تاثیر سلامت قلب در جلوگیری از لخته شدن خون

یک مطالعه جدید نشان می دهد که حفظ سلامت قلب و عروق ممکن است خطر ناهنجاری در عروق کوچک مغز را کاهش دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که بیماری عروق کوچک مغزی در حدود نیمی از موارد زوال عقل، یک چهارم سکته‌های مغزی ناشی از لخته خون و در بیشتر سکته‌های ناشی از خونریزی نقش دارد.

بیشتر بخوانید:

معرفی چند روش سریع برای کنترل موثر قندخون

در مطالعه جدید، محققان داده‌های ۳۰۶۷ سالمند در چین را بررسی کردند. تیم مطالعه سلامت قلبی عروقی هر فرد را بر اساس سه فاکتور پزشکی (فشار خون، کلسترول و قند خون) و چهار رفتار قابل تغییر (عدم سیگار، حفظ وزن سالم، تغذیه سالم و داشتن تحرک فیزیکی) به عنوان «ضعیف»، «متوسط» یا «ایده‌آل» رتبه‌بندی کردند.

سپس، آنها سلامت قلب و عروق را با اسکن‌های MRI مغز مقایسه کردند تا نشانه‌های بیماری عروق کوچک مغزی، مانند خونریزی‌های میکروبی مغزی- بقایای خونی که از رگ‌های کوچک نشت کرده است- و ضایعاتی به نام شدت ماده سفید را بررسی کنند.

این مطالعه نشان داد شرکت‌کنندگانی که از سلامت قلبی عروقی ایده‌آل برخوردار بودند، ۲۶ درصد شانس کمتری برای ابتلاء به بیماری عروق کوچک مغزی نسبت به افراد با سلامت قلبی عروقی ضعیف داشتند.

«یوسانگ پن»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه پکن، گفت: «این یافته‌ها تا حدودی قابل انتظار بود، زیرا یک سبک زندگی سالم می‌تواند هم برای عروق و هم برای مغز مفید باشد.»

بر اساس آمار محققان، در سال ۲۰۲۰، ۷.۱ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر سکته جان خود را از دست دادند.

محققان خواستار مطالعات مشاهده‌ای بزرگ‌تر و طولانی‌مدت هستند تا درباره رابطه بین بیماری عروق کوچک مغزی و عوامل خطر بیماری قلبی عروقی بیشتر بدانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =