آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت/ از شهریه ۵۰ میلیونی دانشگاه علوم پزشکی تهران تا برنامه رئیس جمهور برای مبارزه با فساد در وزارت علوم 

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت با خبرهایی از «شهریه ۵۰ میلیونی دانشگاه علوم پزشکی تهران تا اعلام برنامه رئیس جمهور برای مبارزه با فساد در وزارت علوم» همراه بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱ پرخبرترین حوزه آموزش عالی در هفته گذشته بود. چرا که دوشنبه این هفته آخرین مهلت انتخاب رشته با آزمون بود و پرونده انتخاب رشته ۵۰۰ هزار نفر از داوطلبان بسته شد.

در این راستا، سازمان سنجش و برخی دانشگاه‌ها شرایط جدیدی برای پذیرش دانشجو اعلام کردند. برای مثال ۲۵ مرکز و واحد دانشگاه پیام نور که سال‌های گذشته اجازه پذیرش دانشجو نداشتند، مجدد به دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ برگردانده شدند.

حیدر جهان بخش معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های دانشگاه پیام‌نور از احیای واحدهای هریس، گوگان، شربیان، سرعین، بوئین میاندشت، هرند، بدره، مهران، دیلم، شبانکاره، بشرویه، سرایان، بردسکن، رشتخوار، هندیجان، قیروکارزین، رابر، راین، شهداد، بندرگز، آشتیان، تفرش، فین و دو مرکز آبادان و خرمشهر این دانشگاه خبر داد. یکی از موارد چالش‌برانگیز در دفترچه انتخاب رشته ۱۴۰۱، پذیرش بدون کنکور داوطلبان در رشته‌های پیراپزشکی مانند مامایی، اتاق عمل، هوشبری و بهداشت بود. ایسکانیوز در گزارشی با عنوان «اعتراض ۲۱ هزار نفر به پذیرش بدون کنکور در رشته‌های علوم پزشکی/ با جان مردم بازی نکنید! » به بیان اعتراضات و حواشی ایجاد شده به قانون پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی در برخی رشته‌های مناطق محروم پرداخت.

پذیرش هزار و ۸۰۰ دانشجوی شهریه‌پرداز در ۴۹ دانشگاه علوم پزشکی

پذیرش دانشجوی شهریه‌پرداز در رشته‌های داروسازی و پزشکی یکی دیگر از خبرهای انتخاب رشته‌ای هفته گذشته بود. بر این اساس ۴۹ دانشگاه علوم پزشکی اعلام کردند که در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی مجموعا هزار و ۸۴۹ نفر را خواهند پذیرفت.

دانشگاه علوم پزشکی تهران هم اعلام کرد که از طریق کنکور ۱۴۰۱ برای رشته‌های دندانپزشکی و داروسازی، دانشجوی شهریه‌پرداز می‌پذیرد. بر اساس اطلاعیه این دانشگاه، شهریه پرداختی برای هر نیمسال در پردیس بین الملل این دانشگاه برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ دست کم۵۰ میلیون تومان خواهد شد.

وزیر علوم از اختصاص بودجه برای اتمام پروژه‌های نیمه کاره دانشگاه‌ها خبر داد

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در نشست خبری به مناسب روز خبرنگار که یکشنبه هفته گذشته برگزار شد درباره سهمیه‌های کنکور، اختصاص بودجه برای اتمام پروژه‌های نیمه کاره دانشگاه‌ها و نگهداشت نخبگان توضیح داد. وی درباره سهمیه‌های کنکور تصریح کرد که با همه سهمیه‌ها موافق نیستم ولی با برخی از آنها کاملاً موافقم.

زلفی حذف کنکور را غیرممکن دانست و تاکید کرد که وقتی چند هزار دانش‌آموز داریم که معدل آنها ۲۰ است،  نمی‌توان همه آن‌ها را در ۱۵ درصد رشته‌های پرطرفدار جذب کرد. به همین دلیل، برگزاری کنکور ضروری است.

وزیر علوم همچنین از اختصاص ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشتند از محل سفرهای استانی دولت خبر داد و گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع ساختمان نیمه کاره در موسسات آموزش عالی کشور وجود دارند.

وی در نهایت درباره نگهداشت نخبگان در کشور تاکید کرد که برای رفع مهاجرت ژن‌ها باید نخبگان ما نسبت به آینده شغلی خود نگران نباشند، البته برخی نخبگان شغل دارند اما احساس می‌کنند در جای مناسبی برای اثربخشی قرار نگرفتند که باید این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد که در شورایعالی عتف با حضور رئیس جمهور طرح نگهداشت نخبگان مصوب شد، برای جذب اعضای هیات علمی نیز سهمیه خاصی برای نخبگان داشتیم و ۲۰ درصد از سهمیه دانشگاه‌ها به نخبگان اختصاص می‌یابد.

تشکیل صندوق شورای عتف برای حمایت از ایده‌های نوآورانه 

نشست خبری شورای عالی عتف با حضور پیمان صالحی دبیرکل این شورا و معاون پژوهشی وزیر علوم سه‌شنبه ۲۵ مردادماه برگزار شد. صالحی در این نشست از راه‌اندازی صندوق شورای عتف برای حمایت از ایده‌های نوآورانه، تاسیس شبکه ملی آزمایشگاه‌های کشور و اجرای طرح پژوهشگر پسادکتری خبر داد. 

دبیرکل شورای عتف راه‌اندازی صندوق شورای عالی عتف را از اقدامات این شورا دانست که قصد دارد حلقه مفقوده نظام تامین مالی عملیاتی شدن پژوهش‌ها باشد و هدفش حمایت گرنت از ایده‌ها و نوآوری‌ها است. 

صالحی درباره ضرورت راه‌اندازی شبکه ملی آزمایشگاهی کشور هم گفت: با راه‌اندازی این شبکه یک دانشجو می‌تواند از خدمات کل آزمایشگاه‌های کشور استفاده کند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان در شبکه آزمایشگاهی خود هزینه کرد، وزارت‌های علوم و بهداشت هم هر کدام ۲۰ میلیارد تومان به صورت جداگانه هزینه کرده‌اند، هدف ما تجمیع این مبالغ و استفاده از آن‌ها برای تجهیز سازمان‌یافته آزمایشگاه‌هاست‌.

وی همچنین با تصریح بر این که کمتر از یک درصد دانشجویان دکتری به عنوان پژوهشگر پسادکتری مشغول به کار می‌شوند، افزود: هم‌اکنون  ۱۶۲ هزار و ۹۲۴ نفر دانشجوی دکتری در ایران وجود دارد و سالانه ۱۰ هزار نفر به تعداد دانشجویان دکتری ایران اضافه می‌شود. در حالیکه تنها هزار و ۲۰۰ نفر در ۱۰ سال گذشته در ایران به عنوان پژوهشگر پسادکتری مشغول به کار شده‌اند.

برنامه رئیس جمهور برای مبارزه با فساد در وزارت علوم 

حجت الاسلام حسن درویشیان رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد هفته گذشته با حضور در وزارت علوم درباره برنامه رئیس جمهور برای مبارزه با فساد در وزارت علوم توضیح داد. وی با تصریح بر این که یکی از برنامه‌های رئیس جمهور «ارشاد مدیران» است، گفت:  برنامه «ارشاد مدیران» با حضور نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد در وزارتخانه‌ها انجام خواهد شد.

 برنامه ارشاد مدیران، شامل تذکر و پیشگیری از تخلف و جرم است. به این معنا که اگر تخلف و جرمی احراز شود، دولت و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد حتماً پیگیری کرده و اقدام قانونی لازم را انجام خواهند داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =