مکان‌های کمتر شناخته شده در شمال ایران برای سفر

استان های گیلان و مازندران، دو استان پرطرفدار کشور برای سفر هستند. امروز در این مقاله می خواهیم مناطقی از این دو استان را به شما معرفی کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، مناطق مه گرفته همیشه پر از رمز و راز بوده و به دلیل اینکه چشم های ما در مه به خوبی قادر به تشخیص اشیا نیست، می تواند بسیار ترسناک باشد. اگر قصد سفر به جنگل های شمال و مازندران را دارید و به دنبال مکان های مرموز و جاذبه های ترسناک اطراف تهران هستید، سری به شهرستان بهشهر بزنید. جنگل پاسند یکی از نقاط دست نخورده و بکر شمال ایران است. روستای زیبای پاسند و منطقه زیبای پاسند رز درست سه کیلومتر در شرق در سمت راست اتوبان در جوار رودخانه پاسند با تابلوی بزرگ خود نمایی می کند.

بیشتر بخوانید

ظرفیت گردشگری مذهبی در نقاط مختلف شناسایی می‌شود


۲. ییلاق اولسبلنگاه ماسال

اولسبلنگاه یکی از جاهای دیدنی ماسال است. اولسبلنگاه نامی تالشی ست و از دو بخش اولَس و بِلَنگاه تشکیل شده. اولس به معنی درخت مَمرَز و بِلَنگاه به معنی مکان مرتفع است. اولسبلنگاه یعنی جایگاه رویش درخت ممرز. اولسبلنگاه، روستایی بر فراز شهر ماسال در غرب گیلان است، جایی که مردم ماسال آنرا برای ییلاق خود انتخاب نموده اند و هر بهار و تابستان کوچ خود را از شهر، به اینجا می آورند. ییلاق دلفریب اولسبلنگاه، در ارتفاع هزار و ۴۸۹ متری از سطح دریا، شکل قدیمی خود را حفظ نموده است و در هجوم امروزه سنگ ها و سیمان ها به خانه های روستایی، هنوز با خانه های چوبی و تخته ای و سقف های رنگارنگ دلبری می کند.

با سفر به این مکان بکر و دیدنی می توانید از روزمرگی رها شوید و غرق شوید در سبزِی جاده و روستا و بر فراز ابرها بروید. روستای اولسبلنگاه برای هم نشینی اش با ابرها معروف شده است. امکان شب مانی در خانه چوبین گرم و روستایی و هم صحبتی و همراهی هر چند کوتاه با روستاییان باصفای ییلاق اولسبلنگاه بر لذت این روستاگردی می افزاید.

آدرس: گیلان - ماسال‎ در فاصله حدود ۲۵ کیلومتری شمال غرب این شهرستان و در ارتفاعات کوه های تالش


۳. منطقه ییلاقی دشت النزه

 منطقه ییلاقی دشت آلنزه، منطقه ای طبیعی و سرسبز و خرم است که اطرف آنرا کوه های زیبا و سرسبز محاصره نموده است. در در برابر این دشت زیبا بنای تاریخی امامزاده ابراهیم النزه واقع شده است و درخت تنومند ۲۰۰ ساله که عمر بالای این منطقه را نشان می دهد. به این درخت، نخ های رنگی، پارچه سبز رنگ و تکه سفال آویزان شده که نوعی نذر شمرده می شود.

اهالی ییلاق دشت النزه بومی هستند و بصورت آبا و اجدادی در این منطقه زندگی می کنند. خانه های ییلاق دشت النزه از تخته و چوب ساخته شده و سقف آنها بصورت شیروانی و با تخته های چوبی پوشیده شده است. زندگی در دشت النزه هنوز به صورت سنتی خود پیش می رود. صدای رمه های گوسفندان، گله های اسب های وحشی و حضور گاو و گاومیش ها در کنار انسانها یادآور پیوند دیرین آدمی با طبیعت است.

درصورتی که تصمیم اقامت شبانه در این منطقه را داشته باشید، میتوانید از مردم محلی خانه های چوبی را اجاره نموده و شبی رویایی را در این طبیعت بکر و تماشایی بگذرانید.

آدرس: گیلان، ماسال، شاندرمن


۴. تالاب کیاکلایه

تالاب کیاکلایه یکی از غنی ترین تالاب های گیلان از لحاظ تنوع گونه های حیاتی است. منظره های زیبایی که گیاهان در اطراف این تالاب به وجود آورده اند بسیار چشم نواز است. اما اگر بی توجهی مسئولین به این تالاب همچنان ادامه داشته باشد، به زودی این تالاب زیبا ار دست خواهد رفت.

این تالاب از پتانسیل های اکوتوریستی شهر لنگرود است که در شرایط پایکوهی با ظرفیت بالای گردشگری در مسیر جاده ترانزیت شمال قرارگرفته است.

مساحت این تالاب حدود ۳۰۰ هکتار بوده از یک طرف به شهر لنگرود و محور ترانزیتی رامسر - رشت و از سه طرف دیگر به شالیزارها و در فاصله اندکی با کوهپایه ها و با چشم اندازی زیبا قرار گرفته است.

آدرس: گیلان، لنگرود 
۵. روستای صفرابسته

 منطقه گردشگری و توریستی جاده جنگلی ِروستای زیبای صفرابسته، از توابع بندر کیاشهر میباشد . این روستای سرسبز و خرم که دارای جاده ی آسفالته ی جنگلی به طول ۲ کیلومتر میباشد ، نشانگر درختانی به هم پیوسته و پشت سرهم است که در انتهای مسیر و بعد از عبور از روستا، به سواحل دریا در بندر زیبای کیاشهر منتهی می شود. منطقه دارای پوشش گیاهی بسیار و گیاهان گل بنفشه و پرسیاوش است که خواص دارویی دارند. فضای زیبا و منحصر به فرد و بکر منطقه در کنار سکوت ارامش بخش آن منجر به ثبت بهترین لحظات برای گردشگران می شود.

صفرابسته به ۳ روستا با فاصله های مسافتی به هم نزدیک تقسیم شده که به عنوان صفرا بسته بالا محله، میان محله و پایین محله قابل شناسایی میباشد و در گویش های محلی به ترتیب با نام های( پشل صفرابسته)( بپته نپته) و( بازارسر) مشهور است. از جاذبه های توریستی روستای صفرا بسته وجود جاده های تونلی، جاده ای که سرپوشیده شده از درختان توسکاست، و در فصل های بهار و پائیز نقاش طبیعت زیباترین رنگها را در آن به کار برده است. در این منطقه پارک جنگلی صفرا بسته هم قرار دارد که تفرجگاه مناسبی برای مسافران است.

آدرس: گیلان، رشت، آستانه اشرفیه، جاده کیاشهر بعد از تمچال، روبروی پاسگاه پرکاپشت


۶. دریاچه بره سر

یکی از جاهای دیدنی گیلان که کم تر در موردش شنیده ایم، دریاچه بره سر است. دریاچه ای که در دل جنگل قرار گرفته و همین باعث شده قشنگی هایش دوچندان شود. بره سر در جنوب به ییلاق زیبای استل سرا یا استخرسرا و ویستان می رسد.

این جا به منطقه خورگام تعلق دارد. فاصله دریاچه تا رودبار ۵۶ کیلومتر، یعنی کم تر از یک ساعت و نیم است. از رشت تا این منطقه هم یک ساعت و ۵۰ دقیقه فاصله است، یعنی ۹۰ کیلومتر.

دریاچه ویستان فاقد رود دائمی است و از سرازیر شدن آب های سطحی و چشمه های زیرزمینی به وجود آمده است در واقع پس از پیدایش یک زمین لرزه این استخر زیبا بطور طبیعی پدید آمده که آب آن از ارتفاعات تامین می شود و محیط آن باعث شده که به یک جاذبه ی گردشگری جذاب تبدیل شود. وسعت دریاچه در حدود ۴ هکتار است و طولی در حدود ٢٣٠ متر و عرضی در حدود ١٠٠ متر دارد. در این دریاچه انواع جانوران و گیاهان دیده می شوند. دریاچه ویستان از دو سو به جنگل های زیبای راش و از جهات دیگر به مراتع و تپه ماهورهای زیبا محدود می گردد.

برای اقامت میتوانید سری به روستاهای اطراف بزنید و از منزل های محلی جهت کرایه استفاده کنید.

آدرس: گیلان، رودبار، داماش


۷. غار آویشوی

یکی از جاذبه ها و پدیده های طبیعی استان گیلان غار آویشو است که در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن شهرستان ماسال قرار گرفته است. این غار که در بین جنگل های منطقه ماسال قرار دارد، قندیل های گوناگون و آبشارهای زیبای آن گردشگران بسیاری را بخود مجذوب نموده است.

غار آویشوی بیش از ۷۵ میلیون سال قدمت داره. جالبه بدونین واسه رسیدن به این غار، از جنگل ها و چشمه های جوشان عبور می کنیم.

از جمله خصوصیت هایی که غار آویشو در ماسال دارا میباشد و آنرا در مقایسه با دیگر غارهایی که در این منطقه و چه بسا در ایران متفاوت می کند، بقایایی از پوسته اقیانوسی پالتو تنیس است که اثرهای آن هم بر روی سنگ هایی در نزدیکی غار دیده می شود. از اول تا انتهای غار آویشو در ماسال جریان هایی از آب موجود است که از گروه غارهای رودخانه ای محسوب می شود. هر چقدر که بیشتر در عمل غار آویشو در ماسال وارد شوید حجم بیشتری از آب را شاهد خواهید بود.

در این غار شگفت آور ۷ آبشار و صدها قندیل بهمراه ستون هایی آهکی که عظمت بالایی هم دارند نیز موجود است که خوردگی دیواره های آن حاصل از جریان آب بر روی سنگ هست که از قرن ها قبل تا به حال شگل گرفته اند و اینک نمونه ای نادر از آنرا در هیچ غاری تا به حال کشف نکرده اند

آدرس: گیلان، ماسال، ۴۰ کیلومتری شاندرمن

۸- دریاچه لفور

از فیروزکوه و پل سفید که بگذرید در مسیری به طرف شیرگاه، در مسیر زیبایی در دل جنگل سوادکوه، به دریاچه ای خیره کننده میرسید که یکی از دلنوازترین منظره های ایران را پیش رویتان به نمایش می گذارد. ساعت ها میتوان در کنار دریاچه لفور که به سد البرز نیز شهرت دارد، از تماشای آرامش آب و انعکاس طبیعت لذت برد. وجود اسب هایی که پیرامون دریاچه گاه و بی گاه از کنارتان عبور می کنند، زیبایی و دلفریبی محیط را چند برابر می کند.

آدرس: استان مازندران، شیرگاه، لفور
۹- جنگل هزار جریب( نکا مازندران)

 منطقه هزارجریب منطقه ای کوهستانی در شمال ایران است. نام هزارجریب به منطقه ای شامل منطقه های کوهستانی شهرستان های بهشهر، نکاء، ساری و شرق سوادکوه در استان مازندران و بخشی از ناحیه کوهستانی شهرستان های سمنان و دامغان اطلاق می شود. منطقه هزارجریب از دو قسمت دودانگه و چهاردانگه تشکیل شده است.

منطقه شکار ممنوع هزار جریب بنا شده در جنوب شرقی شهرستان بهشهر و جنوب شهرستان گلوگاه، از جاذبه های گوناگون جغرافیایی، طبیعی و تاریخی و پوشش گیاهی و حیوانی مختلف و فراوانی برخوردار است. از جاذبه های دیدنی این منطقه میتوان به آبشار سمبی در روستای یخکش، غار بادو لکلک در روستای پچت، چشمه کینوا در روستای ارضت، چشمه عبدالهی و استخر طبیعی و زیبای روستای کلا اشاره کرد.
۱۰- داماش

داماش در طبیعت سرسبز و با طراوت گیلان مانند زمردی درخشان است که چشمه های معدنی آن و نوعی گل بی همتا به نام سوسن چلچراغ جذابیت خاصی به آن بخشیده است. اینگونه نادر گل تنها در دو منطقه جهان یعنی داماش گیلان و لنکران جمهوری آذربایجان می روید.

آدرس:۴۸ کیلومتری رودبار

۱۱- جنگل گیسوم
گیسوم یک پارک جنگلی بسیار زیباست که در نزدیکی دریا قرار دارد و به شما این امکان را می دهد تا همزمان از جنگل لذت ببرید و نیز در ساحل زیبای این منطقه به گردش بپردازید. رانندگی در جاده ای زیبا، امکانات اقامتی و تفریحات آبی ساحل گیسوم همه می توانند از جذابیت های تفریح در این منطقه باشند. جاده دسترسی به جنگل گیسوم آسفالت است ولی در بین این جنگل زیبا هنوز مناطقی برای تجربه ماشین سواری هیجان انگیز و آفرود پیدا می شود که علاقه مندان متعددی را بخود جذب نموده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1151153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =