شروط دمشق برای عادی سازی روابط با ترکیه

سفیر سابق سوریه در ترکیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که یکی از اصلی‌ترین خواسته‌ای که سوریه از ترکیه برای بهبود روابط شرط می‌کند، احتمالا خروج نیروهای ترکیه و شبه‌ نظامیان تحت حمایت آن از اراضی سوریه باشد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز به نقل از اسپوتنیک، نضلان قبلان، سفیر سابق سوریه در ترکیه در جریان مصاحبه‌ای با شبکه اسپوتنیک اعلام کرد که تحول در روابط دمشق- آنکارا به دنبال اجلاس تهران و سوچی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد که علت چرخش ترکیه، به تغییر دیدگاه مقامات ترک و نظام آن کشور مبنی بر عدم محتمل بودن تغییر نظام سوریه با نیروی نظامی برمی‌گردد. این سفیر سوری در ادامه افزود: آنها درک کرده‌اند که راهی جز راه‌حل سیاسی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

هدف ترکیه از مصالحه با سوریه چیست؟

قبلان درباره برجسته‌ترین خواسته‌هایی که ممکن است دمشق برای احیای روابط مطرح کند، گفت: ترکیه باید دست از حمایت از سازمان‌های تروریستی بردارد، ترکیه باید به دولت مرکزی سوریه برای تسلط کامل بر ادلب از جمله گذرگاه "باب الهوا" و باقی مناطق این استان و همچنین جاده M۴ که لاذقیه را به حلب و شمال و شمال شرق متصل می‌کند، کمک کند.

سفیر سابق سوریه افزود: دمشق همچنین از آنکارا می‌خواهد که نیروهای خود را از خاک سوریه خارج کند، دست از حمایت از شبه نظامیان تروریستی بردارد و از طریق روابط خود با کشورهای غربی و عضویت در ناتو، به رفع تحریم‌ها علیه بسیاری از نهادهای دولتی و شخصیت‌های سوریه کمک کند.

وی ادامه داد: تنها در این صورت است که می‌توان گفت صفحه جدیدی وجود دارد که می‌توان باز کرد. معلوم است که دشمنی دائمی یا دوستی دائمی در سیاست وجود ندارد و بنابراین همه احتمالات وجود دارد و در منافع ترکیه و سوریه برای بازگرداندن این صفحه امتیازات بسیاری وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =