شاخص‌های رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها تدوین شد

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین شاخص‌های رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها خبر داد.

عبدالحسین کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نظارت دقیق بر اجرای سیاست‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها دارد، اظهار کرد: به همین منظور رویدادهای متعددی توسط دانشگاه‌ها و معاونت فرهنگی وزارتخانه تعریف و پیگیری می‌شود تا نوآوری فرهنگی به واسطه نیروهای دانشجویی پیگیری و اجرا شود.

وی در پاسخ به این پرسش که معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها در راستای اجرای اولویت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یعنی  نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری تغییر کرده‌اند یا خیر، گفت: از زمان تدوین و ابلاغ اولویت‌های این وزارتخانه تا کنون، بسیاری از معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها در این راستا تغییر کرده‌اند. البته برخی از روسای دانشگاه‌ها نیز اعتقاد داشتند که عملکرد معاونان فرهنگی‌شان با این اولویت‌ها هم‌خوانی دارد؛ در نتیجه عزل و نصب صورت نگرفته است. 

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره نظام رتبه بندی فرهنگی دانشگاه‌ها عنوان کرد: اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم؛ تا کنون نظام یا ارزیابی درستی از وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های کشور وجود نداشته است. مسئولان وزارت علوم در دولت سابق تلاش کردند تا نظام رتبه‌بندی را تدوین کنند؛ اما متاسفانه بخش فرهنگی آن ایرادهای بسیاری داشت. 

وی ادامه داد: ما در معاونت فرهنگی تلاش کردیم تا با بسط و بازنویسی این نظام رتبه‌بندی، شاخص‌های فرهنگی را نیز برای رتبه بندی دانشگاه‌ها لحاظ کنیم. در این راستا دولت هم در سند تحول، نوآوری فرهنگی را از وزارت علوم خواسته است. بنابراین این شاخص‌ها احصا شده و تنها تصویب و ابلاغ آن باقی مانده است.

کلانتری با بیان اینکه کارنامه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تشکل‌های دانشجویی نیز توسط معاونت فرهنگی وزارت علوم در دست تهیه و تدوین است، گفت: واقعیت این است که تا کنون کارنامه‌ای در این باره وجود نداشته است. بنابراین کارشناسان فرهنگی در حال تدوین این شاخص‌ها هستند تا کارنامه فرهنگی اجتماعی پس از تصویب و قانونی شدن، توسط دانشگاه‌ها اجرا شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =