تدارک ارکسترسمفونیک صداوسیما برای اربعین

رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: ارکستر سمفونیک صدا و سیما در حال آماده‌سازی یک رپرتوار کامل برای مراسم اربعین حسینی است و تمریناتش را به طور جدی از سر گرفته است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، علیرضا قزوه رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: نظارت جدی آقای جبلی رئیس رسانه ملی و حضور آقای جلیلی قائم مقام سازمان در شوراها و اتاق فکر دفتر موسیقی به پیشبرد اهداف دفتر موسیقی سرعت بخشیده است. آقای رضایی معاونت منابع انسانی و اداری و مالی نیز از دفتر موسیقی و اقداماتی که در دست انجام دارد حمایت جدی می‌کند.

بیشتر بخوانید

حداکثر هزینه بلیط برای هر بازی تیم ملی در جام جهانی اعلام شد

علیرضا قزوه ضمن اشاره به فعال‌تر شدن ارکستر سمفونیک صدا و سیما و استفاده حداکثری از ظرفیت این ارکستر بزرگ اظهار داشت: طی چند ماه اخیر برنامه‌ریزی ارکستر سمفونیک صدا و سیما را دستخوش تحول کرده و فعالیت‌های آن را بیشتر کرده‌ایم که پیرو آن ده‌ها اجرا برای مناسبت‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است. این ارکستر در حال آماده‌سازی یک رپرتوار کامل برای مراسم اربعین حسینی است و تمریناتش را به طور جدی از سر گرفته است.

وی افزود: ما با تشکیل کارگروه‌ها و شوراهای مختلف سعی کرده‌ایم دفتر موسیقی را به صورت همه جانبه پیش ببریم و در این خصوص فعالیت‌های بخش شعر به مراتب بهتر و بیشتر از قبل شده است. ما در حال حاضر بیشترین تعداد شورای شعر را با حضور برجسته‌ترین شعرا و ترانه‌سرایان کشور دارا هستیم و همین مهم باعث ارتقاء سطح کلام در موسیقی شده و این روند رو به رشد به تدریج تاثیر خود را بیرون از مجموعه رسانه ملی بر سطح کیفی شعر و ترانه در آثار موسیقایی باکلام خواهد گذاشت.

قزوه در مورد تغییراتی سازمانی در دفتر موسیقی اینچنین توضیح داد: در تلاشیم تا «دفتر» موسیقی را به «مرکز» تغییر بدهیم. این امر باعث توسعه و گسترش فعالیت‌های دفتر موسیقی رسانه ملی خواهد شد و سطح اختیارات، اقدامات و برنامه‌ریزی و عملیاتی ما را در حوزه شعر و موسیقی و سرود به شکلی محسوس ارتقاء خواهد داد. ضمنا مدرسه موسیقی سازمان نیز فعالیتش به مراتب نسبت به قبل بهتر و بیشتر شده است. جالب اینجاست که دغدغه رئیس سازمان صدا و سیما نیز حول شعر و موسیقی بوده و نسبت به دوره‌های قبل به این بخش از سازمان اهمیت بیشتری داده می‌شود.

وی افزود: ما تحول را آغاز کرده‌ایم و تغییرات کم کم دارد خود را نشان می‌دهد و انشالله تا پایان سال جاری به نقطه مطلوب خواهیم رسید.  ما اینجا یک اتاق فکر با حضور کارشناسان، پژوهشگران، آهنگسازان و شعرای برجسته کشور تشکیل داده‌ایم که تا کنون ده جلسه از آن نیز تشکیل شده و در این اتاق فکر به هم‌افزایی و بحث و بررسی مسائل شعر و موسیقی در سازمان به طور اخص و در کشور به طور اعم پرداخته می‌شود. همچنین شورای عالی موسیقی، شورای شعر و دیگر شوراها نیز به توان مضاعف در حال برگزاری هستند که به حمدلله خروجی آن‌ها مطلوب و ملموس بوده است.

رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود رسانه ملی در مورد برگزاری برنامه‌ها و همایش‌ها گفت: گردهمایی و هم‌اندیشی بزرگ شاعران و فارسی سرایان را که برنامه‌ای بزرگ است را در مهرماه با حضور اندیشمندان، شعرا و پژوهشگرانی از ایران و کشورهای خارجی خواهیم داشت که این رویداد مهم در زیبا کنار برگزار خواهد شد. یک سری برنامه‌های ماهانه را آغاز کرده‌ایم که اولین مورد از آن دعوت از «دولتمند خالف» خواننده و نوازنده نامدار از کشور تاجیکستان بود. برنامه دوم با عنوان «نی و نای» با تقدیر از چند چهره فرهنگی هنری برگزار شد و برنامه سوم با عنوان مراسم «شروه‌خوانی و موسیقی بوشهر» نیز به زودی برگزار خواهد شد.

قزوه با اشاره به بهبود رابطه بین دفتر موسیقی با شبکه‌ها و استفاده بهینه تهیه‌کننده‌ها از تولیدات موسیقایی این دفتر گفت: برنامه‌های موسیقی و شعر محور در شبکه یک و دو  و نسیم در حال شکل‌گیری است و به زودی به روی آنتن خواهد رفت که این نشان از توجه جدی شبکه‌ها به موسیقی و شعر است. خوشبختانه آمار تولید موسیقی سیر صعودی داشته است. بودجه ارکستر سمفونیک صدا و سیما دوبرابر شده و اوضاع پرداخت قطعات تولیدی چه در سطح استان‌ها و چه در مرکز به شکلی محسوس بهبود یافته است.

علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در پایان گفت: سند تحول موسیقی را که ۳۰۰ ساعت تهیه و تدوینش زمان برده را آماده کرده‌ایم. این سند به زودی به دست ریاست محترم رسانه ملی خواهد رسید.  این را هم بگویم که خوشبختانه رابطه دفتر موسیقی با شبکه‌ها و تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان برنامه‌های سازمان به حدی مطلوب رسیده و تعاملی مثبت در بهره از آثار تولیدی این دفتر در شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف سازمان شکل گرفته است و به یاری خدا سعی داریم تا شرایط شعر و موسیقی از منظر کمّی و کیفی روز به روز بهتر و مفیدتر و سازنده‌تر شود.

منبع: فارسی

انتهای پیام/

کد خبر: 1151016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =