نرخ رشد نقدینگی کاهش یافت

رشد پایه پولی و رشد نقدینگی پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم روند کاهشی به خود گرفته است که نشانگر عزم جدی دولت و بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی به‌عنوان عوامل تورم در اقتصاد ایران است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،  بررسی رشد دوازده‌ماهه نقدینگی منتهی به پایان خرداد­ماه ۱۴۰۱ (با پایه همگن) نسبت به رشد پایان مردادماه ۱۴۰۰ (۳۹.۱ درصد)، معادل ۳.۸ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

عبور نقدینگی کشور از مرز ۵۱۰۰ هزار میلیارد تومان

بررسی رشد نقدینگی در خرداد­ماه ۱۴۰۱ حاکی از تداوم روند کاهشی این متغیر همچون ماه­های گذشته بوده است. نرخ رشد نقدینگی از ۴۰.۵ درصد در پایان شهریورماه ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به ۳۷.۸ درصد در پایان خرداد­ماه ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

البته لازم به تأکید است که طبق اعلام بانک مرکزی، ۲.۵ واحد درصد از رشد نقدینگی در خردادماه ۱۴۰۱ به افزایش پوشش آماری (اضافه شدن اطلاعات بانک مهراقتصاد در آمارهای پولی، به‌واسطه ادغام بانکهای متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) مربوط است و در صورت عدم لحاظ افزایش پوشش آماری مذکور، رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در پایان خردادماه ۱۴۰۱ به ۳۵.۳ درصد کاهش می‌­یابد.

ازاین‌رو رشد دوازده‌ماهه نقدینگی منتهی به پایان خردادماه ۱۴۰۱ (با پایه همگن) نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل (۳۹.۴ درصد)، معادل ۴.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

گفتنی است بر این اساس نرخ رشد نقدینگی از ۳۹.۱ درصد در پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ (زمان استقرار دولت سیزدهم) طی یک روند نزولی و با کاهش ۳.۸درصدی به ۳۵.۳ درصد در پایان خردادماه ۱۴۰۱ رسیده است.

* روند کاهشی در نرخ رشد دوازده‌ماهه پایه پولی

رشد دوازده‌ماهه پایه پولی منتهی به پایان خرداد­ماه ۱۴۰۱ معادل ۲۷.۸ درصد بوده است که نسبت به رشد پایان مردادماه ۱۴۰۰ (۴۲.۱ درصد)، معادل ۱۴.۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

رشد دوازده­‌ماهه پایه پولی از ۴۲.۶ درصد در پایان تیرماه ۱۴۰۰ به ۲۷.۸ درصد در پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. لازم به ذکر است که رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در خردادماه ۱۴۰۱ نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل (۳۰.۷ درصد) نیز به‌میزان قابل ملاحظه ۲.۹ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین، پایه پولی در پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۶.۰ درصد رشد یافته است که نسبت به رشد دوره مشابه سال ۱۴۰۰ (۹.۲ درصد)، ۳.۲ واحد درصد کاهش نشان می­‌دهد.

گفتنی است بر این اساس نرخ رشد پایه پولی از ۴۲.۱ درصد در پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ (زمان استقرار دولت سیزدهم) طی یک روند نزولی و با کاهش ۱۴.۳درصدی  به ۲۷.۸ درصد در پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =