توجه به دروس تئوری به‌جای واحدهای عملی در رشته‌های پزشکی آسیب‌زا است

نماینده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با بیان اینکه کیفیت آموزش تنزل یافته است، گفت: سواد یک پزشک زیرسایه قبولی در آزمون‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و دیگر کیفیت آموزش در اولویت نیست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در دانشگاه‌های کشور شاهد تنزل کیفیت تدریس هستیم. البته با شیوع کرونا و آموزش از طریق فضای مجازی و عدم آمادگی لازم برای آموزش‌ها به روش نوین و عدم تمایل اکثر دانشجویان به مطالعات دروس در تنزل کیفیت آموزش تاثیرگذار بوده است. حال با توجه به نگرانی مسئولان آموزش کشور از تنزل کیفیت آموزش در رشته‌های مختلف درسی در میان برخی از رشته‌های حساس همچون پزشکی این مساله غیرقابل اغماض است، چون دانشجوی امروز پزشک آینده محسوب شده و باید در زمینه ارائه با کیفیت دروس تئوری و عملی آنها بیش از پیش حساسیت‌های لازم اعمال شود. هرچند افزایش ظرفیت دانشگاه در پذیرش دانشجویان پزشکی مطرح است، اما همین امر در صورت عدم اختصاص امکانات و تجهیزات در عرصه پزشکی چندان راهگشا نیست. 

امکانات آموزشی برای دانشجویان پزشکی فراهم نیست

محمد علی گیلان، نماینده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز تنزل کیفیت آموزش را از مشکلات موجود برای دانشجویان پزشکی دانست و افزود: سیاست دانشگاه مطابق با افزایش تعداد دانشجویان است. در حالی که امکانات موجود کفاف نیاز آموزشی دانشجویان  فعلی را نمی‌دهد. برای مثال به طور روزانه بسیاری از دانشجویان به همراه استاد در بخش‌های آی سی یو و سی سی یو حاضر می‌شوند. هرچند در این بخش‌ها سیستم ایمنی بیماران ضعیف است و حضور جمعیت انبوه در این بخش‌ها مناسب نیست. همچنین اتاق های  آی سی یو و سی سی یو گنجایش۲۰ نفر را ندارد. ظرفیت‌ها و فضاهای آموزشی موجود برای پذیرش و تربیت جمعیت عظیم دانشجو طراحی نشده است

نماینده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشجویان پزشکی، پرستاری و ... برای گذراندن دوره‌های علمی خود با کمبود مواجه هستند، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی قبل از راه اندازی بیمارستان فرهیختگان با بیمارستان‌های ارتش، بعثت، نفت و ... قرارداد داشتند و بعد از افتتاح بیمارستان فرهیختگان دانشجویان برای کارورزی به آنجا مراجعه می‌کنند. البته دانشجویان برای گذراندن دوره‌ها از ظرفیت‌های مراکز درمانی دولتی هم  استفاده می‌کنند. برای مثال  دانشجویان در بخش روانپزشکی بیمارستان لواسانی به فعالیت می‌پردازند و  بخش چشم در بیمارستان نفت هم ماهانه ۵ نفر را می‌پذیرد.

کیفیت آموزش پزشکان در اولویت نیست

گیلان با بیان اینکه کیفیت آموزش در بین دانشجویان رشته‌های پزشکی تنزل یافته است، تاکید کرد: وقتی سواد یک پزشک زیرسایه قبولی در آزمون‌ها رفته دیگر کیفیت آموزش در اولویت نخست نیست. در این شرایط دانشجوی پزشکی بجای استفاده از تجربیات اساتید خود به دنبال قبولی در آزمون هستند.

مسئولان به بازبینی در رشته پزشکی بپردازند

نماینده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی ادامه داد: دانشجویان پزشکی بجای تقویت مهارت‌های علمی خود به دروس تئوری بها می‌دهند. این نارسایی نیازمند تصمیم‌گیری  و بازبینی از سوی مسئولان و دستاندرکاران امر است.

کاهش پرداختی به اساتید تنزل کیفیت آموزش را به دنبال دارد

وی از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش کیفیت را پرداخت حقوق حداقلی اساتید دانست و افزود: اساتید و افراد با تجربه در حوزه پزشکی به دلیل کاهش میزان دریافتی‌ها آنطور که باید نمی‌توانند انرژی صرف کنند. همچنین در کلاس‌های تئوری هم شاهد نبود انگیزه و آمادگی در حضور اساتید هستیم. در این وضعیت اغلب اساتید در کلاس‌های آموزشی به نمایش پاورپوینت پرداخته و تجربات موثر بالینی آنها منتقل نمی‌شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1150985

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =