پل پیلار: ترامپ به دنبال از بین بردن حاکمیت قانون و دموکراسی در آمریکاست

تحلیلگر نشریه نشنال اینترست با اشاره به سابقه رئیس جمهور پیشین آمریکا برای دور زدن قانون در فعالیت‌های اقتصادی شخصی و حتی مدیریت کشور در دوران ریاست جمهوری، اظهار می‌کند: احتمالا ترامپ قصد داشته با استفاده از این اطلاعات رقبای دموکراتش را در مواقع لزوم از صحنه خارج کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، ماجرای نگهداری اسناد فوق محرمانه توسط ترامپ موجب بروز نگرانی‌هایی در جامعه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا شده است. پل پیلار –تحلیلگر شناخته شده آمریکایی که سابقه 28 سال کار در جامعه اطلاعاتی آمریکا را دارد- در مقاله اخیر خود ضمن ابراز نگرانی شدید در خصوص اقدام رئیس جمهور سابق آمریکا، نسبت به وضع موجود در این کشور و حاکمیت قانون هشدار می‌دهد. از نظر وی، افرادی در آمریکا به دنبال آن هستند تا با از بین بردن حاکمیت قانون، منافع شخصی و گروهی خود را دنبال کنند. این در حالی است، که تحلیل‌های مختلفی در خصوص انتشار این خبر ارائه شده است. برخی معتقدند دموکرات‌ها قصد دارند با دست آویز قرار دادن این مسئله، مانع حضور وی در انتخاباتی آتی ریاست جمهوری آمریکا شوند.

متن کامل این گزارش بدین شرح است

 حتی قبل از اتفاقاتی که هفته پیش در آمریکا افتاد، نشانه‌های زیادی وجود دارد که دموکراسی آمریکایی در خطر است. دونالد ترامپ و طرفدارانش تلاش کردند تا یک انتخابات ریاست جمهوری را لغو کنند و از هیچ دروغی برای رد نتایج انتخابات آینده مضایقه نمی‌کنند. شرایطی که ضرورت بازرسی و در نتیجه ضبط اسناد از اقامتگاه ترامپ در فلوریدا را شد، نشان می‌دهد که این کشور در خطر تضعیف جدی حاکمیت قانون و تسلیم سرنوشت خود به دست کسانی است که به امنیت کشور اهمیتی نمی‌دهند.

وجود جعبه‌های اسناد طبقه‌بندی شده در باشگاه پالم بیچ ترامپ، اشتباه اداری نبود. محتوای دقیق اسناد هنوز فاش نشده، اما این یک نقض امنیتی بزرگ در سطوح مختلف است. دسترسی مستقیم احتمالی قدرت‌های متخاصم به این اسناد یکی از مشکلات است. نه تنها خود ترامپ، بلکه تمام افرادی که به هر یک از مخفیگاه‌های اسناد دسترسی داشته‌اند، به طور مستقیم هدف جذب توسط سرویس‌های [اطلاعاتی] متخاصم است. این اتفاق تمایل سایر کشورهای خارجی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس با ایالات متحده را کاهش می‌دهد؛ زیرا آنها می‌بینند این کشور اسرار خود را از این طریق نگهداری می‌کند. این مشکل به طور قابل توجهی در زمان ریاست جمهوری ترامپ به دلیل بی‌دقتی در مدیریت چنین اطلاعاتی بدتر شده بود.

تا زمانی که محتوای اسناد فاش نشود، اینکه چرا ترامپ آنها را نگهداری می‌کرده تنها می‌تواند حدس و گمان باشد. شاید هدفش این بوده که هر فرد یا نهادی که سعی در کنترل رفتارش دارد را تحقیر یا نوعی حس تملک حاکمیتی ابراز کند. شیوه بی‌نظم بسته بندی اسناد مذکور نشان می‌دهد که احتمالا همینطور باشد.

اگر او اهداف مشخص‌تری داشت، فقط یک احتمال می‌توان داد؛ ترامپ احتمالا دنبال افشای مطالبی بوده که بتواند به طور گزینشی برای تضعیف سیاست‌های دولت بایدن یا هر دولت آینده ایالات متحده استفاده کند. انجام این کار ادامه برخی از سیاست‌های او در دوران قدرتش –مانند مسائل ایران و اسرائیل/فلسطین- خواهد بود که هدفشان نه پیشبرد منافع ایالات متحده، بلکه بستن دست‌های جانشین او است.

صرف نظر از آنچه ترامپ در ذهن داشته، جرم مربوط به اسناد قابل توجه است. البته اهمیت آن به اندازه جنایت او علیه ملت -که فتنه‌ای برای براندازی انتخابات بود و باید در اولویت پاسخگویی او قرار گیرد- نیست، اما همچنان به اندازه‌ای جدی است که نیاز به پاسخگویی در نوع خود داشته باشد.

خطرناک‌تر از آسیب مستقیم ناشی از نقض مسائل امنیتی، وجود جعبه‌های اسناد در پالم بیچ نشان می‌دهد که ترامپ –که همچنان طرفداران زیادی در سطح ملی دارد- به دنبال از بین بردن حاکمیت قانون و ملاحظات امنیتی است. ماجرای این اسناد از چند ماه قبل آغاز شد. با وجود آنکه ترامپ به خوبی از غیرقانونی بودن کاری که انجام می‌دهد آگاه بود، در برابر بازگرداندن آنها مقاومت کرد. او برخی از اسناد را پس داد، اما او یا نمایندگانش به دروغ گفتند که همه اسناد را بازگردانده‌اند. وزارت دادگستری درخواست، مذاکره، احضار و ابزارهای دیگری را برای رعایت قانون امتحان کرد. زمانی که این روش‌ها کارساز نبود، مجبور شدند به تفتیش و توقیف متوسل شوند.

با توجه به اقدامات و رفتارهایی که ترامپ در گذشته از خود نشان داده، هیچ کاری از او بعید نیست. دور زدن قانون بخشی از شیوه‌های تجاری او بوده است. ترامپ در زمان ریاست جمهوریش همواره آژانس‌های ایالات متحده که در زمینه امنیت ملی کار می‌کنند، افرادی که در آن آژانس‌ها فعالیت دارند و قضاوت‌ها و محصولاتشان را تحقیر می‌کرد. تنها چیزی که برای ترامپ اهمیت داشت، وفاداری به خودش بود. او دوست داشت دور خود را با ژنرال‌ها احاطه کند، اما آرزو می‌کرد که آنها بیشتر شبیه ژنرال‌هایی باشند که به آدولف هیتلر خدمت کرده‌اند.

اظهارات تحریک‌کننده و غیرمسئولانه‌ای که از سوی رهبر یکی از دو حزب بزرگ کنگره مطرح و [در حمایت از ترامپ] به «اف بی آی» و وزارت دادگستری حمله می‌کند و به یک حمله خشونت‌آمیز به دفتر «اف بی آی» منجر شد، احتمالا الهام‌بخش خشونت‌های بیشتری خواهد بود. هیچ یک از این لفاظی‌ها قادر به ارائه شواهدی دال بر وجود موارد نادرست در نحوه رسیدگی «اف بی آی» یا وزارت دادگستری به این پرونده نبوده است. نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده خود قطعی‌ترین علامتی است که نشان می‌دهد بازرسی و توقیف اسناد ضروری بوده و حکمی صادر شده به طور دقیق و مناسب انجام شده است. «اف بی آی» و وزارت دادگستری به دلیل رعایت این اصل که هیچ کس بالاتر از قانون نیست -حتی زمانی که حمایت سیاسی وجود داشته باشد- شایسته ستایش هستند.

کسانی که برای توجیه رفتار ترامپ –در اقدامی جناح‌گرایانه- با شتاب وارد عمل شدند، باید بدانند این مسئله بسیار فراتر از شکست دادن دموکرات‌ها و حفظ یک کرسی قانون‌گذاری در خطر است. تاریخ درس‌هایی از سایر کشورها را در مورد اینکه چگونه عوام فریبی منجر به وقوع فاجعه شده را پیش روی ما قرار می‌دهد. جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها و مستقل‌ها باید از برخی نشانه‌ها بسیار بترسند؛ قانون شکنی توسط یک رئیس‌جمهور سابق، و توجیهاتی که برای او ارائه می‌شود، یکی از این نشانه‌ها است. این امر نشان می‌دهد که ایالات متحده در حال از دست دادن کنترل حاکمیت قانون و در اولویت قرار دادن مسائل امنیتی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =