اجرایی شدن بسته تحولی دانشگاه تهران از مهرماه ۱۴۰۱/ هزار واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه ایجاد می‌شود

رئیس دانشگاه تهران از اجرایی شدن تدریجی بسته تحولی دانشگاه تهران از مهرماه ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست با اصحاب رسانه که ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱ در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: شعار اصلی دانشگاه تهران جهاد علمیست. جهاد علمی به دنبال ارائه سبکی متناسب با شرایط کشور است.

وی با بیان این که جهاد علمی در سه محور اصلی عقلانیت، معنویت و عملگرایی تعریف می‌شود، افزود: این سه شاخص باید با یکدیگر توام شوند تا بتوان برخلاف سیستم‌های بروکراتیک کشور را اداره کرد. عقلانیت به این معنا که داده‌ها باید مبتنی بر یافته‌های علمی باشد و این عقلانیت باید در زیر چتر معنویت و معنویت‌گرایی محقق شود. در ادامه عملگرایی باید به موارد پیشین اضافه شود تا جهاد علمی محقق شود. 

مقیمی گفت: منظور از دانشگاه کارآفرین این نیست که دانشگاه به سمت درآمدزایی برود، بلکه به معنای مشارکت استادان در فعالیت‌های دانش بنیان و تبدیل علم به ثروت است. قواعد نهاد در دانشگاه کارآفرین باید تغییر کند و از حالت بروکراتیک به حالت کارآفرین برود. به جای یک استاد و دانش‌آموخته بروکرات باید استاد و دانش‌آموخته‌ای کارآفرین به جامعه تقدیم کنیم.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از قوانین و مقررات ایجاد شده بیشتر از آنکه به رشد کارآفرینی کمک کند، مانع کارآفرینی می‌شود. همیشه این سؤال مطرح بوده است که اگر دانشگاه تعطیل شود، چه اتفاقی در جامعه می‌افتد؟! آیا دانشگاه دستاورد مناسبی برای جامعه داشته است؟! تغییر قوانین در صلاحیت مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و وقتی این قواعد از سوی نهادهای قانونگذار تغییر نکند، دانشگاه آزادی عمل ندارد. امیدواریم در برنامه هفتم توسعه این تغییرات لحاظ شود.

وی با تصریح بر این که در راستای دانشگاه نسل سوم و کارآفرین، محتواهای آموزشی را مورد مطالعه قرار داده‌ایم، یادآور شد: بسته تحولی دانشگاه تهران از مهرماه ۱۴۰۱ به تدریج اجرایی خواهد شد. کرونا تهدیداتی برای جامعه به همراه داشت؛ اما فرصتی هم برای رشد آموزش مجازی فراهم کرد. به طوری که دانشگاه تهران بنا دارد برای سال تحصیلی آینده آموزش ترکیبی را ادامه دهد.

مقیمی با تاکید بر این که دانشگاه باید در راستای حل مسائل جامعه گام بردارد، افزود: دانشگاه وظیفه دارد مسائل را به صورت ریشه‌ای بررسی کند و مسئله را به درستی تعریف کند. در برخی موارد، آرزوها به عنوان مسئله مطرح می‌شود و در این شرایط دانشگاه موظف است که مسائل واقعی را نشان دهد.

رئیس دانشگاه تهران درباره تفاهم‌نامه‌های این دانشگاه گفت: دانشگاه تهران تفاهم‌نامه‌های بسیاری را در یکسال گذشته منعقد کرده است. سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران به دنبال یافتن بهترین شرکای علمی و تجاری است.

وی رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی را یکی از اصلی‌ترین رویکردهای دانشگاه تهران دانست و اظهار کرد: در این راستا، دانشگاه تهران برای انجام فعالیت‌های زیست محیطی، دانشگاه سبز و مواردی از این دست برنامه‌ریزی می‌کند. اجتماعی شدن علم یکی از اهداف دانشگاه برای تحقق مسئولیت اجتماعی خود است.

مقیمی با بیان اینکه برخی دانشگاهیان در برخورد با جامعه نگاه از بالا به پایین دارند و تصور می‌کنند درگیری دانشگاه با مشکلات جامعه در شان استاد و دانشگاه نیست، در حالیکه علم باید در خدمت و اختیار جامعه باشد، یادآور شد: تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه راه‌اندازی شد. ما معتقدیم متخصصان دانشگاهی نباید پشت علم پنهان شوند و در نهادهای مختلف جامعه حضور داشته باشند.

مقیمی درباره برنامه دانشگاه تهران در مورد ساختمان‌های فرسوده این دانشگاه گفت: دانشگاه تهران قدمت بسیار بالایی دارد و تقریبا همه ساختمان‌های این دانشگاه نیاز به نوسازی دارند.

رئیس دانشگاه تهران با بیان این که برآوردهای ما نشان می‌دهد که سالانه هزار میلیارد تومان برای حفظ وضعیت موجود ساختمان‌های قدیمی دانشگاه تهران لازم است، افزود: به همین دلیل، راهکارهای دیگری لازم است که با مشارکت سازمان‌های خصوص و دولتی به دنبال تحقق آن هستیم. 

وی با اشاره به این که دانشگاه تهران در کرج، ارس، قم، پاکدشت ساختمان‌هایی دارد که با مشکل فرسودگی مواجه هستند، گفت: به کمک خیرین سعی در نوسازی آنها داریم. همچنین طرح جامعی با شهرداری تهران تهیه شده است‌.

نحوه تامین مسکن اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران

مقیمی درباره تامین مسکن اعضای هیئت علمی این دانشگاه تصریح کرد: مهم‌ترین دغدغه استادان جوان در تهران، مسکن است که بر اساس هماهنگی با شهرداری زمین‌های دانشگاه تهران که در مقطعی از اختیار دانشگاه خارج شده بود، مجدد به دانشگاه برگردد. 

رئیس دانشگاه تهران افزود: مکان‌های مورد نظر برای ساخت مسکن اعضای هیئت علمی شامل بخش‌هایی در خیابان کارگر، بالاتر از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، پونک جنب دانشگاه آزاد و زمین‌هایی هم کرج خواهد بود.

وی گفت: قصد داریم تسهیلات مسکن دولت را در اختیار اعضای هیئت علمی دانشگاه قرار دهیم. از طریق تعاونی‌های دانشگاه قصد داریم ساخت این مسکن‌ها را به سرانجام برسانیم. 

مقیمی درباره افزایش ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی افزود: برای دانشجویان متاهل هم ظرفیتی درنظرگرفته شده است. ۲ میلیارد یورو در بودجه کشور برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی درنظرگرفته شده است. در این راستا، قصد داریم هزار واحد خوابگاه متاهلی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =