پیش بینی بورس شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱

شاخص کل بورس امروز با افتی بیش از چهار هزار واحدی به کار خود پایان داد. روند نزولی شاخص کل امروز نیز ادامه داشت و افت چهار هزار و ۱۹۰ واحدی آن باعث شد رقم یک میلیون و ۴۵۹هزار واحدی به ثبت برسد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، شاخص کل بورس امروز با افتی بیش از چهار هزار واحدی به کار خود پایان داد. روند نزولی شاخص کل امروز نیز ادامه داشت و افت چهار هزار و ۱۹۰ واحدی آن باعث شد رقم یک میلیون و ۴۵۹هزار واحدی به ثبت برسد. شاخص هم‌وزن اما شرایط دیگری داشت و با رشدی یک‌هزار و ۳۹۶ واحدی در محدوده ۳۹۸ هزار واحدی به کارش پایان داد. با این شرایط شاخص هم‌وزن در آستانه پس گرفتن کانال ۴۰۰هزار واحدی قرار گرفت که اخیرا آن را از دست داده بود.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

جمهوری اسلامی ایران در دقایق پایانی روز گذشته پاسخ خود به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را ارسال کرد. این پاسخ در شرایطی داده شد که کماکان اطلاعات دقیق و موثقی از محتوای آن در اختیار رسانه‌های رسمی کشور قرار نگرفته است.

از همین رو فضای بیم و امید در جامعه پیرامون احیای برجام یا شکست مذاکرات تشدید شده است. بورس تهران نیز متاثر از همین فضا بیش از پیش در حالت انتظار فرو رفته است. این شرایط به اندازه‌ای نگران کننده است که برخی معتقدند بورس در تور برجام گیر افتاده و تنها راه خروج از وضعیت فعلی بازار نیز مشخص شدن تکلیف مذاکرات برجامی است.
البته بسیاری معتقدند هریک از سناریوهای برجامی می‌تواند شرایط را برای بورس تغییر دهد. اما به طور کلی اغلب سهامداران اعتقاد دارند هرگونه تعیین تکلیف این پرونده می‌تواند به ایجاد ثبات در بازار سهام منجر شود. از دید این عده حتی شکست مذاکرات نیز می‌تواند با وجود ضرباتی که به اقتصاد خواهد زد می‌تواند بهتر از شرایط فعلی باشد.
به هر روی به نظر می رسد بورس در تور برجام گیر کرده و مانند سال‌های اخیر سهامداران باید فعلا منتظر نظر اروپایی ها پیرامون پاسخ ایران بمانند. انتظاری که بسیاری را عاصی کرده ولی به نظر نمی‌رسد که گریزی از این وضعیت در بورس وجود داشته باشد.
در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ شاخص کل بورس با افت چهار هزار و ۱۹۰ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۵۹ رسید. شاخص هم‌وزن اما شرایط دیگری داشت و با رشدی یک‌هزار و ۳۹۶ واحدی در محدوده ۳۹۸ هزار واحدی به کارش پایان داد. با این شرایط شاخص هم‌وزن در آستانه پس گرفتن کانال ۴۰۰هزار واحدی قرار گرفت که اخیرا آن را از دست داده بود.

بالاخره پس از چند روز انتظار، دیشب ایران پاسخ رسمی خود را به متن توافق نامه پیشنهادی اروپا به صورت محرمانه اعلام کرد. همین موضوع باعث شد که برخی از تحلیل‌های ناقص و مختلف در خصوص متن نامه صورت گیرد اما در نهایت بورس بلاتکلیف شد.

در نیمه اول بازار امروز خوش‌بینی‌ها نسبت به برجام افزایش یافت باعث افزایش تقاضا گروه‌های خودرویی و بانکی و فشار در گروه‌های دلاری یعنی فلزات اساسی، پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها شد. در میانه دوم بازار فشار فروش افزایش یافت و عامل سرخ‌پوشی سایر گروه‌های بازار شد.

از سوی دیگر کارشناسان عقیده دارند که برجام برای بورس منفعت خواهد داشت. اطلاعات تاریخی نشان می‌دهد که سال ۱۳۹۴ نیز پس از توافق برجام رالی صعودی بورس آغاز شد. درنتیجه نوبت صعود به تمام گروه‌ها خواهد رسید و پولی که امروز در گروه‌های ریالی یا همان بانکی و خودرویی می‌چرخد سراغ سایر گروه‌ها نیز خواهد آمد.

به عقیده کارشناسان کنترل هیجان، حفظ امیدواری و روحیه مثبت، معامله بر اساس ارزندگی و تحلیل می‌تواند کارهگشا باشد.

نکته مهم اینجاست که سهامداران بازار سرمایه باید در انتظار یک خبر رسمی باشند و پس از بر اساس داده‌ها و تحلیل‌های موجود اقدام به خرید کنند. همچنین تا تعیین و تکیف شدن برجام بورس به همین شکلی نوسانی باقی ماند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =