فعالیت پزشکان در فضای مجازی باید با اخذ مجوز باشد

نایب رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: فعالیت و تبلیغات در فضای مجازی نیاز به مجوز دارد و بر اساس آیین نامه باید انجام شود و قرارگاه رصد فضای مجازی در دوره جدید نظام پزشکی، فعالیت پزشکان در این حوزه را به دقت رصد می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در سالهای اخیر برخی پزشکان تبدیل به سلبریتی‌های فضای مجازی شده اند و این امر سبب شده تبلیغات کاذبی هم برای آنها انجام شود. نظارت بر روند فعالیت پزشکان و ادعاهای آنها در فضای مجازی موضوعیست که برنامه سعادت آباد رادیو تهران درباره آن با دکتر محمدهادی صادقی نایب رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت و گو کرد.

بیشتر بخوانید

سرانه پزشک در ۱۵ رشته تخصصی کمتر از ۴ به ازای ۱۰۰ هزار نفر است

نایب رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی در این حوزه بسیار موثر خواهد بود گفت: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در این حوزه بسیار موثر است به شرطی که از کانال‌های کارشناسی مطرح شود. این موضوع (فعالیت پزشکان در فضای مجازی) می تواند برای ارتقاء و گسترش سلامت مردم نقطه قوت باشد اما می‌تواند عوارض جدی هم داشته باشد.

وی افزود: با گسترش فضای مجازی و به اشتراک گذاشتن موارد درمانی در این حوزه، نظام پزشکی برخی مواقع بر حسب قانون و برخی مواقع به صورت داوطلبانه و بیش از حیطه قانونی خود به این مباحث ورود کرده است.

صادقی با اعلام این خبر که قرارگاه رصد فضای مجازی در دوره جدید نظام پزشکی طراحی شده است گفت: اداره کلی برای این قرارگاه تاسیس شده است و ذیل معاونت نظارت سازمان به صورت جدی به این مسئله ورود کرده و این نظارت را در سطح کشور گسترش خواهیم داد.

نایب رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به اظهارات گوینده برنامه مبنی اینکه برخی پزشکان سلبریتی و مشهور در فضای مجازی با این روش به جذب بیمار برای مطب خود هستند. به عنوان مثال در ساعت مشخصی مردم را برای ساعتی خاص به مطب خود دعوت کرده و از آنها فیلمبرداری می‌کنند تا نشان دهند بیماران زیادی به آنها مراجعه می‌کنند، گفت: یک قسمت کار در بحث نظارت برعهده سازمان نظام پزشکی است اما از بُعد حاکمیتی این مسئولیت بر عهده وزارت بهداشت است. در حال هماهنگی و تعامل با وزارت بهداشت هستیم تا از آسیب بیشتر به مردم در این حوزه جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: موردی که به آن اشاره کردید قطعا تخلف است. با بررسی‌هایی که در قرارگاه رصد فضای مجازی انجام شده بیش از ۲۰۰ مورد تخلف فقط در یکی از استان ها مشاهده شده است. این موارد که به ویژه پس از کرونا فراگیر شد نیاز به نظارت بیشتری دارد. یک پزشک با توجه به مجوز نظارت دانشگاه می‌تواند بیماران را ویزیت کند. ویزیت بر اساس شیفت‌ انجام می‌شود که می‌تواند از ۴ تا ۸ ساعت باشد.

صادقی در پاسخ به اینکه آیا مجاز است پزشک تا نیمه‌های شب و بعضا تا ۱۸ ساعت در شبانه روز فعالیت داشته باشد؟ اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی بین‌قوه ای است و وظیفه اصلی آن ابتدا دفاع از بیمار و در مرحله بعد دفاع از ارائه دهندگان خدمت سلامت برای ارائه خدمات با کیفیت بیشتر است. یک پزشک نمی تواند بگوید مطب خودم است و تا هر وقت بخواهم در آن ویزیت می‌کنم اما در این بین پزشکان خوش نامی هم هستند که تا نیمه شب در مطب هستند.

وی با انتقاد از عملکرد رسانه‌ها بویژه صدا و سیما گفت: برخی مواقع خود صدا و سیما این افراد را به سلبریتی تبدیل می‌کند. آنها را بدون اینکه ما اطلاع دشته باشیم دعوت می‌کند و این پزشک تا جایی می‌رسد که ویزیت‌های بالایی از بیماران دریافت می‌کند.

صادقی در توضیح اقدامات قرارگاه رصد فضای مجازی سازمان نظام پزشکی گفت: وقتی افراد بدانند نظارت بر عملکرد آنها وجود دارد خودشان بیشتر مراقب رفتارشان هستند. فعالیت و تبلیغات در فضای مجازی نیاز به مجوز دارد و بر اساس آیین نامه باید انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =