طولانی شدن پاسخ آمریکا به بسته پیشنهادی احیای برجام غیرطبیعی نیست / دو طرف مصمم به احیای برجام هستند

طهمورث غلامی با اشاره به عدم موضع‌گیری منفی آمریکا پس از ارسال پاسخ ایران به بسته پیشنهادی اروپا، اظهار کرد: احتمالا دولت آمریکا در حال در حال بررسی پیشنهادات مطرح شده و به نوعی آماده سازی کنگره است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، علیرغم گذشت یک هفته از ارسال پاسخ ایران به بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به منظور احیای توافق هسته‌ای، هنوز آمریکایی‌ها پاسخی به آن نداده‌اند. همین موضوع سبب شد که موج فزاینده خوش‌بینی در خصوص دستیابی به توافق فروکش کرده و یک بار دیگر ابهاماتی در این ارتباط به وجود بیاید. خوش‌بینی شکل گرفته در مورد احتمال دستیابی به توافق تا حدی بود که نرخ دلار در بازار آزاد با کاهش چند هزار تومانی مواجه شد و سایر بازارها تحت تاثیر قابل توجهی از این موضوع قرار بگیرند. اما یک بار دیگر این موضوع اثبات شد که تا همه موضوعات مورد موافقت قرار نگیرند، هیچ توافقی حاصل نخواهد شد. به منظور تحلیل بهتر شرایط، گفتکویی با دکتر «طهمورث غلامی» –کارشناس مسائل بین الملل- انجام شد.

ایشان در پاسخ به سوالی در مورد علت طولانی شدن پاسخ ایالات متحده آمریکا به بسنه پیشنهادی جدید اظهار کرد:  بعد از دور نهم مذاکراتی که در وین انجام شد، بر اساس توافقاتی که به دست آمده بود، اروپا پیشنهاداتی ارائه کرد و قاعدتا باید ابتدا ایران به آنها پاسخ می‌داد. وی افزود: از آنجایی که پاسخ ایران به بسته پیشنهادی اروپا یک هفته طول کشید و بنابراین آمریکا هم یک هفته برای پاسخ دادن قائل است. از نظر وی اتفاق خاصی نیفتاده و به طور طبیعی این ترتیب زمانی باید لحاظ شود.

این کارشناس مسائل آمریکا در خصوص اظهار نظرهای مثبتی که در روزهای اخیر مطرح شد و حتی بازار ارز ایران را تحت تاثیر قرار داد، گفت: تا کنون مشخص شده که مواضع مقامات ایرانی در این ارتباط با احیای برجام مثبت است و مصمم به انجام آن هستند؛ از طرف دیگر، اینکه آمریکا هم در یک هفته گذشته موضع‌گیری منفی نداشته نشان می‌دهد آنها نیز برجام را قابل احیا می‌دانند.

وی با بیان اینکه نظر مثبتی در مورد احیای برجام دارد، خاطر نشان کرد: بعد از اینکه مذاکرات دوحه شکست خورد، آمریکایی‌ها بعد از 12 ساعت شکست مذاکرات را اعلام کردند. اما این بار یک هفته زمان گذشته و آنها در حال بررسی و به نوعی آماده سازی کنگره هستند؛ دقیقا مثل توافقی که سال 94 حاصل شد، آمریکا در حال انجام هماهنگی‌های لازم با متحدین اروپایی، متحدین خاورمیانه‌ای و افکار عمومی داخلی هستند.

دکتر غلامی در پاسخ به این سوال که تقریبا نیمی از دوران ریاست جمهوری بایدن سپری شده و احتمال بازگشت جمهوری‌خواه‌ها به کاخ سفید در انتخابات 2024 وجود دارد، با این تفاسیر در صورتی که توافق حاصل شود، آیا می‌توان به آن خوش‌بین بود، تصریح کرد: ماه نوامبر –یعنی آبان ماه امسال- انتخابات کنگره آمریکا را در پیش داریم و برآوردها حاکی از آن است که احتمالا دمورکات‌ها مجلس نمایندگان را از دست خواهند داد و همین احتمال در مورد انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. ایشان با بیان اینکه باید به دو نکته مهم توجه کرد، یادآور شد: ماهیت سیاست پویایی آن است و در دو سال آینده ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد.

این کارشناس مسائل آمریکا، با اشاره به تصویب قانون کاهش تورمی که اخیرا توسط دولت آمریکا تصویب شد، این احتمال را مطرح کرد که در صورت موفقیت آنها در این زمینه و دستیابی به نتایج بزرگ، می‌توانند جمهوری خواهان را به عقب برانند. وی افزود: حتی این احتمال وجود دارد که با توجه به اتفاقات اخیری که برای ترامپ رخ داد و اسناد محرمانه در منزلش کشف شد، ممکن است از حضور در انتخابات آتی منع شود.

ایشان ادامه داد: نکته دوم در مورد جمهوری اسلامی ایران است؛ دولت فعلی نشان داده که با مذاکرات مشکلی ندارد و حتی اگر جمهوری خواه‌ها به قدرت برسند، بدان معنی نیست که ایران –مثل سال 97 و 98- به پیشنهاد مذاکره با آمریکا پاسخ منفی بدهد. لذا از نظر وی، حتی این احتمال وجود دارد که در صورت تصاحب قدرت توسط جمهوری خواه‌ها، جمهوری اسلامی ایران با آنها وارد مذاکره و تعامل شود. وی در انتها تاکید کرد که اتفاقات دو سال پیش رو می‌تواند موجب حفظ و تداوم برجام بشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =