کنعانی: دنبال توافق قوی و پایدار هستیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره روند مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: ما بارها تاکید کردیم که به دنبال توافق قوی و پایدار هستیم و توافق خوب باید منافع ملی ایران را مورد توجه قرار دهد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ناصر کنعانی, سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره روایات غیررسمی از متن مذاکرات احیای برجام گفت: ما به طور کلی می‌توانیم بگوییم همچنان در مسیر مذاکره هستیم. در آخرین دور مذاکراتی که انجام شد پیشنهاداتی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی داده شد. ایران مبتنی بر رویکرد سازنده خود پاسخش را در زمان مقرر ارائه کرد. تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل مشخصا آمریکا پاسخی را دریافت نکردیم. ما زمانی می‌توانیم از نتیجه بخش بودن مذاکرات صحبت کنیم که طرف مقابل نیز پاسخ خود را ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:

کنعانی: تنها راه نجات فلسطین مقاومت⁩ است

به طور کلی می‌توان گفت تا اینجای کار پیشرفت نسبتا خوبی داشتیم اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی تمام موضوعات توافق بشود. تا زمانی که این مجموعه موضوعات مورد توافق قرار نگیرد، نمی‌توان گفت که نتیجه بخش بوده است. ایران در مذاکرات جدی و سازنده حضور پیدا کرد و به پیشنهادات طرف اروپایی هم به موقع پاسخ داد. اما آنچه که مهم است تعلل طرف آمریکایی از ارائه پاسخ است. ما معتقدیم که آمریکا مسئول شرایط کنونی برجام است و همچنین دولت آمریکا مسئول روند کنونی است.

به طور طبیعی آن چیزی که هماهنگ کننده اروپایی اعلام کرده، زمان مشخصی در خصوص پاسخ طرف مقابل معین شده است. در این زمینه مسئولیت متوجه طرف مقابل خواهد بود.

ایران اعلام کرده که به دنبال توافق است و تیم مذاکره کننده با هدف تامین منافع ملی و تحقق منافع دولت و ملت در میز مذاکرات حضور پیدا کرد. اما واقعیت امر این است که ایران معطل طرف مقابل باقی نخواهند ماند. ما بارها اعلام کردیم که روند معیشت و اقتصاد را به مذاکرات گره نخواهیم زد. ما مجددا اعلام می‌کنیم که تعلل آمریکا در ارائه پاسخ و بی عملی طرف اروپایی، فشار تندروها در داخل آمریکا و لابی رژیم صهیونیستی و یا فرسایشی کردن مذاکرات باعث نخواهد شد ایران بایستد.

اگر نیاز به توافق است این طرف آمریکایی و اروپایی هستند که بیشتر به مذاکره نیاز دارند. ما بارها تاکید کردیم که به دنبال توافق قوی و پایدار هستیم. توافق خوب باید منافع ملی ایران را مورد توجه قرار دهد. ما برای بار دوم از یک سوراخ گزیده نخواهیم شد و باید طرف مقابل هم در عمل پایبندی خود را نشان دهد. ما منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم اما در حوزه روابط با همسایگان و غیر همسایگان منتظر روند مذاکرات نخواهیم بود.

کنعانی در مورد این سوال که در صورت عدم پاسخ مثبت آمریکا به پیشنهادات، سیاست ایران چگونه است، توضیح داد: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها یکی از موضوعات روابط خارجی ما است. ما مشخصا مسائل اقتصادی را با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نخواهیم زد. به عبارتی طرح دوم ما استمرار سیاست یکسال گذشته با قدرت و جدیت بیشتر خواهد بود. پلن بی ما استمرار سیاست خارجی است بدون توجه به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهد بود. طرف مقابل باید در این زمینه عقلانیت خودش را اثبات کند.

آن چیزی که برای ما در روند مذاکرات مهم است، انتفاع اقتصادی کامل ایران است. ما مذاکره برای اتلاف وقت انجام نمی‌دهیم و موضوع اقتصادی برای ما بسیار مهم است. ایران مذاکره را بر اساس تامین منافع ملی خود دنبال می‌کند و معتقد است که هر تحولی مانع دستیابی ایران به منافع اقتصادیش شود، قابل قبول نیست.

وی درباره لابی‌های رژیم صهیونیستی علیه مذاکرات گفت: نقش رژیم صهیونیستی همواره در منطقه مخرب بوده است و انتظاری از این رژیم نداریم. ما تاکید می‌کنیم آن چیزی که برای ما مهم است، منافع و مصالح ملت ایران است و آمریکا باید در این زمینه نیز نقش خود را ایفا کند و نقش رژیم صهیونیستی در این باره کاملا مخرب است.

کنعانی در خصوص بازگشت آمریکا به توافق برجام گفت: موضوع نیاز با توافق با آمریکا نیست. موضوع بازگشت طرف‌ها به توافقی است که قبلا شکل گرفته است. مذاکرات فعلی بر مبنای توافق سال 2015 انجام می‌شود. دولت آمریکا از یک توافق بین‌المللی خارج شده و اکنون خواستار بازگشت به آن است. مذاکرات حول این محور است که ایران اطمینان پیدا کند که دولت خاطی در روند بازگشت چه تعهداتی را باید تضمین کند و روند بازگشت آن چگونه باشد.

تبادل زندانی‌ها هیچ ارتباطی به روند مذاکرات احیای برجام ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: ما موضوع را در چارچوب موضوع انسانی نگاه کردیم و هیچ گاه سرنوشت این زندانی‌ها را به برجام گره نزده‌ایم. از نظر ما امکان اجرای تبادل وجود داشت و در این زمینه دیدگاه ما هم روشن بود اما در طرف مقابل بی‌عملی و شعار رسانه‌ای صورت گرفت. ما معتقدیم که زندانی‌ها بر اساس دلایل واهی بازداشت شده‌اند و یک رفتار غیرانسانی و غیرقانونی است و تاکید مجددی است که آمریکایی‌ها به مسائل حقوق بشری توجه نمی‌کنند. سرنوشت اتباع ایرانی برای ما مهم است و حتما پیگیر هستیم تا به آغوش خانواده‌های خود بازگردند. ما تاکید می‌کنیم که تبادل زندانی‌ها یک پرونده جدا است و هیچ ارتباطی به روند مذاکرات احیای برجام ندارد.

گفتگوهای ایران و عربستان به نفع دو طرف خواهد بود

وی درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: روابط ما با عربستان مبتنی بر مسائل دو جانبه است و ارتباطی با روند گفتگوهای برای رفع تحریم‌ها ندارد. معتقدیم که گفتگوهای ایران و عربستان به نفع دو طرف خواهد بود. تا الان روند مذاکرات مثبت بوده است اما این یک اقدام یک‌روزه نیست. مهم این است که اراده سیاسی وجود دارد و از سوی عربستان هم شامل گام‌هایی بوده‌ایم. شرایط در منطقه هم مثبت است و می‌تواند این امیدواری را ایجاد کند که روابط ایران با همسایگان به سمت شرایط بهتری می‌رود.

ما روابط خود را با عربستان در چارچوب مذاکرات هسته‌ای نمی‌بینیم. ما می‌توانیم در موضوعات منطقه‌ای نقش سازنده و مکمل و دوجانبه داشته باشیم. این موضوعات هیچوقت ارتباطی با فعالیت هسته‌ای ایران ندارد و فعالیت ما بر اساس چارچوب‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. روابط ما با کشورهای منطقه مستقل از مذاکرات برجام است. اخیرا ما شاهد روابط مثبتی بودیم و سفیر امارات در چند روز آینده وارد کشور خواهد شد. شرایط اقتضا می‌کند که ایران و عربستان بر اساس ضرورت‌های منطقه‌ای یک گام برای بهبود روابط دوجانبه خود بردارند.

کنعانی درباره فعالیت شبکه معاند ایران اینترنشنال علیه ایران و مذاکرات با عربستان گفت: موضوعات ما با طرف عربستانی موضوعات مشخص است. هر موضوعی که فکر بکنیم در اولویت گفتگوهای ما با عربستان است، طرح خواهد شد.

دولت ترکیه بهتر است دیدگاه خودش را درباره تحولات سوریه اصلاح کند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص  تحولات سوریه و روابط ترکیه با این کشور اظهار کرد: ما شاهد واقع‌نگری دولت‌های منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای درباره تحولات این کشور هستیم. متاسفانه اتفاقاتی که برای سوریه رخ داد نتیجه رفتارهای غیرمنطقی برخی از کشورها بود. ما شاهد شکل گیری شرایط جدیدی در این کشور هستیم که به این معناست دولت سوریه شرایط بحران را پشت سر گذاشته و موفقیت خوبی در مبارزه با تروریسم داشته است. ما شاهد بازگشت تدریجی کشورهایی هستیم که بر اساس تحولات غلط این کشور را ترک کرده بودند.

در ارتباط روابط ترکیه و سوریه همواره معتقدیم که دولت ترکیه بهتر است دیدگاه خودش را درباره تحولات سوریه اصلاح کند. ما هم در چارچوب دوجانبه خود با ترکیه گفتگوهای خوبی را داشتیم و در چارچوب فرایند آستانه نظرات خود را بیان کردیم. گفته های مقامات ترکیه باعث دلگرمی است و امیدواریم شاهد بازسازی روابط دو کشور ترکیه و سوریه باشیم. بازسازی روابط دو کشور هم به نفع خودشان است و هم به نفع منطقه خواهد بود.

موضوع آب برای ایران بسیار اهمیت دارد و در چارچوب دوجانبه و منطقه‌ای پیگیری خواهد شد

کنعانی در خصوص دیپلماسی آب گفت: موضوع آب به عنوان یکی از مهمترین موضوعات برای ایران و همه کشورها مطرح است. ما در این موضوعات روابط دوجانبه با کشورهای همسایه داریم و می‌توان چارچوب منطقه‌ای هم برایش در نظر گرفت. ما نشست وزرا و مقامات عالی رتبه محیط زیست یازده کشور را در تهران در ماه پیش داشتیم. موضوع آب برای ایران بسیار اهمیت دارد و در چارچوب دوجانبه و منطقه‌ای پیگیری خواهد شد.

موضوع انتقام از عاملان به شهادت رساندن سردار سلیمانی فراموش شدنی نیست

وی درباره انتقام از عاملان به شهادت رساندن سردار سلیمانی گفت: موضع ایران در قبال ترور سردار سلیمانی مشخص است و هیچگاه ایران این ترور را فراموش نخواهد کرد و موضوع انتقام از عاملان این فاجعه فراموش شدنی نیست. ایران از تمام قدرت خودش برای دادگاهی کردن و انتقام از عاملان ترور سردار عزیزمان استفاده خواهد کرد.

پرونده‌های بین‌المللی علیه اتباع ایرانی در خارج از کشور

کنعانی در خصوص پرونده‌های بین‌المللی علیه اتباع ایرانی در خارج از کشور اظهار کرد: در موضوع توقیف هواپیما در آرژانتین آن چیزی که برای ما مهم است وضعیت پنج هم وطن ایرانی است. هم در مذاکرات سیاسی در تهران و هم در مذاکرات بین سفارت ما و مقامات آرژانتین تاکید شده که شهروندان ایرانی هیچ جرمی مرتکب نشده و باید دولت آرژانتین حسن نیت خود را در آزادی آنان نشان دهد.

در ارتباط با آقای نوری و آقای اسدی نیز همین پیگیری‌ها در سطوح مختلف انجام شده و ما هیچگاه از مواضع خود کوتاه نخواهیم آمد.

سخنگو همچنین درباره علت زندانی شدن ایرانیان در خارج گفت: ممکن است نوع پرونده‌های زندانیان ایرانی متفاوت باشد. ما به عنوان دستگاه دیپلماسی بر مبنای وظایف ذاتی خود، خارج از نوع جرم و اتهامات از حقوق آن شهروند دفاع می‌کنیم. ما برای برخی شهروندان مذاکرات سیاسی می‌کنیم که معتقدیم بر اساس سیاسی بازداشت شده‌اند. در مورد جرایم دیگر نیز ما در خور آن موضوع پیگیری خواهیم کرد. برای اینان تا جایی که نیاز است وکیل انتخاب می‌کنیم.

سفر امیرعبداللهیان به آفریقا

وی در خصوص روابط با کشورهای آفریقایی گفت: همواره روابط ایران با آفریقا و گسترش روابط برای ما مهم بوده است. ما شاهد روابط مثبت در ماه‌های گذشته بودیم. گفتگوها و مذاکرات انجام شده و هیئت‌های مبادله شده نشان از گسترش روابط است. در سفر هفته گذشته هیئت موریس به تهران نیز اسناد خوبی امضا شد.

در استمرار این روند نیز ما شاهد آغاز سفر آقای امیرعبداللهیان به دو کشور مالی و تانزانیا خواهیم بود. انشاالله زمینه‌ای فراهم شود روابط ما با کشورهای هدف این سفر گسترش پیدا کند. سفر آقای وزیر به مالی در راستای دعوت وزیر این کشور است. هم با مقامات سیاسی و هم مقامات اقتصادی این کشور مذاکراتی خواهد شد و مجمع اقتصادی دو کشور را برگزار خواهیم کرد. در ادامه نیز دعوت وزیر امور خارجه تانزانیا را داشتیم که این سفر نیز بعد از مالی انجام خواهد شد. در ادامه نیز سفری به زنگبار و جمهوری متحد با تانزانیا صورت خواهد گرفت. با زمینه سازی‌های صورت گرفته ما شاهد گسترش تبادلات رسمی با هیئت‌های آفریقایی هستیم و حجم روابط اقتصادی ایران با این کشورها هم گسترش پیدا خواهد کرد. این‌ها نتیجه هدف گذاری دولت سیزدهم برای ارتقا روابط با کشورهای آفریقایی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =