازگشته و امیدواریم شاخص دانشگاه را افزایش دهد. البته بروکراسی اداری عامل بازدارنده در همکاری دانشگاه و صنعت است.

وی درباره تعامل دانشگاه و صنعت افزود: دانشگاه و صنعت هر دو تمایل به فعالیت دارند، اما بروکراسی اداری سیستم تمایلی به فعالیت نداشته و با تعلل در اخذ پروپوزال، اقدامات و... اتفاقات را کم رنگ می‌کند، اما به دلیل اتفاقات مناسب اعتماد ایجاد شده و صنعت از دانشگاه علم خواسته تا به توسعه فناوری و بازار کمک کند.

کاهش پژوهش‌های کتابخانه‌ای در دانشگاه‌ها

مدیر اداره طراحی دوره‌های آموزش فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: بر اساس اقدامات جدید دانشگاه به شکل حل مساله اقدام کرده و پروژه‌های کتابخانه مشاهده نمی‌شود و صنایع پروژه‌ها را کاربردی می‌کند. البته هنوز اقدامات با نیازها فاصله داشته و بروکراسی اداری عامل بازدارنده است. در حالی که باید ارتباط صنعت با دانشگاه ساده‌تر شکل بگیرد.

اخذ مالیات از طرح‌های پژوهشی متنفی شود

ارمغانی با بیان اینکه باید درباره اخذ مالیات از فعالیت‌های دانشگاهی تدابیر اندیشیده شود، ادامه داد: بی‌شک با لغو اخذ مالیات انگیزه محققان افزایش می‌یابد و هزینه بالاسری(هزینه بالاسری به انگلیسی Overhead Costs، عبارت است از هزینه‌هایی که امکان منظور کردن آنها در قیمت عملیات انجام شده مقدور نیست. از قبیل حقوق رئیس کارگاه و کلیه کارکنان، هزینه دفتر مرکزی، کسورات قراردادی و ….  هزینه بالاسری هر پروژه در زمان تعیین قیمت پروژه، با توجه به کلیه عملیات و محل و مدت پیمان محاسبه و به صورت ضریب در قیمت قرارداد منظور  می‌شود) دانشگاه اخذ و پروژه‌های دانشگاه مورد توجه قرار می‌گیرد. دانشگاه‌ها باید با سازمان‌های مختلف وارد مذاکره شده و پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف را اخذ کند.

مدیر اداره طراحی دوره‌های آموزش فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: برای پژوهش‌های هیات علمی می‌توان به شکل مستقل وارد عمل شد و هیات علمی پایدارتر به فعالیت در حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه بپردازد. دانشگاه مبلغی را به عنوان بالاسری به خدمات ارائه داده که بین ۵ تا ۱۰ درصد است. حال این سوال مطرح است که آیا به میزان ۵تا ۱۰ درصد خدمات ارائه می‌شود یا خیر؟ این مبلغ باید مشخص و شفاف شود.

ارمغانی گفت: اگر هیات علمی وارد مذاکره با صنعت شده و قرار داد بسته و پروپوزال نوشته باید مبلغ بالاسری متفاوت باشد. حداقل بخشی از بالاسری در قالب گرنت(گاهی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها درباره به دست آوردنش می‌شنویم و گاهی دانشجو با توجه به میزان فعالیت خود حق‌التحقیق دریافت ‌می‌کند) اختصاص می‌یابد. همچنین باید اخذ مالیات از پژوهش منتفی شود. به عبارت دیگر به واسطه اقدامات پژوهشی  نباید مالیات از دانشگاه اخذ شود.

وی با بیان اینکه اقدامات در حوزه ارتباط علم با صنعت باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، تاکید کرد: با توجه به اینکه دانشگاه‌ها بعد از تکامل و بلوغ  وارد نسل سوم و چهارم شدند و در این حوزه دانشگاه آزاد اسلامی پیش قدم است. برای مثال در ماه‌های گذشته در آستانه ۴۰ سالگی دانشگاه آزاد اسلامی عصر امید برگزار شد و هزار شرکت و واحد فناور به فعالیت پرداختند و این اقدام نشان دهنده دانشگاه کارآفرین است. این رویداد و دیدار چهره به چهره با محققان فعالیت‌ها را شکل داد و سازمان‌های دولتی توانایی دانشگاه را مشاهده کرده و در حقیقت قراردادهای مناسب منعقد و نیازها مطرح شد. این رویدادها در دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی به تمامی مخاطبان دانش آموزان و دانشجویان در افزایش انگیزه‌ها تاثیرگذار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =